Частина моряків судна Меконг Спірит повернулася до України: ексклюзивне інтерв'ю з членами екіпажу

30 Липня 2018, 16:36

У Греції залишаються капітан, четверо членів цього екіпажу і... десятки інших українців

<p style="text-align: justify;">Довгоочікувана зустріч. Летіти з Греції морякам довелося на перекладних, але в Одесі їх чекали. Фото: ПРМТУ</p>
Довгоочікувана зустріч. Летіти з Греції морякам довелося на перекладних, але в Одесі їх чекали. Фото: ПРМТУ

У ніч на суботу, 28 липня, до Одеси прилетіли 12 членів екіпажу контейнеровоза "Меконг Спірит", більше року тому за дивних обставин затриманого в Греції – їм інкримінувалися контрабанда зброї і порушення правил перевезення небезпечних вантажів.

Ми докладно розповідали про перипетії скандальної історії в матеріалах "SOS з Греції від наших моряків" і "Золота клітка" капітана". Нагадаємо фабулу.

"Меконг Спірит" під прапором Мальти з українською командою потрапив в поле зору грецької берегової охорони 25 травня минулого року. Це сталося поблизу острова Нісос Кос, по дорозі з турецького порту Ізмір. Судно супроводжував військовий корабель, звідки потім висадилася група спецназу зі зброєю.

Після побіжного огляду і перевірки документів на якірній стоянці команда отримала наказ зніматися з якоря і слідувати на базу НАТО до бухти Сауда. Причину спецназівці пояснювати не стали. Капітан Сергій Невечеря підкорився, хоча і він, і члени екіпажу були, м'яко кажучи, здивовані.

Вже на березі, після швартування, Невечерю доставили до прокуратури і оголосили про незаконне переміщення зброї, за версією слідчих, що призначалася в нестабільні регіони, щодо яких були застосовані санкції ООН. Також капітану ставилося в провину несповіщення грецької влади про транспортування небезпечного вантажу.

Але на борту "Меконг Спірит" зброї не було. У контейнерах перебувала промислова емульсія, яка використовується в гірничодобувних галузях при буропідривних роботах, що підтверджувалося супровідними документами і поясненнями капітана. Це дійсно вантаж, віднесений до категорії небезпечних, за міжнародною класифікацією – клас А1.1. Але вантаж не військового, а цивільного призначення. Перша партія контейнерів була завантажена на борт в Іспанії при іншому екіпажі. У турецькому Ізмірі, після зміни команди українцями, додали ще. І судно попрямувало до Австралії з заходами до Джібуті, Судану і Індонезії.

Тобто це була не контрабандна і не військова продукція, а легально оформлена вибухівка промназначения. Про що свідчили сертифікати кінцевого користувача. Пломби на контейнерах порушені не були.

Однак ні пояснення капітана, ні відповіді на запити до Судану, Туреччини, ні лист постпреда України при ООН греків не переконали. Ними спочатку був обраний обвинувальний ухил, і вони його дотримувалися в подальшому.

Капітана звинуватили в порушенні міжнародного та грецького законодавства щодо переміщення небезпечного вантажу, увага – для терористичних організацій, а також в неінформуванні влади Греції про наявність даного вантажу на борту.

Невечерю заарештували. В ув’язненні Сергій Миколайович провів більше шести місяців. У грудні минулого року утримання в слідчому ізоляторі (по суті, в тюрмі, разом з уже засудженими кримінальними злочинцями) йому змінили на домашній арешт. Судновласник найняв невелику квартиру, де капітан живе і понині, двічі на місяць відмічаючись в поліцейській дільниці, що нікуди не зник.

Пізніше підозру в протиправній діяльності оголосили і членам команди. Основна частина залишилася на судні, так-сяк підтримуючи його життєдіяльність, кілька інших зійшли на берег – житло для них було орендовано за рахунок грецьких меценатів.

Найнеприємнішим було те, що людей тримали в підвішеному стані. Слідство велося мляво, доказів провини бракувало, все будувалося на припущеннях. Через це і до суду справу не передавали, та не відпускали, перетворивши на мимовільних заручників обставин.

Всі, крім капітана і старшого помічника (зняв житло за свій рахунок), мали на руках документи, що дозволяли залишити Грецію. Але якби хтось і спробував, його б завернули, додавши спробу нелегального виїзду з країни.

Ось в таку пастку потрапив екіпаж. І цілих 14 місяців обтяжувався там, де не було свободи, хоча неволі не було теж. Вони телефонували один одному з рідними, близькими, могли виходити до міста. Не так, щоб голодували, але проблеми з харчуванням, водою, гігієною відчували. Давалися взнаки хвороби, дошкуляла хандра. Часом здавали нерви, накочував відчай. І все-таки вони дочекалися дня, про який стільки думали. Не всіх звільнили, не зняли підозри, не реабілітували. Але позавчора 12 членів екіпажу повернулися на батьківщину. З кожного взяли підписку-зобов'язання щомісячно бути в генконсульство Греції в Одесі. Справа остаточно не закрита і, очевидно, їх викликатимуть для надання свідчень ще не раз. Однак головне – вони вдома.

Моряки: "Тут все рідне. Навіть мова..."

Для моториста-токаря Олександра Панасюка це був четвертий в його біографії рейс і перший – на "Меконг Спірит".

- Перший контракт з крюїнговою компанією був нормальним і тривав 10 місяців, – розповів він "Сегодня". – А ось цей розтягнувся на цілих 14 місяців. Якби не адвокат Світлана Дідуренко, то невідомо, скільки ми б ще там пробули. На жаль, нічого хорошого про роботу нашого консула в Греції Максима Тьокіна сказати не можу – він тільки говорити красиво навчився... І навряд чи чимось зможе допомогти тим, хто залишився... Перспективи у них не дуже... І не факт, що їх теж відпустять... Ми летіли з пересадками і не вірили, що коли-небудь побачимо своїх, Одесу... А побачивши, закричали: "Ура!". І зраділи знаєте, чому? Що тут всі говорять нашою, рідною мовою – не грецькою, не англійською...

В аеропорту Олександра зустрічали батьки, дівчина Анастасія і молодша сестра. Саша готуватиметься до іспитів до вузу, куди хотів вступати ще минулої осені, але застряг в Греції.

Ще один член екіпажу попросив не згадувати своє прізвище, але був дуже засмучений тим, що, як він сказав, "на цій історії багато чиновників тупо піарилися і надували щоки, а треба було проявляти наполегливість і твердість". За словами моряка, судновласник навідріз відмовився виплачувати зарплату.

Ледве стримує емоції мама моряка Олександра Морозова:

- Слава Богу, здійснилося правосуддя, і невинні повернулися! Для цього доклали колосальних зусиль багато висококласних фахівців, і кожен вніс свій внесок в загальну скарбничку. Хтось вклав душу, хтось гроші, хтось свій талант... І результат не забарився. Були і проблеми, але зараз ми щасливі...

Тетяна Петрівна зізналася, що порадувала свого Сашу улюбленим тортом "Монастирська хата", який сама спекла. А потім він заснув і спав так міцно, як, напевно, в дитинстві...

Карта маршруту. Долучена до матеріалів кримінальної справи
З листування. В історії розбиралися неабиякі персонажі

"Було дуже і дуже непросто..."

Заступник директора Департаменту консульської служби – начальник Управління консульського забезпечення МЗС України Василь Кирилич двічі за три місяці літав до Греції спеціально щодо "Меконг Спірит":

- Були важкі переговори, різнопланові зустрічі з прокурорами, представниками міністерств, відомств, і зусилля з повернення моряків нарешті увінчалися успіхом, – каже дипломат. – Займаємося і іншими членами екіпажу. Сподіваюся, їх також вдасться повернути. Але про терміни наразі не будемо...

Грецію накрила стихійне лихо – лютують лісові пожежі. З небезпечних районів екстрено евакуюють людей. Країну масово покидають іноземні громадяни, ажіотаж з авіаквитками неймовірний...

- Ми і не сподівалися, що моряків вдасться відправити так швидко – в кращому випадку розраховували тільки наступного тижня, – зізнався нам Василь Кирилич. – Але з Божою милістю були придбані квитки через Туреччину, хоч дорога з пересадками і довше, ніж прямим рейсом...
Проблемами екіпажу "Меконг Спірит" перейнялася і Профспілка працівників морського транспорту України – єдина в нашій країні морська членська організація Міжнародної федерації транспортників (ITF). Створена 1991 року, вона об'єднує сьогодні понад 72 тисяч трудівників морської галузі, в тому числі понад 43 тисяч осіб, що працюють під прапором іноземних судновласників.

- Захищаючи трудові та соціальні права членів профспілки, ми не відмовляємо в допомозі і тим морякам, які такими не є, оскільки часто чекати її їм більше не від кого, – повідомив перший заступник голови ПРМТУ Олег Григорюк. – До нас родичі звернулися на початку квітня, і вже незабаром ми допомогли їм відвідати судно, супроводжували в поїздці, допомагали з підготовкою офіційних листів, перекладами, в спілкуванні з грецькими ЗМІ і так далі. Не була врегульована виплата зарплати, і проблему необхідно було піднімати на самому початку, оскільки досвід показує: як тільки моряки залишають судно, вирішити її практично неможливо.

Григорюк зазначив, що без взаємодії з МЗС, Департаментом консульської служби, посольством України в Греції доля екіпажу могла скластися зовсім інакше.

Ті, хто повернувся, вийти в море найближчим часом не зможуть, уточнив Григорюк – вони адже, по суті, на підписці. За його словами, днями до України повернуться і моряки іншого судна – "Фрі Нептун":

- Близько двох років вони перебували без засобів до існування в Омані. Судновласник заборгував великі суми. Портова влада не давали дозволу покинути судно – згідно з міжнародними правилами, на борту має перебувати достатня для забезпечення безпеки кількість членів екіпажу. Завдяки зусиллям ITF, ПРМТУ, МЗС, нещодавно створеного Морського інформаційного центру вдалося через суд домогтися дозволу морякам покинути судно, частково отримати зарплату, включаючи і тих, хто був списаний раніше.

Долею "Меконг Спірит" перейнявся почесний консул Греції в Україні, голова благодійного фонду Пантеліс Бумбурас.

- З проханням допомогти морякам звернулися їхні родичі, а пізніше і посольство України в Афінах, – розповідає він. – Залишитися осторонь я не зміг. Потрібно було вирішувати проблему в юридичній площині і одночасно надавати гуманітарну допомогу. Судновласник фактично кинув арештоване судно з екіпажем на борту. Ніхто до ладу не розумів, як події розвиватимуться далі. Ми почали активні дипломатичні переговори на рівні обох країн. Посольство рекомендувало професійного адвоката. Я ж взяв на себе матеріальні витрати з оплати його послуг. Паралельно чинили психологічну, гуманітарну допомогу. Закуповувалися продукти харчування, медикаменти. Ми орендували житло для членів екіпажу неподалік порту Лаври, де стоїть судно. В тих, хто залишався на ньому, були нормальні умови. Люди самостійно планували свій графік...

Бумбурас підтвердив готовність фінансово підтримувати моряків, які залишилися, до завершення процесу – йдеться про житло і продовольство.

- Днями у мене була розмова з Павлом Клімкіним – ми обговорювали тему українських моряків, які потрапляють в подібні історії, – підсумував почесний консул. – Міністр знає про мою ідею створення в низці міст України профільних консультаційних центрів, де ще до виходу в море бажаючі отримуватимуть об'єктивну, повну, корисну інформацію, що стосується роботи за контрактом з крюїнговими і іншими компаніями. Найближчим часом такі центри під егідою міністерства будуть відкриті.

"Ну які з нас посібники терористів?!"

Серед тих, хто поки залишається в Греції, і капітан "Меконг Спірит". Півтора місяці тому "Сегодня" побувала у Сергія Невечері, взявши велике інтерв'ю. Природно, зв'язалися з ним і зараз.

- Рішення дозволити частині екіпажу судна повернутися до України з обов'язковим відвідуванням консульства Греції в Одесі приймалося Суддівським радою (консиліумом) в будівлі суду і прокуратури Пірея, – розповів капітан. – Там же знаходяться кабінети слідчих, які ведуть кримінальні справи, прокурорів, що наглядають за ними, і приміщення, де відбуваються судові засідання.

На запитання, чому рішення було прийнято не щодо всієї команди в цілому, а лише її частини, Невечеря відповів так:

- Апеляція адвоката Димитріоса була підготовлена на 12 членів екіпажу. Йому довірили подати її саме стільки осіб, крім мене, старпома, другого помічника капітана, зварювальника, кухарі. До мене він не звертався, хоча у них були мої контактні дані. Наприкінці березня перша апеляція, також на 12 осіб, була відхилена прокурором, яка веде справу, з посиланням на те, що розслідування не закінчено. Раніше вона ж відхиляла клопотання іншого адвоката на інших членів екіпажу, з такою ж оцінкою. У процедурі грецької юридичної системи після відхилення апеляції прокурором, який веде справу, можна подавати апеляцію вже до ради (консиліум). У березні та квітні цей рада відхилила клопотання на 5 членів екіпажу з тієї ж мотивацією – розслідування не закінчено. Наприкінці червня слідство було офіційно визнано закінченим, і адвокат Дімітріос підтвердив свою апеляцію на 12 осіб.

Звинувачення з екіпажу, за словами Невечері, не зняті. Фігурують ті ж статті, що були висунуті раніше: перевезення зброї та боєприпасів незаконним формуванням з метою вчинення терористичних актів.

- У справі є офіційні відповіді з Іспанії, Туреччини, Судану про те, що вантаж, який знаходився на борту, відповідав офіційним міжурядовим торговим угодам і був легальним. Є лист ООН про те, що на Порт-Судан не поширюється міжнародне ембарго. Є висновки двох інспекцій грецьких експертів, які б підтверджували, що вантаж, будучи небезпечним, не належить до розряду військових, це не зброя і не боєприпаси. Згідно з міжнародним і місцевим законодавством, дозвіл і оповіщення влади на мирний прохід в територіальних водах Греції з такого роду вантажем не потрібні. Однак це все до уваги не береться, – констатує капітан.

За його словами, найближчим часом буде розглянуто апеляцію ще на трьох членів екіпажу і протягом місяця очікується позитивна відповідь. На час розгляду апеляцій прокуратура офіційно продовжує розслідування, і відбувається затримка з передачею справи прокурору Верховного суду, що має вищі повноваження, на відміну від того, хто веде справу.

- Питання про капітана і старшого помічника прокурор, який веде справу, розглядати відмовився, пославшись на вищі інстанції, – каже Невечеря. – Після вирішення питання з трьома членами екіпажу офіційне розслідування буде знову завершено, і справу передадуть до прокуратури Верховного суду. Там повинна бути розглянута апеляція на репатріацію капітана і старпома, а також прийнято рішення про припинення справи або про передачу її до суду.

Вердикт судової ради Невечеря сприйняв позитивно:

- Це фактично перший серйозний крок за той час, поки ми перебували в очікуванні хоч якогось рішення і на всі попередні апеляції отримуючи відмову, – додає він. – Змін у моєму розпорядку і умови утримання немає. Проживаю в тій же квартирі, продовжую займатися спортом, вести здоровий спосіб життя. Двічі на місяць відмічаюсь в поліції.

Кілька разів він відвідував судно. І напередодні виїзду членів його команди теж.

- Всі були раді, і їх можна зрозуміти – більше року в непростих умовах, без визначеності. Решта сподіваються на краще, духом не падають. Адвокат підтвердила, що апеляція подана, обнадіює.

Рішення ж про свій виїзд капітан очікує не раніше вересня – зараз період відпусток, не до того.

Судно вже офіційно перебуває під арештом – на підставі позову про фінансову заборгованості за минулі роки, поданого якоїсь приватною компанією, можливо, навіть української...

Історія з "Меконг Спірит", таким чином, наближається до завершення. Хоча і не швидкого, судячи з усього. Віриться: повернуть і залишилися.

Павло Клімкін обіцяв: Україна своїх в біді не лишає...

Рідні моряків розцінили слова міністра не просто як красиву фразу.

І ще – про греків і порядки

Як показало наше розслідування, до кримінальної відповідальності в Греції притягуються десятки українських моряків. Їм інкримінуються перевезення нелегальних мігрантів, контрабанда, інші правопорушення. Багатьох місяцями утримують під слідством, інші вже засуджені до тривалих термінів позбавлення волі і відбувають покарання в тюрмах.

До благодійної організації "Ассоль", повідомив нам керівник її проектів Андрій Шевченко, звернулися родичі членів екіпажу теплохода "Голендри", які більше року перебувають в грецькій в'язниці.

- Моряки і судно було затримано за звинуваченням у перевезенні нібито нелегальної партії сигарет, – говорить експерт. – На борту перебували шестеро моряків – жителів Одеської і Херсонської областей, судно під прапором Танзанії випливало з Чорногорії до Лівії.

За інформацією родичів, грецька сторона займається свого роду державним рекетом – влада неодноразово затримує судна з різними вантажами під виглядом боротьби з контрабандою, але потім реалізують їх на користь Грецької Республіки і перепродують. Долі моряків при цьому нікого не цікавлять. Без судових розглядів вантаж називають нелегальним, а членів команди – злочинцями.

- На надісланій родичами моряків фотографії, – продовжує Шевченко, – чітко видно, що судно ставлять до причалу з задраєними по-похідному трюмами, а потім під час вивантаження використовують конвеєрну стрічку (в порту це робиться спеціальним краном). При цьому обвинувачення стверджує, що шість моряків в темний час доби, в штормі море, не тільки забезпечували життєдіяльність теплохода, але і перевантажували контрабандний вантаж на дрібніше судно. І це – не єдина "нестиковка".

При затриманні деякі з наших моряків отримали травми, за час перебування в пенітенціарній установі набули низку захворювань, але належної допомоги не отримують. У поліції у них відібрали всі особисті речі, включаючи навіть окуляри, без яких ні нормально орієнтуватися, ні прочитати запропоновані на підпис документи люди не можуть.

Подібні дії грецької влади, вважають їх рідні, є грубим порушенням базових прав і свобод людини, що безпосередньо загрожує і здоров'ю, і життя моряків.

Цифри і факти

У травні-липні 2018 року не пощастило повернути понад 40 українських моряків, затриманих і заарештованих у країнах далекого зарубіжжя.

За різного роду злочини та правопорушення в пенітенціарних установах Греції перебуває щонайменше 151 громадянин України, з них 109 засуджені за перевезення нелегальних мігрантів.

У червні були повернуті шестеро членів екіпажу судна РС 300-97 – вони утримувалися владою без права покинути країну.

В Італії за статтею про причетність до перевезення нелегалів до кримінальної відповідальності притягнуто понад 110 наших моряків.

За контрабанду та інші злочини в Лівії і Нігерії перебувають під слідством понад 30 громадян України.

Ви зараз переглядаєте новину "Частина моряків судна Меконг Спірит повернулася до України: ексклюзивне інтерв'ю з членами екіпажу". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Олександр Ільченко

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...