Що чекає Кримський міст окупантів: проблеми і перспективи

9 Травня 2018, 11:45

Амбітне "будівництво століття" потерпає від просідання опор, а терміни відкриття постійно відкладаються

<p style="text-align: justify;">Кримський міст, вид з космосу. Фото: Instagram / anton_astrey</p>
Кримський міст, вид з космосу. Фото: Instagram / anton_astrey

Кримський, він же Керченський міст, одне з найскандальніших "будівництв століття", як гордо називають цей амбітний проект в Росії, президент РФ Володимир Путін анонсував відразу ж після анексії Криму – в березні 2014 року. 

Довжина моста, що будується через Керченську протоку – 19 км. Він будується за рахунок коштів федерального бюджету Росії. Генпідрядник – ТОВ "Стройгазмонтаж" російського олігарха Аркадія Ротенберга, близького до Путіна. 

Загальна вартість проекту становить близько 228 млрд рублів, або майже 4 млрд доларів, причому ця сума постійно зростала з початку будівництва. Таким чином, на один метр Кримського моста в середньому буде витрачено близько 209 тисяч доларів. 

Відкриття моста планували на березень 2018 року, потім перенесли на квітень, після цього планували відкрити автомобільний перехід до 9 травня – приурочивши до приїзду Путіна, – а тепер ходять чутки про перенесення "торжеств" на початок червня. Які перспективи у амбітної і дорогої споруди, і чи є у цього "будівництва століття" шанси пережити своє відкриття – розбирався сайт "Сьогодні".

Відкриття Кримського моста: історія переносів

На початку травня стало відомо, що російський уряд переніс на 1 грудня 2019 року терміни виконання держконтракту в частині робіт, пов'язаних із забезпеченням транспортної безпеки Керченського мосту.

Відзначимо, до цього відповідні роботи щодо автодорожньої частини моста повинні були завершитися до 30 квітня 2018 року, а по залізничній частині – на 1 грудня 2019 року.

Уряд РФ також вирішив перенести на осінь – з 30 квітня на 30 вересня, – терміни виконання робіт з забезпечення безпеки автомобільних підходів до мосту з боку Керчі та Тамані.
При цьому, згідно з інформацією, оприлюдненою на офіційному Twitter-акаунті моста, рух легкових автомобілів і автобусів планується відкрити вже в другій половині травня. Вантажні автомобілі мостом планується пустити в жовтні 2018 року, а пасажирські та вантажні поїзди – в грудні 2019 року.

00_146Інфографіка: twitter.com/Krymsky_bridge

"Дев'ятого травня моє відкриття ніколи не планувалося, відкриюся в другій половині цього місяця" – йдеться в повідомленні офіційного Twitter-аккаунта проекту від 7 травня.

01_150

02_51

Разом з тим, в російській пресі з'явилися повідомлення про те, що Управління відомчої охорони Мінтрансу Росії не виконало контракт на 4,5 млрд рублів, через що терміни запуску руху вантажівок по мосту, раніше вже перенесені на осінь, можуть бути знову зірвані.

Чи загрожує обвал Керченському мосту

Експерти неодноразово попереджали про високу ймовірність просідання опор Кримського моста. І хоча в офіційних повідомленнях з російської сторони не йдеться про проблеми з будівництвом, блогери, журналісти та місцеві жителі неодноразово помічали то тріщини в опорах, то їх просідання

Так, повідомлялося, що в 2017 році в ході будівництва моста не вдалося зістикувати в морі металеві прольоти на одній з ділянок автомобільного шляхопроводу. Розбіжність вийшло близько 2 метрів завдовжки та близько метра у височину і, за однією з версій, було викликано саме просіданням опор. 

Свіжі тріщини в опорах Керченського моста показав на фото в кінці квітня 2018 року користувач Twitter Кримець. 

"256 опора знову в лісах, каркаси в'яжуть, бетон подають. Пишуть про те, що тріснула. Все це неспроста", – додав він.

05_05

Фото: twitter.com/Krymiets

Відзначимо, що з 595 опор моста 256-а опора стоїть практично посередині Керченської протоки. Опора віддалена від берега на 8 кілометрів.

А на початку осені 2017 року стало відомо, щороботи з будівництва були на час припинені через просідання двох опор,  про це повідомив в своєму блогер Ілля Валієв.

"Знайомі з Криму принесли приємну новину: після вчорашнього монтажу прольоту кримського моста, одна опора просіла на метр, друга на півтора. Осідання триває. Роботи припинені, що робити, ніхто не знає. Сподіваються на зупинку просадки опор", – розповів блогер. 

Проблеми з опорами Кримського моста передбачали експерти – так, у грудні 2016 старший науковий співробітник Інституту водних проблем Російської академії наук Юрій Медовар заявив, що будівництво моста через Керченську протоку ведеться без проекту, а сам міст завалиться, навіть якщо його вдасться побудувати. 

"Побудувати його не можна. Він там не простоїть, якщо його навіть, не дай Господь, зроблять", – зазначив гідролог, пояснивши це тим, що ґрунти на дні Керченської протоки хиткі, і немає скельного підґрунтя, на яке за технологією повинен спиратися арочний міст .

06.
Фото: forum.pravda.com.ua

Крім того, в лютому 2018 року екс-член експертної Ради загальноросійського інституту екологічної експертизи "ЕкоЕкс" правозахисниця Олена Васильєва розповіла, що на місці будівництва Кримського моста знаходиться розлом земної кори, тому експлуатація споруди несе небезпеку життю тисячам людей.

 

"Осадка конструкцій Кримського моста триватиме, оскільки вона почалася саме в місці розлому земної кори, про що фахівці попереджали не раз. Зрушення земної кори зупинити в будь-якому місці просто неможливо. І дна в цьому місці розлому немає. Геологи неодноразово намагалися заміряти глибину цього розлому і не змогли цього зробити ніякими сучасними пристроями", – пояснила Васильєва. 

Експерт також підкреслила, що будівництво моста ведеться в сейсмічно нестійкій зоні, де неможливо передбачити час і силу підземних поштовхів. 

"Також на зрушення впливають підводні течії, а в місці просадок ці підводні течії найбільш великі в осінньо-весняний період, ну і льодохід. Ну і варто розуміти, що задане інженерами початкове навантаження вже збільшена майже на 20 тонн", – додала Васильєва.

 Відзначимо, в березні 2017 року конструкція, яка повинна була захищати міст від хвиль, була знесена штормом – стихія викинула на берег залишки хвилезахисних конструкції споруди:

У квітні 2018 року координатор групи "Інформаційний опір", народний депутат Дмитро Тимчук заявив, що відкриття Керченського моста в травні цього року може загрожувати серйозними технічними проблемами або навіть техногенною катастрофою.

"За наявною інформацією, в дилемі необхідності пропагандистського ефекту і велику ймовірність виникнення технологічних проблем, на початковому етапі експлуатації моста, поки на невизначений термін, все-таки встановлять обмеження для автомобілів – вагою лише до 15 тонн, а інший габаритний транспорт (понад 15 тонн), в т.ч. який доставляє продукти харчування на територію анексованого півострова, і далі буде використовувати поромну переправу", – повідомив Тимчук.


Крім того, за його словами, на початковому етапі категорично заборонять постійний рух автомобільного автотранспорту по мосту: "планується запускати обмежена кількість транспортних засобів з обох напрямків, зупиняючи руху до тих пір, поки вони не проїдуть мостоперехід, і тільки потім запускати наступну партію".

"Тому немає нічого дивного, що глава ФСБ Бортніков заявив про можливі "терористичні загрози з боку України" в районі Керченського мосту, щоб потім, в разі аварії або техногенної катастрофи на мосту після його відкриття і початку експлуатації, все швидко списати на ефемерних "українських диверсантів", – додав нардеп.

Кримський міст як удар по Україні

Російська Федерація через будівництво арки Керченського моста встановила обмеження для проходження суден в українські порти в Азовському морі, що суперечить Конвенції ООН з морського права, говориться в заяві Міністерства з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб України (МінВОТ).

Так, висота арки обмежена 33 метрами над рівнем моря. Крім того, якщо раніше прохід Керченської протоки був дозволений суднам довжиною до 200 метрів, то тепер Російська Федерація заявила про обмеження дозволеної довжини до 160 метрів. При цьому обмеження судноплавства через Керченську протоку безпосередньо б'є по українських портів.

Як повідомили в українському міністерстві, новим вимогам до габаритів суден, за інформацією Маріупольського порту, не відповідають щонайменше 144 судна, які заходили в порт протягом 2016 року, що становить 23% від загальної їх кількості. Причому, згідно з повідомленням, саме на ці судна припадає 43% вантажопереробки порту.

Встановлені окупантами Криму обмеження призведуть до того, що в Маріупольський морський порт зможуть заходити тільки судна з порівняно меншою повною вантажопідйомністю (10 тис.тонн). Це, в свою чергу, впливатиме на конкурентоспроможність порту, оскільки такими судами можна перевозити вантажі в межах Чорного і Середземного морів.

04_11Фото: twitter.com/Krymsky_bridge

У МінВОТ нагадали, що відповідно до ст.44 Конвенції ООН з морського права 1982 року, "держави, які межують з протоками, не повинні перешкоджати транзитному проходу і повинні відповідним чином оповіщати про будь-яку відому їм небезпеку для судноплавства в протоці або прольоту над протокою. Не повинно бути ніякого припинення транзитного проходу ".

 "Продовження Росією будівництва Керченського мосту значним чином обмежує доставку вантажів в українські порти на Азовському морі. Ці порти є важливими воротами для транспортування українського вугілля, металу і зерна на шляху до важливих міжнародних ринків", – заявила, у свою чергу, посол США в Україні Марі Йованович.

Крім того, екологи зазначають, що будівництво транспортного переходу порушить існуючу екосистему, зокрема, природний водообмін між Азовським і Чорним морями. У зв'язку з цим президент України Петро Порошенко доручив подати в суд на Росію за будівництво Керченського моста

Міністр юстиції України Павло Петренко зазначав, що у Кримського моста немає перспектив через санкції. За словами міністра, всі, хто буде залучений до будівництва Керченського мосту, потраплять під міжнародні санкції.

 "Жодна поважаюча себе міжнародна компанія навіть болтик або гаєчку туди не поставить, бо вона ризикує втратити свій бізнес на території ЄС, США, Японії – в країнах, які приєдналися до санкцій проти Росії щодо Криму. Ці санкції також забороняють компаніям поставляти туди будь-яке обладнання ", – розповів Петренко.

03_20Фото: twitter.com/Krymsky_bridge

Наразі Міністерство інфраструктури України відстежує всі компанії, які працюють на об'єктах будівництва Керченського мосту в окупованому Росією Криму, повідомив міністр інфраструктури України Володимир Омелян. 

"Ми відстежуємо всі підрядні організації, які працюють на цьому об'єкті, і включаємо їх у список санкцій. Інформуємо також і інші держави, союзників України про включення компаній у чорний список", – розповів міністр.

Ви зараз переглядаєте новину "Що чекає Кримський міст окупантів: проблеми і перспективи". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Борис Васильківський

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...