Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

ДТП з пішоходами: хто опиняється жертвами і як убезпечити міста

1 жовтня, 07:37

Анастасія Іщенко

Щодня в ДТП у всьому в світі гине близько 1,25 млн людей

Ілюстрація

Ілюстрація / Фото: Григорій Салай

Реклама

Щодня в Україні відбуваються сотні дорожньо-транспортних пригод, багато з яких забирають життя людей. Постраждалими опиняються всі: водії, пасажири, перехожі. Регулярно з'являються повідомлення про страшні аварії. Так, всього кілька днів тому масштабна ДТП сталася в Новоград-Волинському районі Житомирської області, де загинули 9 осіб, ще 10 були травмовані. З'ясувалося, що водій вантажівки не впорався з керуванням і зіткнувся з автобусом, який стояв на узбіччі. А під Одесою декількома днями раніше зіткнулися автоцистерна і переповнена маршрутка: загинули також 9 осіб.

Ще можна згадати страшну аварію дворічної давності у Харкові, де в центрі міста зіткнулися Lexus RX 350 і Volkswagen Touareg, після чого Lexus вилетів на тротуар і врізався в натовп пішоходів. В результаті наїзду п'ятеро людей загинули на місці, шестеро – постраждали. Через тиждень один з постраждалих помер у лікарні.

На початку вересня 2019 року в Харкові ледве не повторилася страшна трагедія – 23-річна дівчина-водій Audi збила групу пішоходів на тротуарі. В результаті четверо жінок отримали серйозні травми і були відправлені до лікарні. На щастя, загиблих не було.

Щороку в аваріях на дорогах по всьому світу гине близько 1,25 млн людей, а від 20 до 50 млн отримують травми, за даними ООН. Повідомляється, що ДТП є основною причиною смерті молоді у віці від 15 до 29 років. За прогнозами Всесвітньої організації охорони здоров'я, до 2020 року травматизм внаслідок ДТП може стати третьою основною причиною загибелі людей.

Невтішні показники і прогнози змушують задуматися про те, як убезпечити людей. На жаль, опинитися жертвою ДТП може кожен, але, за даними ООН, половина всіх смертей в дорожніх аваріях припадає на пішоходів, мотоциклістів і велосипедистів. Сайт "Сьогодні" розбирався, як часто пішоходи стають учасниками ДТП, скільки з них помирає в аваріях і як можна зробити міста безпечнішими для людей.

Скільки людей стають жертвами ДТП

У відповідь на запит сайту "Сьогодні" в Департаменті патрульної поліції повідомили, що за січень-серпень 2019 року в Україні сталося 100 236 ДТП, з них 15 893 з потерпілими, в яких загинула 1 991 осіб, а ще 20 218 людей було травмовано.

До того ж, за вказаний період було зафіксовано 5369 ДТП за участю пішоходів, з них 4886 – з потерпілими, в яких загинуло 660 людей, а 4610 було травмовано. Як ми бачимо, 13,5% пішоходів, які постраждали в ДТП – вмирає.

Аварії відбуваються не тільки з вини водіїв: дуже часто пішоходи також порушують правила дорожнього руху, чим наражають на небезпеку себе та всіх інших учасників руху.

"Прості речі викликають постійні наслідки. Наприклад, скільки людей переходять з мобільними телефонами біля вуха або перед очима і навіть не дивляться на те, що поруч; і потім люди кажуть, що винні водії. А насправді, є правила дорожнього руху, які мусять знати всі, наприклад, про те, що пішохід має упевнитися в безпеці переходу", – про це під час прес-конференції повідомила голова ГО" Traffic Challenge "Ольга Дробишева.

З початком навчального року кількість ДТП тільки зростає. Олена Лукашевич – директор, головний лікар КНП "Київський міський центр громадського здоров'я" виконавчого органу Київської міської ради, розповіла, що в столиці аварії з потерпілими, які сталися з вини пішоходів, порівняно з літом зростають на 40%.

"Кількість ДТП, що сталися за участю дітей до 18 років, зростає на 60% у вересні. ДТП з постраждалими, що відбулися з вини дітей, зростають на 20-25% ", – зазначила Лукашевич.

Експерти пояснюють, що проводиться чимало тренінгів і програм для дорослих і дітей, які допомагають навчитися дотримуватися правил дорожнього руху і не створювати аварійні ситуації. Батьки, вчителі та члени батьківських комітетів можуть звернутися до поліції, щоб представники прийшли до їхніх дітей у школу і провели кілька уроків про правила дорожнього руху.

Так чи інакше, саме автомобіль вважається засобом підвищеної небезпеки. Але питання не в тому, щоб знайти винних, а в тому, щоб навчитися співіснувати максимально комфортно і пішоходам, і водіям. Адже всі вони – учасники руху, які мусять задуматися про свою безпеку та безпеку інших.

Як зробити міста безпечними для водіїв і пішоходів

Крім необхідності вести роз'яснювальні роботи з дітьми (та й людьми старшого віку), самі міста потребують трансформацій, адже дуже багато залежить від інфраструктури. Нагадаємо, що в грудні 2018 року Європейський інвестиційний банк і Європейський банк реконструкції та розвитку заявили про те, що планують виділити 176 мільйонів євро на новий проект щодо поліпшення безпеки руху в Україніасности движения в Украине..

Цей проект буде реалізований в Києві, Львові, Одесі, Харкові та Дніпрі – саме ці міста були обрані на підставі статистики ДТП і готовності інвестувати в поліпшення безпеки дорожнього руху.

Проект передбачає:

  • втілення заходів, спрямованих на зниження рівня смертності на дорогах;
  • зменшення кількості ДТП та зниження ступеня тяжкості їхніх наслідків;
  • створення безпечних умов пересування для учасників дорожнього руху;
  • підвищення комфорту пересування містами для пасажирів громадського транспорту, пішоходів, велосипедистів, водіїв;
  • ліквідацію місць концентрації ДТП та ділянок з підвищеною аварійністю.

Діана Гранцева, засновник Керуючої компанії "Затишна Оселя" в коментарі сайту "Сьогодні" розповіла, що найголовніше – це системний підхід. Необхідно провести дослідження, щоб систематизувати інформацію місцями і причинами ДТП: дізнатися, що є найнебезпечнішим з погляду безпеки пересування пішоходів, а також мотоциклістів і велосипедистів, адже це три найбільш схильні до ризику категорії учасників руху. А вже після дослідження і аналізу розробляється комплекс заходів, спрямованих на зниження факторів ризику.

"Основне завдання – знизити трафік і швидкість руху, а також – мотивувати якомога більшу кількість людей ходити пішки, їздити на велосипедах або користуватися громадським транспортом. Домогтися так званого нульового рівня смертності або хоча б істотно знизити його можна тільки комплексним підходом: посилення правил, з обов'язковим контролем їхнього виконання, чого на сьогоднішній день дуже не вистачає, human design вулиць, що створює атмосферу внутрішнього спокою і знижує бажання перевищувати швидкість, можливо , борди з соціальною рекламою, що нагадують про ризики перевищення швидкості і, що підвищують пильність як водія так і пішохода, нагадування про небезпеку в місцях підвищеного ризику, поліпшення якості та зручності громадського транспорту. Все це відомі заходи, що застосовуються у всьому світі, які вже показали свою ефективність і винаходити велосипед тут не потрібно, потрібно впроваджувати їх в життя", – коментує ситуацію Гранцева.

Вадим Володарський, адвокат АТ "Кредо", який спеціалізується на справах про ДТП, ділиться думкою, що насправді більшість таких аварій провокують самі пішоходи. Так, якщо навіть пішохід раптово вискочить на дорогу вночі в темному одязі, найімовірніше, в аварії потім звинуватять водія.

"У нас Цивільний кодекс відносить експлуатацію транспорту до джерел підвищеної небезпеки. З громадянською відповідальністю (тобто відшкодуванням збитку) без провини. Це означає, що навіть якщо водій визнаний невинним в ДТП, він відшкодовує збитки винному пішоходу. На це накладається те, що поліція пішоходів не штрафує навіть за очевидні порушення", – каже Володарський.

Адвокат додав, що потрібно переглянути законодавство і практику щодо притягнення до відповідальності за ДТП з пішоходами та орієнтувати патрульну поліцію на притягнення до відповідальності пішоходів-порушників.

До слова, схожі ініціативи з'являлися і в Раді, де були зареєстровані законопроекти про те, щоб не карати водіїв, які вчинили аварію з потерпілими і загиблими, якщо в цьому винні пішоходи або відповідальні за утримання доріг. Але успіху така ініціатива не мала.

Ще один фактор, який провокує безліч ДТП – це зебри на магістралях. Денис Черниш, експерт з перевірки транспорту на відповідність євростандартам, розповідає, що в нашій країні на швидкісних міжнародних магістралях дуже часто зустрічаються звичайні зебри.

"У такому разі, коли швидкість 130 (допустима правилами) або навіть 100 км/год, не завжди водій може швидко зреагувати. Навіть якщо і зреагує, це може спровокувати ДТП з транспортним засобом, який рухається позаду. Потрібно робити підземні або надземні переходи , – зазначив Черниш.

Адвокат Вадим Володарський також додає, що у нас роблять пішохідні переходи на одному рівні – що через Хрещатик, що на Житомирській та Одеській трасах. Результат передбачуваний і така організація руху – це явна причина багатьох аварій з пішоходами.

"Потрібно переглянути організацію руху, зокрема, заборонити пішохідні переходи на одному рівні на дорогах з 4 смугами і вище, крім переходів на регульованих перехрестях з загальним регулюванням світлофорами з рухом транспортних засобів. Всі інші переходи на таких дорогах і вулицях мусять бути підземними або надземними. Це мусить бути закріплено на нормативному рівні. До речі, це призведе і до зменшення кількості заторів", – коментує експерт.

Ще один важливий аспект, який не можна ігнорувати – це технічний стан автомобіля, який дуже часто буває далекий від зазначених норм. Денис Черниш каже, що в разі ДТП водії часто говорять, що просто не помітили пішоходів, їх засліпили і т.д. Експерт пояснює, що останнім часом існує мода на ксенонове світло і LED, які встановлюють на машини, не враховуючи, що конструкція фари розрахована під звичайну галогенну лампочку.

"Коли така машина під'їжджає до пішохідного переходу, в променях її світла не видно пішохода і зустрічна машина з засліпленим водієм збиває людину. В результаті два потерпілих, а винуватець їде, як ні в чому не бувало. Також на дороги потрібно вивести перевірки з екологічної безпеки. Для водіїв необхідні певні тренінги з конструкції автомобіля. Я щодня перевіряю автомобілі і стикаюся з тим, що 70% водіїв не знають, як правильно мають світити фари, що таке світлорозподіл і на що впливає неправильно встановлена ​​або не до кінця встанровлена лампочка", – підсумував Черниш.

Таким чином, щоб знизити кількість ДТП і жертв на дорогах, спільно мусять діяти всі сторони: пішоходам слід дотримуватися правил дорожнього руху і не перебігати дороги в недозволених місцях, вночі, та ще й з телефонами або навушниками; водіям потрібно тримати свої автомобілі в належному технічному стані, не відволікатися за кермом і не перевищувати допустиму швидкість. Ну, а владі час втілювати в життя проекти щодо безпечних міст, які б поліпшили українську інфраструктуру і зробили її зручною і надійною.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...
загрузка...