Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

"Формула Зеленського": на що готові піти у президента для миру на Донбасі

20 вересня, 09:30

Зеленюк Крістіна

Щойно Росія зрозуміє, що їй обіцяли одне, а виконувати це не зовсім збиралися, конфлікт відразу ж повернеться до стану, який був при Порошенкові

/ Фото: "Сегодня"

Реклама

На засіданні Тристоронньої контактної групи (ТКГ) в Мінську 18 вересня Україна відмовилася підписати горезвісну "формулу Штайнмайєра". Хоча, за словами міністра закордонних справ Вадима Пристайка, погодилася на неї 2 вересня в Берліні, де 8 годин поспіль засідали зовнішньополітичні радники лідерів Нормандської четвірки. Коли на адресу України з боку Росії посипалися звинувачення у зриві попередніх домовленостей, які були умовою (за версією Москви) зустрічі лідерів Нормандське четвірки, офіційний Київ озвучив свою позицію: Україна не проти "формули Штайнмайєра", але тільки після виконання блоку Мінських домовленостей з безпеки. Тим часом команда Зеленського, хоч і з запізненням, все ж таки озвучила подробиці "формули Зеленського", про існування якої 16 вересня заявив Вадим Пристайко. Раніше сайт "Сьогодні" вже писав, що це за "формула Штайнмайєра". Зараз ми вирішили розібратися, чи існує "формула Зеленського" і що вона передбачає (за основу ми взяли публічні виступи самого Володимира Зеленського, Вадима Пристайка та голови комітету ВР у закордонних справах Богдана Яременка).

Загравання з Москвою

Ньюсмейкером на донбаському напрямку останніх півтори тижні став Вадим Пристайко. Причому, чимало його заяв досі не підтвердив і не спростував Офіс президента. Хоча саме Володимир Зеленський дає "мандат" на переговори голові МЗС і заступнику голови свого Офісу Андрію Єрмаку, який у президента відповідає за комунікацію з Москвою (принаймні, на етапі обміну полоненими саме Андрій Єрмак комунікував, як він говорив, з віце-прем'єром РФ Дмитром Козаком).

Після скандальних і суперечливих заяв Вадима Пристайка про місцеві вибори на всій території України, включаючи окуповану, і відлиги у відносинах Києва і Москви, українська сторона активно готувалася до зустрічі лідерів Нормандського формату до кінця вересня. Хоча в Москві постійно заявляли, що це нереалістично, натякаючи, що готові зустрітися в жовтні, але лише в разі письмової згоди Києва на "формулу Штайнмайєра".

У Кремлі називали це головною умовою зустрічі лідерів Нормандське четвірки і вважали, що формулу має затвердити ТКГ на своєму засіданні 18 жовтня і передати на рівень лідерів. Представник України в ТКГ Леонід Кучма, навпаки, говорив, що "формулу Штайнмайєра" повинні узгодити лідери Нормандської четвірки, а потім передати на рівень ТКГ.

Поки в Мінську 18 вересня засідала ТКГ, у Верховній Раді на спільному засіданні комітетів з євроінтеграції і закордонних справ Вадим Пристайко офіційно підтвердив, що 2 вересня в Берліні погодив текст "формули Штайнмайєра": "Цього разу радники Нормандської четвірки домовилися про конкретний текст, в якому написано, що закон про особливий статус набуває чинності в попередньому форматі на момент проведення виборів. І остаточно цей закон стає чинним на момент, коли ОБСЄ ухвалює рішення, що вибори пройшли відповідно до високих стандартів ОБСЄ".

Саме таке формулювання "формули Штайнмайєра" містилося в листі міністрів закордонних справ Франції і Німеччини в 2016 році. Але українська сторона на засіданні ТКГ в Мінську 18 вересня відмовилася підписати відповідні документи, які, швидше за все писали в Москві. І поки Київ офіційно формував свою позицію, в Кремлі активно коментували невиконання Україною взятих на себе зобов'язань. Першим в гру вступив представник РФ в ТКГ Борис Гризлов: "Представники Києва відмовилися підписати "формулу Штайнмайєра", тобто відмовилися погодити порядок правового і фактичного закріплення особливого статусу Донбасу. Це той самий документ, який був узгоджений 11 вересня політрадником лідерів Нормандське четвірки і запропонований контактній групі для підписання".

Увечері того ж дня в ефір пропагандистського політичного ток-шоу на одному з російських федеральних каналів включили представників ОРДЛО, які були присутні на засіданні ТКГ в Мінську. За їхньою версією 11 вересня зовнішньополітичні радники (Україну представляв Андрій Єрмак) погодили якийсь документ по "формулу Штайнмайєра", який на засіданні ТКГ учасникам роздав спецпредставник ОБСЄ Мартін Сайдік.

До сих пір Офіс президента України не підтвердив, і не спростував цю інформацію. А позицію Києва за результатами засідання ТКГ 18 вересня прокоментувала в Facebook прес-секретар Леоніда Кучми Дарка Оліфер.

Тобто, Україна не проти "формули Штайнмайєра" (яка, ще раз нагадаємо, передбачає механізм набуття чинності закону про особливий статус Донбасу), але тільки після виконання безпекових пунктів Мінська. Що не влаштовує Москву, для якої особливий статус Донбасу – це не просто закон, термін дії якого закінчується 31 грудня 2019 року, а й відповідна норма в Конституції України.

"Формула Зеленського"

У четвер прес-секретар російського президента Дмитро Пєсков повторив, що умова зустрічі лідерів Нормандської четвірки – письмова згода з "формулою Штайнмайєра". Судячи із заяв російської сторони (Офіс президента України цього не підтвердив і не спростував), Київ дав усну згоду на "формулу Штайнмайєра", відмовившись потім підписати відповідні документи.

За словами експертів, така тактика, якщо ми її правильно розуміємо, чимось нагадує тактику Володимира Зеленського перед виборами (всім все обіцяти, а далі видно буде), дуже швидко вичерпується. З росіянами такі фокуси пройдуть до того моменту, поки вони вперше не зрозуміють, що їх намагаються обдурити або просто не виконують те, що обіцяють. З цього моменту вікно можливостей закриється.

"Якщо ми хочемо якимось чином спробувати обвести росіян навколо пальця, обіцяючи їм все, що вони хочуть чути, в тому числі й "формулу Штайнмайєра", в надії, що вони дадуть нам досягти речей, які можна уявити, як перемогу (продовження обміну полоненими і наступ більш надійного перемир'я), то цього не станеться. Як тільки вони зрозуміють, що їм обіцяли одне, а виконувати це не зовсім збиралися, конфлікт відразу ж повернеться до стану, в якому був при Порошенкові. А відсилання до волі народу – поганий аргумент на переговорах з Путіним, тому що воля народу – надто абстрактне і багатозначне поняття. Його можна трактувати як завгодно. Народ проголосував за мир, але його не ознайомили з ціною цього миру. І зараз у нас всередині всі дискусії точаться про те, на яких умовах мир прийнятний, а на яких – ні. А з цього приводу народ нічого не говорив", – сказав сайту "Сьогодні" асоційований експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Микола Капітоненко.

Поки Київ продовжував обіцяти, в Кремлі вчасно підхопили ініціативу, заповнивши інформпростір потрібними їм месседжами щодо "формули Штайнмайєра". Експерти кажуть, що на те могли бути свої внутрішні причини. Ще в середині серпня в інтерв'ю "BBC Україна" секретар РНБО Олександр Данилюк заявив, що готується засідання Ради щодо Донбасу. Джерела сайту "Сьогодні" в українських дипколах кажуть, що дати відповідного великого засідання досі немає.

"Всі чекали, поки повноцінно запрацює нова Рада і Кабмін. Але вже готується, як цілісна стратегія по Донбасу, так і набір заходів щодо зняття економічної блокади, виплат пенсій, повернення Україні підприємств ... ", – сказало джерело.

Поки ж нова влада працює в цьому напрямку, сайт "Сьогодні" зібрав всі заяви Володимира Зеленського, Вадима Пристайка та Богдана Яременка про те, як може виглядати умовний план або формула Зеленського щодо Донбасу. У своїх спічах президент України неодноразово наголошував на соціально-гуманітарні проблеми. Саме цей блок Володимир Зеленський ставив першим і через нього, судячи з усього, намагається вирішити спочатку безпековий, а потім і політичний аспект врегулювання.

"Формула Зеленского"

Гуманітарний блок: 

-  до кінця листопада закінчити ремонт моста в Станиці Луганській;
-  після успішного розведення сил біля Станиці Луганської, завершити розведення в Петровському і Золотому (18 вересня ТКГ не вдалося узгодити терміни), після чого спробувати розвести сили відразу по всій лінії розмежування;
-  збільшити термін в'їзду/виїзду для отримання української пенсії з 60 днів до 1 року;
-  зняття "економічної блокади" в обмін на повернення Україні експропрійованих підприємств.

* У Зеленського не озвучували, яким чином домагатимуться скасування указів Путіна щодо незаконної паспортизації, крім як підписанням президентом України указу про надання українського паспорта росіянам, яких на батьківщині переслідують за політичні переконання.

Безпековий блок: 

-  припинення вогню;
-  забезпечення ефективного моніторингу СММ ОБСЄ на всій території України;
-  виведення з території України збройних формувань іноземних військ та військової техніки;
-  відведення всіх важких озброєнь обома сторонами;
-  звільнення і обмін всіх заручників і незаконно утримуваних осіб у форматі "всіх на всіх";
- проведення амністії (на основі існуючого або нового закону).

*У Зеленського до сих пір не озвучили позицію щодо черговості передачі контролю над кордоном.

Політичний блок: 

-  забезпечення роботи Центральної виборчої комісії України, українських політичних партій, ЗМІ та іноземних спостерігачів, правоохоронних органів і судів;
-  вибори на окупованому Донбасі можливі тільки після виконання блоку з безпеки і пройдуть одночасно по всій території України;
- реалізація "формули Штайнмайєра": закон про особливий статус Донбасу тимчасово набуває чинності на момент проведення виборів, і остаточно – коли ОБСЄ підтверджує, що вибори пройшли відповідно до стандартів ОБСЄ;
- до Конституції України особливий статус Донбасу не вноситимуть.

Всі подробиці в спецтемі Врегулювання на Донбасі

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...