Тиск США і Німеччини: навіщо Порошенко і Яценюк особисто вмовляли депутатів голосувати за особливий статус

6 Жовтня 2017, 07:37

"Самопоміч", "Батьківщина" і "Свобода" заблокували президію, поламали мікрофони і потягали колег за піджаки

<div id="gt-res-content">
<div id="gt-res-dir-ctr" class="trans-verified-button-large" dir="ltr"><span id="result_box" class="short_text" lang="uk"><span>Бійка</span> <span>в</span> <span>Раді</span><span>.</span> <span>Фото</span><span>:</span> <span>AF
Бійка в Раді. Фото: AF

Сьогодні Рада знову спробує прийняти скандальні президентські законопроекти №7163 про реінтеграцію і №7164 про продовження особливого статусу Донбасу. Їх розгляд на вчорашньому вечірньому засіданні закінчилося штовханиною в президії, заблокованою трибуною і вирваними мікрофонами. Фракції БПП і НФ звинуватили колег з "Батьківщини" і "Самопомочі", які і заблокували трибуну, в зриві важливого голосування, назвавши їх агентами Кремля. Останні задніх не пасуть, звинувативши БПП і НФ в переломленні парламенту через коліно в спробі легалізувати Мінські угоди і бойовиків через ухваленняя закону про реінтеграцію. Навіть нарада голів фракцій в кабінеті у спікера з президентом і секретарем РНБО результату не принесла. Парубію нічого не залишалося, як закрити вечірнє засідання, пообіцявши повернутися до розгляду президентських законопроектів сьогодні вранці. Але закулісна робота продовжилася. Спочатку президент провів засідання своєї фракції, потім вирушив на зустріч з послами США та Німеччини. Саме Вашингтон і Берлін, крім Росії, само собою, вимагає продовжити дію закону про особливий статус Донбасу, який прописаний в Мінських угодах, до яких нібито прив'язані санкції. Але варто нагадати, що секторальні санкції проти Росії вводилися ще до підписання Мінська-1. Це було покарання Москви за анексію Криму і військову інтервенцію на Донбас. І риторика західних партнерів України в цьому випадку набуває особливого значення, особливо напередодні завтрашньої другої зустрічі спецпредставника Держдепу Курта Волкера і помічника президента РФ Владислава Суркова в Сербії.

Перш ніж описувати нюанси і тонкощі внесених президентом законопроектів щодо Донбасу, варто зупинитися на одному моменті. Можливо, якби ці документи були зареєстровані місяць назад, пройшли повну процедуру розгляду, а поправки депутатів від різних фракцій були враховані, а не приймалися за процедурою ad hoc, заблокованої трибуни і вирваних мікрофонів вдалося б уникнути. Однак все проходило в поспіху, під звинувачення в пособництві Кремлю і паралельно з переговорами ключових політичних гравців.

"Легалізація" бойовиків? Перший законопроект №7163 під кодовою назвою "про реінтеграцію Донбасу" робоча група на базі РНБО розробляла майже 4 місяці. Офіційно нардепи пояснювали це тим, що окремі норми документа потрібно було узгодити з нашими міжнародними партнерами – США, Німеччиною і Францією, які безпосередньо беруть участь в переговорах з Росією щодо Донбасу. З реєстрацією фінального законопроекту тягнули до останнього, поки деякі політики в соцмережах постили витяги з чорнових варіантів законопроекту, і навіть весь документ цілком, розганяючи "зраду" і здачу національних інтересів України.

На сайті Верховної Ради президентський законопроект №7163 з'явився вдень 4 жовтня. Сайт "Сегодня" вже писав, що документом вперше на законодавчому рівні пропонується визнати окремі території Донецької та Луганської областей окупованими Росією, а антитерористичну операцію замінити самообороною (визначається ст. 51 Статуту ООН), яка дає президенту та Міноборони більше повноважень. Ці норми знайшли підтримку багатьох фракцій у сесійній залі. Однак, за словами заступника міністра з питань тимчасово окупованих територій Георгія Туки, в усьому іншому законопроект №7163 "сирий".

"Якщо у нас там вживаються такі терміни, як "окупаційні адміністрації", будь ласка, дайте точну юридичне формулювання, що ви розумієте під цим терміном. Вживається термін "російські регулярні збройні формування і інші збройні сили РФ"... Добре, яким чином під ці категорії підпадають кілька тисяч громадян України, які воюють проти нас? "Керівництво оперативного штабу" ... Я не бачу за законом, яким чином відбувається призначення цього керівництва, хто саме може очолювати цей штаб. тобто, все це має бути виписано", – заявив журналістам в кулуарах Ради Георгій Тука.

Головні нововведення закону "Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями Донецької і Луганської областей":

- Росія визнається агресором;

- тимчасово окупованими визнаються райони в Донецькій і Луганській областях, які контролюються Росією. Їх межі визначає Міноборони;
- відповідно до ст. 51 Статуту ООН, АТО змінить "самооборона";

- президент за згодою ВР отримує право вводити до окупованих районів Донбасу війська;

- вводиться спеціальний режим переміщення товарів та осіб, який визначається Об'єднаним оперативним штабом ЗСУ;

- Україна не несе відповідальності за протиправні дії РФ як держави-агресора, її збройних сил, інших військових формувань та окупаційної адміністрації на тимчасово окупованих територіях в Донецькій і Луганській областях;

- ст. 7 закону визначає пріоритетність виконання безпекових положень Мінського протоколу від 5 вересня 2014 року, Мінського меморандуму від 19 вересня 2014 року і "Комплексу заходів" від 12 лютого 2015 року зі метою створення необхідних умов для політичного врегулювання.

Саме ст. 7 викликала найбільшу кількість суперечок і скандалів під куполом. Напередодні вчорашнього зірваного голосування нардеп від БПП Мустафа Найєм у своєму Facebook заявив, що в такій редакції ст. 7 легалізує Мінські протоколи і Меморандум, під якими стоять підписи бойовиків. "Цим пунктом ми вперше вводимо в українське правове поле Мінські домовленості, які не є джерелом права, оскільки не підписувалися суб'єктами міжнародного права і не були ратифіковані українським парламентом. До цього мінські домовленості згадувалися лише одного разу, побічно і тільки в рамках постанови про парламентські слухання", – написав у Facebook Мустафа Найєм.

У БПП, в свою чергу, відповіли на подібні звинувачення. Так, Ірина Геращенко в Facebook написала: "Примітно, що серед критиків чимало депутатів – членів міжнародних парламентських делегацій в ПАРЄ, ПА ОБСЄ, ПА НАТО, ПКА. У цих організаціях вони голосували за десятки документів, резолюцій, заяв, в яких мінські угоди зафіксовані як шлях до мирного врегулювання інспірованого РФ конфлікту, в яких є посилання на резолюцію Радбезу ООН щодо Мінських угод. Зовні ці депутати чомусь не соромляться "легітимізувати угоди", а в парламенті – займають протилежну, ніж в європейських інституціях, позицію...".

Цікаво, що думка Найєма поділяли й інші нардепи від БПП. Але тут ситуацію в свою користь вдалося переломити Петру Порошенку і заступнику голови АП Костянтину Єлисєєву, які вчора вранці особисто завітали на засідання фракції БПП і переконували депутатів голосувати. Однак, як показало ранкове засідання профільного комітету ВР з нацбезпеки, тепер не хотіли давати голоси "фронтовики". І знову все через ст. 7 закону про реінтеграцію. "Фронтовики", на відміну від депутатів від "Батьківщини" і "Самопомочі", жорстко не критикували ст. 7, але запропонували до неї свою поправку, яку зачитав заступник голови фракції НФ Андрій Тетерук: "У ч. 1 ст. 7 законопроекту слова "Мінські протоколи від 5 вересня 2014 року", "Мінський меморандум від 19 вересня 2014 року" і "Комплекс заходів від 12 лютого 2015 року" замінити словами "Резолюції Генасамблеї ООН, прийняті в зв'язку з російської збройною агресією проти України в Донецькій і Луганській областях".

Комітет, за словами його секретаря, нардепа від БПП Івана Винника, таким чином, реалізує повагу до Мінських домовленостей, яка сьогодні потрібна Україні. "Водночас ми не легітимізуватимемо підписи Захарченка та Плотницького", – додав Винник, уточнивши, що комітет рекомендував Раді прийняти законопроект №7163 лише в першому читанні за умови доопрацювання до другого з урахуванням пропозицій, в тому числі і Георгія Туки.

Під купол на вечірнє засідання представляти законопроект №7163 приїхав особисто секретар РНБО Олександр Турчинов. І, напевно, все б закінчилося тихо, і Рада проголосувала б законопроект №7163, якби не позиція "Самопомочі", "Батьківщини" і "Свободи". Їх категорично не влаштувала поправка "фронтовиків" до ст. 7. Вони зажадали замінити цю статтю іншою. За їх словами, в законопроекті має бути прописана відповідальність Росії за фінансове утримання окупованих нею територій Донбасу і обсяг майбутніх репарацій. А в ідеалі "Самопоміч" наполягала на прийнятті свого альтернативного законопроекту, який просто відрізає Донбас від України. Ситуація зайшла в глухий кут: нардепи від "Самопомочі", "Батьківщини" і "Свободи" заблокували президію, почали штовхатися, вирвали мікрофони на місці віце-спікера Ірини Геращенко, а Надія Савченко, вириваючи мікрофон у Олександра Турчинова, і зовсім його зламала. Не допоміг і анонсований спікером перерву для консультацій лідерів фракцій у нього в кабінеті: Парубій закрив вечірнє засідання, анонсувавши продовження розгляду законопроекту №7163 сьогодні вранці.

Особливий статус Донбасу. До розгляду другого президентського законопроекту №7164, яким продовжується дія закону про особливий статус Донбасу, депутатський корпус так і не дійшов. А саме він пріоритетніший і, за інформацією "Сегодня", саме на нього сьогодні і робитимуть ставку в Раді. Адже не дарма ж цей документ з'явився в Раді якраз напередодні другої зустрічі Волкера і Суркова в Сербії. Сайт "Сегодня" вже писав, що 20 жовтня закінчується 3-річний термін дії закону "Про особливий порядок місцевого самоврядування в Донецькій і Луганській обл.", який і називають законом про особливий статус Донбасу. Ще місяць тому представник РФ в Тристоронній контактній групі Борис Гризлов передавав побажання Путіна в ультимативній формі: мовляв, якщо не хочете поховати мінський переговорний майданчик, продовжуєте закон про особливий статус.

Довгий час в Адміністрації президента хотіли вписати пункт про продовження закону про особливий статус до перехідних положень закону про реінтеграцію Донбасу. Але, як розповіли "Сегодня" деякі нардепи від БПП, "фронтовики "стали в позу". "На зустрічі з президентом тиждень тому Аваков (голова МВС Арсен Аваков – Авт.) і Турчинов (секретар РНБО Олександр Турчинов – Авт.) виступили з різкою критикою", – сказав "Сегодня" один з нардепів від БПП.

Саме тому президент вирішив подати два законопроекти: перший №7163 щодо реінтеграції, другий – №7164 – щодо продовження особливого статусу Донбасу ще на рік. За словами голови фракції БПП Артура Герасимова, який вранці представляв проект закону №7164 на комітеті з нацбезпеки і оборони, продовжити дію закону про особливий статус вимагають наші міжнародні партнери. Герасимов, переконуючи членів комітету, заявив, що саме під закон "Про особливий порядок місцевого самоврядування..." підв'язані антиросійські санкції, і якщо ми його не продовжимо, то ЄС і США можуть почати скасовувати їх. Хоча, як уже писав сайт "Сегодня", санкції за Крим і Донбас проти Росії були введені за кілька місяців до підписання навіть Мінська-1, не кажучи про Мінську-2. Водночас, можна погодитися з доводами Адміністрації президента в частині того, що в разі продовження дії закону про особливий статус позиції України на міжнародній арені не похитнуть, а США, Франція і Німеччина зможуть не тільки продовжити тиск на Росію, але і пояснити всередині ЄС, чому санкції потрібно продовжувати.

Щоправда, і тут у "фронтовиків" знайшлися свої зауваження. Як вдалося дізнатися сайту "Сегодня", велика частина фракції НФ взагалі не хотіла голосувати за законопроект №7164. Тому на ранковому засіданні комітет з нацбезпеки не проголосував за рекомендацію Раді прийняти документ в початковій редакції президента. Виправити ситуацію допомогли багатогодинні переговори Петра Порошенка з Арсенієм Яценюком в кабінеті у спікера Андрія Парубія. Компромісом стала поправка "фронтовиків" до закону №7164, згідно з якою особливий статус окремі райони Донбасу отримають тільки після (виборів, як це записано в Мінських домовленостях – Авт.) і виведення всіх незаконних збройних формувань, їх військової техніки, а також бойовиків і найманців з території України.

Узгодивши цю поправку, ближче до полудня президент перевніс законопроект №7164 до Ради, про що з'явилася відповідний запис на парламентському порталі. Щоб винести вже доопрацьований проект на голосування до зали, з огляду на поправку "фронтовиків", на 14:00 скликали ще одне засідання комітету з нацбезпеки, який рекомендував депутатам підтримати документ відразу в двох читаннях. Але є ще один нюанс: у поправці "фронтовиків" немає головного запобіжника – отримання Україною контролю над кордоном. На це питання "Сегодня" члени комітету з нацбезпеки неофіційно розповіли, що заклали до цього законопроекту одну маленьку хитрість.

"Показую, в законопроекті після слів "постановляю" в п. 1 продовжується дія закону про особливий статус ще на рік – до жовтня 2018-го. А в п. 2 написано, що відповідно до ст. 10 ЗУ про особливий статус особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донбасу починає працювати виключно після виконання всіх умов, викладених в ст. 10 ЗУ про особливий статус, після виведення всіх незаконних збройних формувань, військової техніки, а також бойовиків і найманців, – сказав "Сегодня" нардеп. – тобто , простіше кажучи, особливий статус вони отримають тільки після виборів, а вибори – після виведення російської армії, російської техніки і найманців".

Але в законопроекті №7164 є ще одна цікава деталь, на яку мало хто звернув увагу. У тексті перед п. 1-2, де прописуються умови для продовження особливого статусу, сказано: "створюючи необхідні умови для розгортання в окремих районах Донецької і Луганської областей миротворчої операції ООН...".

.png_06

*Із законопроекту №7164 "Про створення необхідних умов для мирного врегулювання ситуації в окремих районах Донецької і Луганської областей"

Тобто, продовження закону про особливий статус фактично ув'язується з можливістю розгортання на Донбасі місії "блакитних касок". Плюс, як уже писав "Сегодня", раніше депутати говорили, що США і Німеччина мають великий тиск  на Україну в питанні продовження дії закону про особливий статус, а Росія загрожує черговий ескалацією на Донбасі. Як розповів "Сегодня" один з українських дипломатів, наближених до переговорного процесу, Німеччина і США "зубами вчепилися в згоду Москви на гібридну миротворчу місію".

"Ось тому ви і бачили вчорашню заяву посольства США в Україні про те, що вони вітають наші зусилля щодо продовження закону про особливий статус. Так, дійсно, в законопроекті №7164 багато запобіжників, добре, що врахували поправку "Народного фронту". Але там немає найголовнішого запобіжника – отримання Україною контролю над кордоном. Плюс, Захід же повинен розуміти, що вірити Росії на слово, особливо в питанні миротворчої місії, не можна... Спочатку потрібно було сісти й узгодити мандат цієї місії до дрібниць. Але добре, що закон про особливий статус ми продовжуємо тільки на рік", – сказав "Сегодня" один з дипломатів.

Ви зараз переглядаєте новину "Тиск США і Німеччини: навіщо Порошенко і Яценюк особисто вмовляли депутатів голосувати за особливий статус". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Зеленюк Крістіна

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...