Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Кладовище техніки у полоні: що буде з підводним човном "Запоріжжя", який анексували разом з Кримом

30 червня, 07:20

Ігор Ветров

Чи поверне Росія українські кораблі, літаки і єдину субмарину в Криму

Реклама

Міноборони РФ може утилізувати єдиний український підводний човен "Запоріжжя", що дістався російським військовим після окупації Криму. Всього, в результаті анексії півострова, Україна була змушена залишити окупантам 9 бойових літаків і кілька десятків кораблів і суден. "Сьогодні" з'ясовувала подальшу долю підводного човна, а також всіх інших російських "трофеїв".

Доля підводного човна

Про те, що український підводний човен "Запоріжжя" може бути утилізований, стало відомо з тендерної документації, опублікованій Міністерством оборони РФ. Передбачається організація закритого конкурсу на право проведення утилізації ескадреного міноносця (есмінця) проекту 956 у 2019 році, дизельного підводного човна проекту 641, великого протичовнового корабля проекту 1134Б у 2019 і 2020 роках, а також утилізацію дизельних підводних човнів проекту 877 і есмінців 956-го проекту у 2019 і 2020 роках.

Підводний човен "Запоріжжя" (Б-435) відноситься саме до проекту 641. Цей бойовий корабель почав експлуатуватися ще у 1971 році на Балтійському, а потім на Північному флоті. Підводний човен зробив 14 дальніх морських походів, відвідуючи з дружніми візитами такі держави, як Куба, Туніс і Сирія. У 1990 році був переведений на Чорноморський флот, а в 1997 році, після розділу ЧФ СРСР, потрапив у розпорядження українських ВМС, ставши єдиним підводним човном у складі українського флоту.

Під прапором ВМС України підводний човен більшу частину часу проводив на ремонті. Головною проблемою була відсутність акумуляторних батарей, що не дозволяло кораблю занурюватися під воду. У різних міністрів оборони не було єдиної думки щодо того, чи варто ремонтувати підводний човен або ж його необхідно продати. Сумніви розв'язалися самі собою – 21 березня 2014 року підводний човен був захоплений російськими військовими. Зараз корабель знаходиться в одній з бухт Севастополя.

Варто відзначити, що в тендерній документації не вказано конкретну назву підводного човна, який планується утилізувати. Цілком можливо, що різати збираються не "Запоріжжя", а ще одну субмарину проекту 641 – "Святий князь Георгій" (Б-380), яка була побудована у 1982 році і протягом останніх 19 років стоїть на ремонті в Південній бухті Севастополя. До слова, Б-380 також могла виявитися в складі ВМСУ, але не була прийнята через зовсім вже незадовільний технічний стан.

Не виключено, втім, що "Запоріжжя" стане музейним експонатом. Представники севастопольського музею фортифікаційних споруд висловили готовність забрати підводний човен.

"Я і мої співробітники-офіцери. Ми служили на підводних човнах. Ми і рада ветеранів-підводників чекаємо, коли нам віддадуть Б-435 ... Ми хочемо розповісти про його бойовий шлях у складі Північного і Чорноморського флотів", – повідомив директор музею Юрій Тарарій.  

Готові повернути

В результаті анексії Криму в полон потрапила не тільки підводний човен, але ще майже 40 кораблів і суден, а також 9 бойових літаків МіГ-29. Зокрема окупанти захопили корвети "Тернопіль", "Луцьк", "Хмельницький", "Придніпров'я", великий десантний корабель "Костянтин Ольшанський", два тральщики "Чернігів" та "Черкаси", цілу низку катерів, допоміжних суден і навіть кілька яхт.

Відзначимо, що флагман українського флоту, фрегат "Гетьман Сагайдачний" в полон не потрапив. На момент початку анексії Криму корабель повертався з морського походу і просто не став заходити в Севастополь. Крім кораблів, захоплених Росією навесні 2014 року, в Криму знаходяться також два українських бронекатери "Нікополь" і "Бердянськ". Їх захопили у листопаді 2018 року, після невдалої спроби проходу через Керченську протоку.

Навесні 2014 року, після завершення анексії півострова, Росія передала Україні частину захопленої техніки. Зокрема в Одесу вирушили середній десантний корабель "Кіровоград", протичовновий корвет "Вінниця", артилерійський катер "Херсон", буксир "Ковель", танкер "Горлівка" і буксирний катер "Новоозерне", танкер "Судак", судно "Шостка", корабель управління "Донбас", ракетний катер "Прилуки", танкер "Фастів" і судно розмагнічування "Балта". Однак потім процес передачі призупинився, як пояснила російська сторона, в зв'язку з початком бойових дій на Донбасі.

Проте на початку 2018 року президент РФ Володимир Путін заявив, що РФ готова відновити повернення техніки з Криму.

"Ми готові передати військові кораблі України, які в Криму ще є, готові передати авіаційну техніку, бронетехніку. Правда, вона знаходиться в жалюгідному стані, оскільки за всі ці роки ніким не обслуговувалася", – пояснив Путін.

Очевидно, пропозиція про передачу захоплених у 2014 році кораблів залишається в силі і до сих пір. У всякому разі, як повідомив депутат Держдуми РФ від Севастополя Дмитро Бєлік, російська сторона "не ставила за мету вилучити українське військове майно". Нібито більшість кораблів все ще перебувають на ходу, але знадобиться перевірка роботи суднових механізмів: "Це дозволить їх передати Україні своїм ходом".

Як повідомив "Сьогодні" керівник "Українського мілітарного порталу" Тарас Чмут, зараз кораблі ВМСУ знаходяться у Севастополі.

"Їх не використовують, там немає екіпажів, вони не включені в список флоту", – пояснив Чмут.

За його словами, спостерігаються випадки так званого "точкового канібалізму", коли російські військові знімають окремі деталі з українських кораблів, щоб використовувати їх на своїх суднах. Правда, масштабними такі явища назвати не можна.

При цьому ЧФ РФ не потрібні українські кораблі, оскільки у нього достатньо своїх коштів для того, щоб використовувати поставлені завдання.

"Якщо зараз буде прийнято рішення про утилізацію однієї одиниці, то слідом за нею, швидше за все, підуть всі інші", – припускає Чмут.

Висловлюючи готовність віддати Україні "віджаті" у 2014 році кораблі, російська сторона, тим не менш, не поспішає повертати захоплені у листопаді 2018 року бронекатери "Нікополь" і "Бердянськ", а також звільняти взятих в полон членів екіпажу. В Україні у відповідь на "пропозицію" Путіна заявили, що готові прийняти кораблі назад разом з Кримом. 

Плата за "парковку"

Росія готова повернути і літаки. Як повідомляє група "Інформаційний опір", навесні 2014 року РФ передала Україні понад три десятки літальних апаратів, захоплених в Криму, в основному – технічно несправних.

"Коли справа дійшла до передачі справної техніки, росіяни різко припинили процес", – повідомили в ІО.

За їхніми даними, літаки залишилися на аеродромі "Бельбек". Це були 7 бойових і 2 навчально-бойові винищувачі МіГ-29, на той момент технічно справних і готових до використання.

З тих пір, за словами Дмитра Бєліка, літаки не обслуговувалися і не ремонтувалися, що, втім, стосується і всієї української військової техніки, що залишилася в Криму.

"Російські військовослужбовці лише несуть вахту щодо її охорони та забезпечення пожежної безпеки. Я так думаю, МіГ-29 відновленню не підлягають. Вони занадто довго простояли без руху, їх двигуни не запускалися", – заявив російський депутат.

За його словами, ці машини в найкоротші терміни можуть бути передані Україні.

При цьому глава комітету Ради Федерації з оборони та безпеки Віктор Бондарєв зазначає, що російська сторона може вимагати від Києва плату за охорону українських літаків.

"Звичний російський цинізм і лицемірство", – коментують ці слова в "Інформаційному опорі".

Там підтверджують, що МіГ-29 прийшли в повну непридатність, оскільки в результаті вони виявилися не потрібні російській стороні.

В ІО також нагадали, що у 2014-2015 роках окупанти збиралися перекинути кримські літаки в Ростовську область, щоб передати їх в розпорядження бойовиків "ЛДНР", під виглядом "віджатих" у ЗСУ. "Однак на таку авантюру так і не зважилися", – відзначають в ІО.

Нагадаємо, в рамках стратегії розвитку Військово-морських сил України до 2035 року на київському суднобудівному підприємстві "Кузня на Рибальському" спустили на воду новий розвідувальний корабель спеціального призначення. Тоді міністр оборони Степан Полторак зазначив, що Військово-морські сили України швидко набирають обертів – бойові здатності ВМС за останні роки значно підвищилися.

Також про те, що являють собою вітчизняні ВМС на сьогоднішній день, читайте в спеціальному матеріалі сайту "Сьогодні".

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...