Ліквідація місцевих судів: чим небезпечна реформа

9 Березня 2018, 07:10

Експерти попереджають про затягування справ і черги в судах

<p style="text-align: justify;">Суди на місцях. Другий етап судової реформи допоможе вирішити кадровий голод в судовій системі</p>
Суди на місцях. Другий етап судової реформи допоможе вирішити кадровий голод в судовій системі. Автор фото: Анатолiй Бойко, "Сегодня"

Для багатьох місцевих судів України 2018 рік стане останнім – протягом поточного року їх планують ліквідувати і замінити окружними судамии. "Сегодня" розібралася, які ризики приховує реформа.

Удвічі менше

Ліквідацію місцевих судів парламент почав ще в жовтні 2017-го, коли прийняв зміни до процесуальних кодексів України і запустив судову реформу. Два місяці по тому Вища рада правосуддя запропонувала скасувати 142 місцевих суди, замінивши їх 72 окружними. У раді підкреслили, що тільки в столиці з 10 районних судів потрібно створити 6 окружних. Уже наприкінці минулого року президент підписав наказ про ліквідацію судів, а заступник голови АП Олексій Філатов додав – процес займе весь 2018 рік, хоча не виключив, що він може і затягнутися. Філатов додав, що в минуле підуть суди, "де є тільки три судді, один з яких на лікарняному, друга в декретній відпустці, а третій іде у відпустку". Саме тому два-три районних суди укрупнюватимуться до одного окружного. Також керівництво країни за допомогою цих змін планує вирішити кадровий голод в судах. Нагадаємо, за словами голови Ради суддів України Валентини Симоненко, сьогодні в країні судовий корпус недоукомплектований на 40%.

Согодні процес об'єднання районних судів в окружні повним ходом триває в Києві – наприкінці лютого був опублікований наказ президента, за яким ліквідуються Оболонський і Подільський районні суди. Замість них повинен з'явиться Шостий окружний суд Києва..

Загрози

Експерт в питаннях судової реформи Тетяна Ющенко називає реорганізацію початком другого етапу судової реформи.

"Зараз ідея оптимізувати судову систему актуальна як ніколи. І якщо не поспішати з реалізацією, то можна ще на самому початку врахувати всі основні ризики, – говорить експерт. – Але, з огляду на масштабність процесів, хотілося б зараз більше конкретики. Цікаво, наприклад, побачити розрахунки і обґрунтування щодо кожного суду, який буде ліквідований або створений, – кількість жителів, відстань від центрального суду, кількість суддів та працівників апарату".

Адвокат Іван Ліберман звертає увагу на іншу проблему.

"У Києві, припустимо, був Святошинський суд, а став окружним. Але справа слухалася саме в Святошинському. Тоді хто виноситиме вирок? Якщо окружний суд – то як бути, що справа розглядалася зовсім в іншому суді? Як правило, на початку рішення суду пишеться, що його виносив такий-то суд. Тут юридична заковика – привід для апеляції, касації та подачі матеріалів справи до Європейського суду з прав людини", – розповів нам адвокат.

Він додав, що це також може привести до затягування розгляду справ.

"Справа попалася якомусь судді. Він прослухав її майже до кінця, допитував свідків, ознайомився з матеріалами, щось вивчав, залучав експертів, потерпілих, фахівців. А тут змінюється назва суду! І тим, хто хоче затягнути справу, – це на руку. Потрібно заново забезпечити доставку свідків, а вони вже щось забули, хтось за кордон поїхав, хтось помер. Можуть постраждати кримінальні і цивільні розслідування", – резюмує Іван Ліберман.

Про труднощі для звичайних українців говорить також і юрист Діна Дрижакова. За її словами, з одного боку, адміністративний апарат скоротиться і це автоматично призведе до черг і збільшення часу на всі судові процедури.

"Можливо, буде як з копами, коли після реформи всі скаржилися на катастрофічну нестачу персоналу. Знову ж таки, якщо об'єднуватимуть суди районів, невеликих міст в один окружний, це призведе до затягування і ускладнення – при подачі позову і електронному розподілі буде незрозуміло, хто займеться справою. Тобто ви можете подати заяву до окружного суду Костянтинівки, а суддя за фактом сидітиме в Дружківці. І доведеться їздити туди за кожним моментом. По суті ініціатива вигідна лише владі, яка, закривши частину установ і звільнивши частину людей, зможе заощадити на зарплатах і "комуналці", – підсумувала експерт.

Судді про реформу: "Процес може стати важелем тиску на неугоднихх"

За словами судді одного з місцевих судів Валерії Литової, поки неясно, як буде реалізований президентський указ.

"Є багато спірних моментів, які досі мені незрозумілі. Неясно, як працюватиме автоматизована система документообігу. Як здійснюватимуть розподіл і передачу справи судді, якщо вона знаходиться в одному місті, а розподіл, найімовірніше, здійснюватимуть в розміщеному в іншому місті окружному суді", – розповіла суддя.

Литова також додала, що поки невідомо, де саме судді з різних міст збиратимуться на колегіальні розгляди деяких кримінальних справ.

"До того ж було озвучено, що число суддів в окружних судах, а відповідно і прив'язаних до них помічників і секретарів, назвуть в лютому. Досі такої інформації немає", – зазначила Литова.

Суддя Дубенського міськрайонного суду Рівненської області Олександра Жуковська звертає увагу, що суддів не питатимуть, до якого суду він хотів би перевестися, а ставитимуть перед фактом. Вона також побоюється, що процес може стати важелем тиску на суддів, оскільки неугодних служителів Феміди переводитимуть до віддалених судів на периферії.

Ви зараз переглядаєте новину "Ліквідація місцевих судів: чим небезпечна реформа". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автори:

Ілля Требор, Марія Пирогова

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...