Ми не створюємо аналог "Роскомнадзора": Дмитро Тимчук про скандальний законопроект щодо блокування сайтів

За словами народного депутата, закон необхідний, проте заявлений варіант законопроекту потрібно відкликати

Про те, які цілі ставили автори законопроекту № 6688, що передбачає позасудовове блокування сайтів на 48 годин, яку в їх ініціативі роль зіграв вірус "Petya/NotPetya", і чому ставка на конструктивне обговорення проекту закону виявилася провальною, в інтерв'ю сайту "Сегодня" розповів Дмитро Тимчук, народний депутат України, член Комітету ВРУ з питань національної безпеки і оборони.

Ви співавтор законопроекту (№6688), що передбачає позасудове блокування сайтів на 48 годин. Які цілі у законопроекту?

Реклама

- Почну з того, що в цьому законопроекті змішані речі, які потрібно роз'єднувати – кібербезпека та інформаційна безпека. Ця проблема стояла спочатку, але оскільки питання переважно стосуються інтернету, ми вирішили включити все до одного законопроекту.

З кіберзагрозами простіше. Коли ми реєстрували законопроект, з низки ресурсів поширювався вірус (12/07/17 був зареєстрований законопроект, а 27/06/17 була наймасштабніша атака вірусу сімейства "Petya" в Україні – "Сегодня"), який блокував роботу ресурсів органів влади, виникала загроза для енергетичної безпеки та цілої низки напрямків. Це виклики, які несуть загрозу всім громадянам України в плані загрози життю і здоров'ю. Я вже не кажу про збитки або, наприклад, порушення електронного документообігу.

Після такої потужної атаки ми (Комітет з питань нацбезпеки і оборони Верховної Ради України – Ред.) спілкувалися з СБУ і намагалися зрозуміти, які можна вжити заходи, щоб нейтралізувати цю загрозу. СБУ нам пояснювала, що немає у них ніяких інструментів, щоб блокувати ресурси, звідки виходить загроза.

Реклама

Найбільший резонанс викликало право СБУ на позасудове блокування сайтів на 48 годин. Чим це було викликано?

- У слідчого СБУ немає часу на те, щоб звернутися до суду, особливо на вихідних або вночі. Це для того, щоб вони могли блокувати, а потім протягом 48 годин могли отримати дозволу суду. Це викликано кіберзагрозами.

Чому такий резонанс?

Реклама

- ЗМІ акцентувались на тому, що буде позасудове блокування сайтів, а 48 годин прибрали. Але такого не буде, що, наприклад, якийсь заштатне лейтенант СБУ встане вранці, почитає сайт, йому щось не сподобалося, він його заблокує.

Зрозуміло, а що з частиною про інформнебезпеку?

- З інформаційної безпекою складніше. Ми знаємо ресурси, які закликають до повалення конституційного ладу, поширюють інформацію, яку можна класифікувати як заклики до терористичної діяльності. Тобто все те, що поза інтернетом є кримінальним злочином.

Не потрібно думати, що ми створюємо аналогію "Роскомнадзора" або ще щось. Ні. На відміну від Росії, у нас повинно бути рішення судів. У законопроекті сказано, що йдеться про інформацію, яка може бути загрозою життю і здоров'ю громадян, а не про оціночні судження або суб'єктивні думки. Це стосується, наприклад, передачі інформації для організації проведення терористичних актів або диверсій. Потрібно уважно читати законопроект.

Рішення суду теж можна сприймати по-різному. У нас є апеляційний суд. У законі прописані підстави, які дозволяють блокувати інтернет-ресурси.

Згоден, що потрібно чіткіше все прописати, оскільки ми стоїмо на дуже вузькій стежці балансування між захистом інтересів України в інформаційній сфері і цінністю свободи слова, вільного інтернету. Звісно, було б простіше, якби було введено військовий стан, коли всім управлятимуть військові, а спецслужби мають карт-бланш на майже будь-які дії. До речі, багато журналістів і аналітиків, які критикують владу за те, що не було введено військовий стан, вони просто не розуміють, що це таке. Багато журналістів втрачають роботу, оскільки вводиться цензура. Але головне тут в тому, що є тонка межа, яку ми намагалися не перетнути.

Чому саме зараз законопроект викликав якийсь резонанс, адже він вже рік як зареєстрований?

- Коли ми зареєстрували законопроект, то я особисто на круглому столі в Укрінформі говорив, що законопроект не ідеальний. Співавтор Іван Винник вважає також. Але ми розраховували, що виставимо проект на обговорення, щоб отримати дискусію, зустрічні пропозиції, аргументовані уточнення, а не просто метання блискавок. Але крім секції кіберзагроз та провайдерів, які не хочуть закуповувати спеціальне обладнання за свої гроші, щодо питання свободи діяльності ЗМІ в інтернеті ми жодних пропозицій не отримали.

А провайдери?

- Ми спілкувалися з представниками різних компаній. Спочатку мене переконували, що такі блокування технічно неможливі. Говорили, що у нас інтернет влаштований не так, як в КНДР або РФ, у нас все по-іншому. Технічно ми не може зробити. Потім, коли було рішення РНБО щодо блокування російських ресурсів – все вийшло. Але я розумію логіку провайдерів, для них це зайва робота, яка їм і даром не потрібна. Але єдиної думки щодо провайдерів немає, що вони можуть, а що – ні.

До речі, на стадії обговорення законопроекту ми знайшли ще одну проблему. Ті санкції, які вже введені РНБО – не ефективні.

Наприклад?

- Свіжий приклад. Prozorro проводить тендер цього літа на замовлення для однієї з військових частин. Інформація від військової частини йде з поштової скриньки Яндекса. Із заблокованого в Україні ресурсу! Якщо у нас держструктури, військові користуються цим, що говорити про широке коло громадян? Так, коли якийсь чоловік обійшов блокування і сидить в "Однокласниках" – це ніяка не загроза для безпеки. Але коли представники держструктур починають цим страждати – це проблема. Як зробити так, щоб санкції працювали? Думаю, що це теж тема, яку потрібно було окремим розділом розглядати в цьому законопроекті.

Як діятимете далі щодо цього законопроекту?

- На сьогодні ми не отримали конструктивної дискусії. Ми не бачимо пропозицій, які зараз можна розглядати, щоб доопрацьовувати законопроект до завершеного стану. У нинішньому вигляді приймати законопроект, ймовірно, було б не зовсім вірно. Але ставка на експертне обговорення провалилася.

Ще один момент, який мене бентежить. Перед усією історією з законопроектом 6688 був ухвалений закон "Про національну безпеку і оборону України". Якщо наш законопроект викликав реакцію ОБСЄ, то згідно із законом "Про нацбезпеку і оборону" мало того, що ніхто не заперечував, але і експертна група НАТО брала участь в його розробці. Була офіційна підтримка від НАТО, ЄС і Вашингтона, але там теж розповідали про утиски свободи слова.

Я розумію, що для ЗМІ сьогодні головне резонанс, справа в рейтингах, а не в суті законопроектів, тощо. Але у мене питання до експертів і політологів, які приєднуються до подібного шуму. Чому у нас будь-який законопроект про нацбезпеку викликає негативний резонанс? У мене враження, що за цим стоїть один "режисер", який може свій вплив запускати в мережу через свої ресурси, і який (вплив – Ред.) потім вже автономно резонує в суспільстві.

А в країнах ЄС є щось подібне?

- Так, якщо не говорити про кібербезпеку, то в країнах ЄС домінує цінність свободи слова. Але країни ЄС не воюють. Хоча Європа вже реагує: створені органи, які борються з фейками. Вони розуміють загрозу, але у них також проблема балансу між національною безпекою і свободою слова. Мені здається, вони дивляться, як у нас розвиватиметься ситуація, як ми викручуватимемося, які у нас актуальні загрози, що вийде протиставити.

Цей законопроект може бути перероблений, розділений на два?

- Не виключаю. Я схиляюся до того, що цей варіант законопроекту потрібно відкликати, але на його основі зробити два – щодо кіберзагроз і з інформаційної безпеки. Сподіваюся, що експертне співтовариство і організації у нас колись перебудуються, перейдуть від критики до якихось пропозицій. Якщо хтось думає, що ми хочемо швидко проштовхнути цей законопроект – це неправда. Ми за його широке обговорення.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64293.75

Bitcoin Cash (BCH)

476.36

Binance Coin (BNB)

608.65

Ethereum (ETH)

3135.52

Litecoin (LTC)

85.23

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.67

Євро (€)

42.52

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти