Електронні браслети замість в'язниць і реформа світогляду: інтерв'ю з заступником міністра юстиції

На одного ув'язненого в рік в Україні витрачається від 37 до 53 тис. грн, розповідає Денис Чернишов

Ось уже два роки, як в Україні стартувала реформа пенітенціарної системи. Ця сфера дуже давно потребувала змін , адже українські в'язниці і СІЗО масово не відповідають міжнародним стандартам , а умови утримання ув'язнених залишають бажати кращого . Сайт " Сегодня" поговорив із заступником міністра юстиції Денисом Чернишовим і обговорив , як повинна змінитися пенітенціарна сфера в Україні , чи зможе електронний моніторинг стати альтернативою ув'язненню в тюрмах , скільки грошей потрібно на впровадження нововведень і чому кількість пенітенціарних установ в країні потрібно зменшувати.

Реклама

- У 2016 році була ліквідована Державна пенітенціарна служба, всі її повноваження були передані Міністерству юстиції. Чому так сталося і для чого провели таку централізацію?

- Термін "централізація" тут не дуже доречний. Коли мене запитують, чому треба було ліквідувати Державну пенітенціарну службу України, вона ж така гарна і так далі, і тому подібне, я завжди кажу, що у нас Європейський суд з прав людини виніс проти України не одну сотню рішень за умовами утримання (в пенітенціарних установах, – Ред.). Дві основні причини – це умови утримання і надання медичних послуг. Якщо все було так класно, чому ж реалізовано стільки рішень проти України? Це найпростіший відповідь, що доводить, що треба було щось міняти.

Насправді, якщо говорити алегорично – це як в бензиновий двигун залити дизельне паливо. Він зупиниться і його потрібно буде розібрати. Може, ми його потім і зберемо, але треба все промити, подивитися, може, вже є якісь новітні технології, потрібно замінити запчастини на нові, і вже потім будемо дивитися, в якому стані ми його зберемо. Але хочу сказати однозначно, що реформа і розбирання цього двигуна було необхідним. Поки ми б його не розібрали і не з'ясували в чому проблема, то ми не промили б його.

- У 2016 році було оголошено початок реформи пенітенціарної системи. Уже минуло два роки, реформування це досить тривалий процес, але про що можна говорити вже зараз?

- Дякую, ви одна з небагатьох, хто розуміє, що оголошення початку реформи і її кінець – це відстань від точки "А" до точки "Б", і це не означає, що там є тільки одна точка. Наприклад, та ж Норвегія зараз реформує тільки одну ланку – пенітенціарну медицину – вже 7 років. І вони до сих пір не завершили. У нас же реформа пенітенціарної системи – це не одна реформа, тому що пенітенціарна система – це країна в країні. У нас є і пенітенціарна медицина, і пенітенціарне населення, питання працевлаштування, харчування, інші проблеми. Ми робимо не одну реформу, вона має безліч складових.

Скільки вона триватиме? Я завжди наводжу приклад трикутника, який має три вершини – "якість", "ціна" і "швидкість". Можна вибрати тільки два з трьох. Якщо хочеш якісно і швидко, то ціна буде захмарною. Якщо хочеш якісно, заплативши не дуже багато грошей, то термін реалізації проекту буде набагато довше.

pavl9971

Реклама

Фото: Данило Павлов

- Одне з гальм реформування пенітенціарної системи – це брак коштів. Можете сказати, скільки коштів виділяється зараз і скільки потрібно мати в ідеалі?

- Розвиток можливий тоді, коли фінансування перевищує 100%. Тобто надлишок, і можна зробити щось додаткове. У нас фінансовий розвиток – це близько 50% від того, що потрібно. Коли мене запитують, скільки вам потрібно, то я просто говорю, що зараз назву мільярди, до того ж не гривень. Але це буде правдою.

- В якому стані зараз взагалі перебувають пенітенціарні установи в Україні? Який відсоток з них відповідає міжнародним стандартам? Нещодавно були новини про те, що закрили СІЗО в Запорізькій області через порушення прав ув'язнених.

- Потрібно роз'яснити, тому що у нас просто говорять ізолятор, і все. Але є ізолятори тимчасового тримання, які знаходяться в орбіті МВС.

- Це різні юрисдикції?

- Так, різні юрисдикції. Наші ізолятори ніхто не закривав. В якому стані ці установи? Я відповім. У різних установах різні умови. Залежить від того, як давно вони були побудовані, які матеріали використовувалися при будівництві і т.д. Але жодна з них не відповідає міжнародним стандартам. Є позитивні зрушення з точки зору того, що в тих установах, які відвідували міжнародні експерти, вони не почули ні від одного ув'язненого скарг на фізичний тиск або фізичний вплив, тобто тортури. Є певні позитивні зрушення з точки зору харчування, медичного обслуговування. Так, ми не якось мега стартували і побігли далеко-далеко, але позитивні зрушення все ж є. Але з точки зору будівель – тут мінус.

Головне, за що я вдячний, і міжнародним експертам зокрема – зараз почали піднімати питання про те, що в таких умовах працюють і пенітенціарії. Ми повинні не забувати і про них. Якщо ми не будемо думати про їхні умови праці, то вони нічого доброго не зроблять. Одна зі складових реформи пенітенціарної системи – це також і персонал. Тут ми намалювали для всіх два трикутника, дві піраміди Маслоу. Якщо ми не задовольнимо їх базові потреби з точки зору матеріального заохочення, безпеки, соціальних гарантій, визнання суспільством – вони не будуть готові щось віддавати натомість. І те ж саме про наших підопічних. Якщо ми не створимо для них нормальні умови, то розраховувати на їх ресоціалізацію та подальшу реінтеграцію в суспільство ми не зможемо. Ми виходили з простих речей в розумінні побудови паспорта реформи. Ми його досить довго створювали і витратили на це майже рік.

- Зараз в Україні, за інформацією на 2017 рік, 182 пенітенціарних установи – це і в'язниці і СІЗО.

- Дивіться, ви говорите про всі установи, які також знаходяться і на непідконтрольній території. Всього на підконтрольній території у нас знаходиться 148 установ. З них в минулому році ми оптимізували 13. Практично повністю заповнені слідчі ізолятори і дуже недозаповнені установи виконання покарань, маються на увазі колонії. Щоб економити бюджетні кошти, ми почали дивитися, де можна оптимізувати, перевести; зрозуміло, що, з огляду на і режим утримання, і т.д.

- Така кількість цих установ – це багато чи мало? Їх потрібно скорочувати, або навпаки добудовувати?

- На сьогоднішній день – це багато. Бо ще кілька років тому пенітенціарної населення становило 120 тис. осіб на всій території України. Зараз по всій підконтрольній території у нас утримуються 55 430 осіб. З них 19 тис. в слідчих ізоляторах. Людей менше, а кількість установ залишилася та сама. Сьогодні їх потрібно скорочувати, але ми ж фізично не позбавляємося від цих установ. Тобто в разі необхідності ми їх зможемо розконсервувати.

- Якщо будуть скорочуватися установи, буде скорочуватися і кількість працівників?

- Так, ми взагалі закладаємо філософію, яка існує вже в багатьох країнах світу – персонал пенітенціарної системи повинен становити десь 30-35% від кількості укладених. Арифметика дуже проста.

Реклама

- А потрібно замінювати працівників? Коли стартувала реформа поліції, всі говорили про "нові обличчя". Потрібні нові обличчя тут, або, можливо, потрібна якась перекваліфікація?

- Коли ми з колегами створювали паспорт реформи, змалювали портрет пенітенціарія, який може реалізувати ті завдання і ту місію, яку ми заклали в пенітенціарну систему. Місію пенітенціарної системи визначили як підвищення безпеки суспільства за рахунок того, що ми повертаємо в суспільство людину, яка буде ресоціалізувати і не буде здійснювати повторних правопорушень. Ми почали думати, хто ж це зможе реалізувати? Вималювалася особистість, яка має життєвий досвід, може щось дати, порадити, стати прикладом у чомусь. І виходячи з цього, ми подивилися, чи відповідають наші сучасні працівники того портрету, який ми описали. Звичайно, у багатьох випадках ні. Але всіх під одну гребінку не можна гребти. Тому ми пішли двома шляхами: тестування, перекваліфікація і оновлення кадрів. Знову ж таки, це гроші і час.

Є Академія пенітенціарної служби , навчання там триває 4 роки , а після цього молодий офіцер йде в установу і ще мінімум 2-3 роки йому потрібно , щоб отримати практичний досвід . Ось і 7 рочків – це як відповідь на питання про реалізацію пенітенціарної реформи . Тобто , мінімум 7 років потрібно для певного оновлення персоналу , не для повного . Тут я закликаю всіх не бути популістами , а бути реалістами і розуміти , що це непростий шлях .

1/10

- Пенітенціарні установи в Україні перебувають не в кращому стані, потребують реконструкції, ремонту. Але все ж можна виділити якісь зразкові установи, в яких ситуація набагато краща, ніж в інших?

- Є дуже багато осіб, яким не сподобаються ті установи, які я зараз назву. Але давайте будемо розділяти прагнення людини. Якщо вона хоче жити за нашими цивільним законам – це одне, якщо вона хоче відповідати субкультурі – це інше. Тобто якщо він хоче мати нормальні, в деяких випадках, хороші умови, комунально-побутові, медичні, отримувати нормальну роботу, то з цим ситуація краща в Північно-Східному регіоні. Це Північно-Східне МРУ і Харків зокрема. Хоча багато правозахисників говорили, що "Харків – це катівня", але якщо хочеш жити по шаблонах субкультури, то будеш це критикувати. Там більшість працює і виконує всі правила внутрішнього розпорядку. Хто до чого прагне. Якщо людина усвідомлює, що вона скоїла злочин і хоче виправитися – це одне. Якщо вона себе ототожнює з кримінальним світом – це зовсім інше.

- Є статистика за 2011 рік, де вказано, що Україна займає 10 місце в світі за кількістю ув'язнених серед всіх країн, і на 100 тис. населення у нас припадало 334 ув'язнених. Як ідуть справи зараз?

- Сьогодні ми займаємо 99 місце в рейтингу за кількістю ув'язнених. Нещодавно ми з міністром були з офіційним візитом в Республіці Казахстан, так вони нас сприймають, як якийсь бенчмарк (еталон,- Ред.) В цьому процесі, і прагнуть теж дійти до цього. Вони займають якесь 70 або 80 місце, і вони кажуть: "Ось ми дивимося на нашу братську республіку і теж прагнемо до цього".

Насправді, ми будемо і з цією цифрою працювати, тому що в багатьох випадках ми можемо людину ресоціалізувати і реінтегрувати, при цьому не позбавляючи волі – за рахунок пробації, електронного моніторингу. Як показує практика, сьогодні в багатьох випадках в'язниця не виправляє. Тому реформа і була потрібна.

- Ми ще повернемося до електронного моніторингу, а зараз хочу запитати про утримання ув'язнених. Дуже різні цифри про те, у скільки обходиться утримання одного ув'язненого. Можете назвати, скільки держава щорічно витрачає на утримання одного ув'язненого?

- Статистика – дуже маніпулятивна наука. Я можу дуже багато зараз накрутити, але не скажу істини в останній інстанції. А її і немає насправді. Якщо ми будемо рахувати в цілому – це буде одна цифра, приблизно 37 тис. грн на рік. Якщо ми будемо рахувати за конкретній установі, а у нас були такі установи, де 30-35 в'язнів і 130 осіб персоналу, то чи буде ця цифра однаковою з тими, скільки витрачається на утримання в інших колоніях, які заповнені на 80%?

Крім того, в усьому світі вважається ще й амортизація тих будівель, в яких перебувають затримані. А у нас, якщо деякі будівлі були побудовані в 17 столітті, то яка амортизація? Вони замортизувалися ще при Австро-Угорській імперії. У минулому році я був на Міжнародному конгресі пенітенціаріїв в Лондоні і там взяв нідерландський буклетик зі статистикою. Вони рахують середню вартість утримання одного місця в день. І є різна статистика в залежності від специфіки: це установа загального режиму, психіатричний центр або ювенальна установа. Ми також повинні дійти до такої статистики, але у нас поки що не існує навіть єдиного реєстру засуджених. У минулому році ми поставили це питання перед урядом і отримали рішення уряду для створення єдиного реєстру засуджених. Це дуже важливо і для такої статистики, коли ми будемо чітко розуміти статистичні дані. На сьогодні це як середня температура по палаті – 37-53 тис. в рік витрачається на утримання одного ув'язненого.

pavl0132

Фото: Данило Павлов

- Якщо говорити про утримання ув'язнених, то як зараз йдуть справи з харчуванням, медициною, гігієною? Ви плануєте реформувати ці аспекти – яким чином?

- Реформувати треба. Почнемо з медицини, тому що у нас другі за значимістю і за кількістю рішення Європейського суду з прав людини були саме з медичних послуг. У минулому році за рішенням уряду було створено Державну установу "Центр охорони здоров'я". Ми цим вирішуємо відразу кілька проблем і робимо певний спліт з керівництвом самої установи. За цей рахунок мінімізуються як корупційні ризики, так і ризики зловживання, коли керівник установи може вступати в змову з медичним персоналом і таким чином здійснювати певні злочини. Також вирішуємо питання, яке стояло на порядку денному – це демілітаризація пенітенціарної медицини. І знову ж таки рухаємося за якістю медичних послуг. Ось сьогодні я як раз приїхав з другої робочої наради з Червоним хрестом саме по пенітенціарній медицині.

Ми також рухаємося по перекваліфікації персоналу, його тестуванню. І тут нам дуже допомагають міжнародні організації, такі, як Червоний хрест, Глобальний фонд ООН, який нам в цьому році на 100% забезпечив потреби в препаратах з ВІЛ / СНІДу та по туберкульозу, і інші організації. Це непростий процес, але ми просуваємося. Наприклад, по лікуванню туберкульозу у нас показники кращі, ніж в цивільній медицині. Ненабагато, але тим не менш.

- В одному зі своїх інтерв'ю ви говорили, що після завершення реформи пенітенціарна система буде не каральною, а спрямованою на перебудову світогляду. Яким чином ви плануєте це зробити і чому система в такому вигляді, як вона існує зараз, вимагає змін?

- Якщо залишити систему каральною, то треба просто повернути смертну кару, всіх розстрілювати, та й все. Ми міняємо філософію, парадигму функціонування пенітенціарної системи. Я всім наводжу один і той же приклад, у нас, серед усієї кількості ув'язнених тільки 1,5 тис. довічників. Решта вийдуть і повернуться в суспільство. І тут я згадую слоган, який використовувала Швейцарія при реформі своєї пенітенціарної системи: "Яким ми хочемо побачити сусіда, який повернувся з місць позбавлення волі?". Це наближає нас до цієї проблеми, тому що ми завжди вважаємо, що в'язниця – це десь далеко. А це показує, що це близько, мова про сусіда. Напевно, ми хочемо його побачити здоровим і морально, і фізично. Ось тут вже і вирішуйте, що ми повинні зробити, щоб він таким повернувся. Ми повинні якось його направляти на те, щоб він усвідомив, що він зробив, щоб він усвідомив, що можна жити, не вступаючи в конфлікт з законом.

Але зроблю великий акцент, без суспільства ми цю проблему не вирішимо. Людина повинна реінтегруватися в суспільство; якщо суспільство її не прийматиме, то як вона реінтегрується? У багатьох країнах, до речі, в тому ж Казахстані, на законодавчому рівні прийнято рішення, що у підприємств є зобов'язання – приймати на роботу певний відсоток колишніх ув'язнених. У них за це є пільги, тобто мотивація теж присутня. Ну а як жити колишньому ув'язненому, виживати, не вступаючи в конфлікт з законом, якщо у нього не буде роботи?

- Наскільки я розумію, саме такі концептуальні зміни стали поштовхом для того, щоб впроваджувати електронний моніторинг. Зараз він на стадії проекту, але хотілося б дізнатися, в чому його переваги, як це буде виглядати в Україні?

- Почнемо з процесу рішення суду про запобіжний захід. Я вже більше двох років у цій системі, і переконаний, що по багатьом особистостям прийняте рішення про взяття під варту трохи незрозуміле і неефективне – з тієї точки зору, що людину потрібно брати під варту, коли вона реально небезпечна для суспільства і її подальше перебування на волі небезпечно для слідства. Коли є такі переконання, що буде тиск на свідків, слідчих, тоді треба цю людину брати під варту. Для всіх інших – наділи браслет і моніторимо. Це перша стадія. Далі в багатьох країнах, коли бачать, що є певні зрушення щодо виправлення, ресоціалізації особи, роблять альтернативне позбавлення волі – особу переводять під електронний моніторинг.

Умовно-дострокове звільнення – знову ж електронний моніторинг. У багатьох цивілізованих країнах суб'єктами моніторингу є особи, які вчинили соціально значущі злочини, наприклад, педофіли, ґвалтівники. Після того, як вони відбули покарання, їх пересування і розташування моніторять. Це досить цивілізований підхід. Також він показав себе ефективним для бюджету. Пробація обходиться на 10-15% дешевше, ніж утримання всіх за гратами.

- Тобто електронний моніторинг не стане повною альтернативою висновками в тюрмах, і все одно, буде якесь розмежування по тяжкості злочинів?

- Звичайно. Одна з місій пенітенціарної системи – ізоляція від суспільства осіб, які небезпечні для суспільства. Але все ж, навіть якщо він і довічник, ми повинні з ним працювати, не втрачати можливості повернути його в суспільство. Тому що він все одно в суспільстві, хоч і обмеженому. Ми не виключаємо позбавлення волі, тому що є небезпечні для суспільства особи, але, якщо є можливість і альтернатива цьому, потрібно її впроваджувати.

- Зараз в'язниці використовуються виключно для покарання. Але ви правильно відзначали, що після них люди не можуть інтегруватися в суспільство. Пригадується "Заводний апельсин" Берджесса і те, що ув'язнення не змінює правопорушників і їх поведінку. З іншого боку, важко очікувати, що, зробивши правопорушення, людина просто відсидить вдома з браслетом і після цього змінить свій світогляд.

- З одного боку вдалий приклад Ентоні Берджеса, а з іншого боку, він написав це в 60-х, коли про електронний моніторинг ще й мови не йшло. До того ж, головний герой був просто психічно неврівноваженим, його треба було лікувати.

- Я це приводила як приклад того, що після відбуття ув'язнення поведінка людини часто не змінюється.

- Пробация сьогодні в світі пройшла вже певний шлях, і тому у нас є більше можливостей. Зараз ми з норвезьким проектом NORLAU розвиваємо цю систему в Україні. Чому для нас це плюс? Ми можемо перестрибнути через кілька сходинок, тому що вони вже набили собі гулі, а ми можемо пройти безболісно, використовуючи їх досвід. Цей досвід говорить, що пробация – це не просто наділи браслет і відстежуємо, де знаходиться людина. Це дуже велика робота.

Наприклад, якщо у людини немає середньої освіти, вона повинен її отримати, якщо у неї немає професії, вона повинен пройти навчання, стати на облік в центр зайнятості. Це комплексні заходи. Велике значення має суспільство. Людина, яка повертається в суспільство, не повинна ним відштовхуватися. Людині потрібно десь жити, працювати, щось є. Якийсь певний період суспільство повинно піклуватися про неї, щоб вона не впала у прірву.

pavl9964

Фото: Данило Павлов

- Традиційне питання щодо грошей. Скільки, хоча б приблизно, потрібно для початку впровадження такої системи?

- Більшість країн і установ, які займаються пробацією, не купують це обладнання, а орендують у фірм, які його виробляють. Також орендують і браслети, а за користування платять безпосередньо суб'єкти пробації. Наприклад, в США в місяць за браслет платять близько 600 доларів, в Європі десь така ж сума. Ми розуміємо, що людина буде з радістю платити за цей браслет, замість того, щоб сидіти за гратами. Це буде мотивом і стимулом для того, щоб працювати. І це певний аспект реінтеграції. А держава в багатьох випадках максимально позбавляється від витрат.

- На якому етапі зараз знаходиться впровадження електронного моніторингу в Україні?

- Поки це поширюється тільки на людей, які отримали альтернативу триманню під вартою. Цей моніторинг реалізує МВС, згідно з 195 статті Кримінального процесуального кодексу України. Але ми відпрацьовуємо з нашими міжнародними експертами питання поширення електронного моніторингу, зміни нормативно-правової бази.

- Коли орієнтовно можна буде побачити перші результати впровадження електронного моніторингу?

- Спочатку ми повинні змінити нормативно-правову базу, вона різна. Наприклад, наказ по Мін'юсту – це одне, розпорядження уряду – це інше, постанова уряду – теж інше. А якщо ми говоримо про закон – це взагалі довгий процес. Будемо реалістами, в цій каденції Верховної Ради ми вже не встигнемо, тому будемо орієнтуватися приблизно на 2020 рік.

- Тобто, в найближчі п'ять років ми вже побачимо ці зміни?

- Так, п'ять років – це реально.

- Ви говорили, що орієнтуєтеся на досвід Норвегії. Досвід яких ще країн ви берете до уваги?

- Зрозуміло, що норвезький досвід ми використовуємо в основному в пробації, тому що нам до них, як то кажуть, дуже далеко, якщо ми говоримо безпосередньо про тюремну систему. Але якщо не ставиш собі такі високі орієнтири, то і маленьких не доб'єшся. Тут відповідь досить проста: ми вийшли з Радянського Союзу, і в цьому аспекті найбільші досягнення у Естонії. Там населення невелике, але вони міняли те ж саме законодавство, що було і у нас. Ми можемо просто дивитися, що вони міняли, який шлях пройшли. Естонія, Польща – це те, до чого ми можемо прийти найближчим часом. Є непогані напрацювання в Румунії, Молдові, якісь блоки ми можемо брати і використовувати як досвід.

Нагадаємо, не так давно сайт "Сегодня" підготував матеріал з одного зі столичних центрів пробації. Героїнею нашої статті стала колишня працівниця секс-індустрії.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

61950.01

Bitcoin Cash (BCH)

464.54

Binance Coin (BNB)

541.8

Ethereum (ETH)

2988.02

Litecoin (LTC)

79.12

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти