Ошукали в магазині техніки: що робити і як відстояти свої права

6 Липня 2018, 07:56

Українці не звикли подавати позови до суду, коли стикаються з покупкою зіпсованої або несертифікованої продукції

<p style="text-align: justify;">У магазинах далеко не завжди хочуть обмінювати або ремонтувати зіпсовані товари. Фото: Pixabay</p>
У магазинах далеко не завжди хочуть обмінювати або ремонтувати зіпсовані товари. Фото: Pixabay

Останнім часом почастішали історії, коли люди купували техніку в великих торгових мережах, а потім стикалися з масою проблем – то гаджет виявився краденим, то в ньому не працювала половина функцій. Представники рітейлу далеко не завжди згодні поміняти товар, відремонтувати його або виплатити компенсацію. Сайт "Сегодня" поспілкувався з юристами і дізнався, чи часто українцям продають гаджети неналежної якості, що робити, якщо така ситуація все ж сталася і як захистити себе від подібного.

Кількість несертифікованої і несправної техніки в магазинах зростає

Відповідно до звітів Держспоживслужби, за останній рік скарг на несертифіковану або зіпсовану техніку від українців не надходило. А за результатами перевірок тільки на Київщині було виявлено кілька випадків продажу електротоварів, сертифікати якості для яких були відсутні.

Але в реальному житті споживачам куди частіше доводиться стикатися з такими проблемами. Так, за останні кілька місяців український сегмент Facebook раз у раз поповнювався новими історіями про невдалі покупки. Наприклад, нещодавно був гучний скандал, коли киянин купив електронну книгу в одному відомому магазині техніки, а коли намагався зареєструвати її, в службі підтримки повідомили, що пристрій значиться як втрачений або вкрадений.

"Останнім часом кількість несправної, несертифікованої або бракованої техніки на вітринах зростає, і, купуючи такий товар, кожен може стати жертвою недобросовісної політики магазинів. Таким чином, покупцеві необхідно знати механізм дій у цих ситуаціях", – зазначає в коментарі сайту "Сегодня" юрист ЮК ВОЛХВ Ярослава Борка.

Наприклад, цієї зими, з виходом нового IPhone X українці неодноразово потрапляли в халепи, коли намагалися купити модний флагман. Купуючи телефон і приходячи з ним додому, деякі виявляли, що частина функцій в пристрої не працює. Після того, як гаджет відносили назад до магазину з проханням відремонтувати по гарантії або замінити на новий, його відправляли до сервісного центру, де звучала одна фраза – смартфон відкривався, а значить, гарантія на нього не поширюється. Покупець залишався без компенсації, ремонту і просто з самого початку поламаним смартфоном на руках.

Довести, хто правий, а хто винен в таких історіях досить складно. Але факт залишається фактом, споживачі в Україні не можуть почуватися повністю захищеними, поки такі ситуації повсюдно відбуваються в різних куточках країни.

"Думаю, що у кожного споживача є історія покупки не зовсім якісного, а просто кажучи, бракованого товару, хоча Українське законодавство, з одного боку, начебто, надійно захищає своїх громадян в рамках Закону про захист прав споживачів, але як показує практика, повернути спочатку зіпсовану річ за гарантією буває досить проблематично", – відзначає молодший юрист Адвокатського об'єднання "Suprema lex" Регіна Сай.

Що робити, якщо куплений товар виявився зіпсованим

Контролює ці процеси в країні Державна служба України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів, а головний документ, який повинен забезпечити українцям покупку якісного товару – це закон "Про захист прав споживачів".

Перше, що може зробити покупець, коли виявляє, що придбав неякісний товар – це звернутися до магазина і попросити обміняти пристрій на аналогічний, тільки без вад.

"Найлегшим способом вирішити проблему є обмін або повернення товару протягом 14 днів. Важливо пам'ятати, що при виявленні вади в придбаному товарі Законом пропонуються такі варіанти вирішення проблеми: відповідне зменшення ціни, безоплатне усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару", – рекомендує Ярослава Борка.

Щоправда, іноді візит до магазина і спілкування з персоналом не дає потрібного результату. В такому випадку юристи радять звернутися з письмовою претензією, вказавши реквізити адресата і відправника, найменування, ціну і дату придбання товару, а також опис того, в чому полягають недоліки товару і бажане рішення проблеми.

"Таку претензію необхідно вручити навмисне, поставивши відмітку про отримання на своєму екземплярі, або відправити засобами поштового зв'язку, цінним листом з повідомленням. У разі ігнорування/відмови в задоволенні цієї претензії необхідно звертатися зі скаргою до Державної служби України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів", – пояснює Борка.

У Адвокатському об'єднанні "Suprema lex" нам порадили взяти за основне правило купувати товари тільки в перевірених магазинах і ретельно оглядати їх на місці, бажано – не "з рук" консультанта, щоб точно переконатися, що з гаджетом все в порядку і працює він справно. Якщо ж неприємна ситуація все ж сталася, не варто забувати про гарантійні зобов'язання продавця.

"Якщо все ж сталася прикра ситуація, варто звернутися до статті 7 ЗУ "Про права споживачів", де чітко вказані гарантійні зобов'язання продавця залежно від виду товару, який ви купуєте. Тобто, протягом усього зазначеного терміну гарантії товар повинен нормально працювати і використовуватися. Гарантійні терміни завжди вказуються в паспорті продукції, на етикетці або будь-який інший супровідній документації. Якщо поломка товару відбувається ще до закінчення терміну гарантії, виробник, продавець або сервісний центр зобов'язані безкоштовно відремонтувати браковану річ, а в разі неможливості усунення поломки замінити її на нову", – говорить Регіна Сай.

Юрист відзначає, що покупцям потрібно запам'ятати головні правила для обміну товару:

  • повернути, обміняти або відремонтувати неякісний товар можна тільки при наявності чека, тому не варто викидати його як мінімум два тижні з дня покупки;
  • товар потрібно правильно експлуатувати, адже в разі, коли псування товару сталася через порушення правил використання або зберігання, організувати повернення буде набагато складніше.

Українці не поспішають звертатися до судів

Навіть дотримуючись усіх правил покупці не захищені від того, що продавці можуть не визнавати свою провину в тому, що товар виявився несправним, а просто звинуватять покупця і відмовляться міняти або ремонтувати товар.

"Спостерігається така практика, що продавці можуть спекулювати порушеннями правил використання, наприклад, якщо поломка сталася через день-два після покупки, часто керівництва магазину може винести "вирок" повної вини покупця в поломці. Відмовити в експертизі в разі заяви, що товар неякісний, ні виробник, ні реалізатор не мають права. А довести або спростувати результати експертизи можна, вже звернувшись до суду. У разі, якщо ви доводите на місці, що товар має дефект або відвертий брак, його повинні замінити негайно. У тому випадку, якщо цього товару немає в наявності, заміна повинна бути здійснена протягом 60 днів з моменту подачі заяви від покупця", – роз'яснює нюанси Регіна Сай.

Щоб звернутися до суду, потрібно зібрати всі документи, які підтверджують, що куплений вами товар виявився зіпсованим, а в магазині відмовилися будь-яким чином на це реагувати. Подаючи такий позов, споживач може бути цілком спокійним, тому що навіть судовий збір з нього не зніматиметься.

"Необхідно зібрати документи, що підтверджують порушення прав, в тому числі, екземпляр претензії з відмовою виконати ваші вимоги, квитанції, чеки, накладні, гарантію тощо. Варто відзначити, що під час розгляду такої категорії справ судовий збір з споживача не стягується", – розповідає Ярослава Борка.

Щоправда, звертатися до суду з такими справами українці не поспішають. Як зазначає Регіна Сай, в більшості випадків так відбувається просто через те, що українці не знають своїх прав.

"Судова практика показує, що з цього питання до суду звертається невелика кількість людей, а часто основною причиною є два фактори, перший з яких, незначна сума покупки, а друга – відсутність знань своїх прав, як споживача", – підсумувала Сай.

Нагадаємо, раніше сайт "Сегодня" розповідав, як захистити себе в супермаркеті від обману і несправедливості.

Також ми розповідали, як в магазинах тестують нові способи обману покупців. Дивіться відеосюжет журналістів "Сегодня".

Ви зараз переглядаєте новину "Ошукали в магазині техніки: що робити і як відстояти свої права". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Анастасія Іщенко

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...