Закінчення "будівництва століття": чим загрожує Україні відкриття Керченського моста

16 Травня 2018, 07:12

Наші порти зазнають мільйони збитків, а руйнування може привести до ескалації

<p style="text-align: justify;">Фото: most.life</p>
Фото: most.life

У Криму відбулася епохальна подія – було відкрито автомобільний рух по скандальному мосту через Керченську протоку. В майбутньому по ньому повинні піти і потяги. У неділю в Керчі запустили під'їзд до мосту. На думку експертів, і побудована, і навіть зруйнована ця переправа несе для України і економічні, і військові ризики.

Будівництво століття

У неділю, 13 травня, в Керчі було відкрито рух на новому шляхопроводі, який забезпечує під'їзд до Кримського мосту і з'єднує два мікрорайони міста.

Будівництво цього об'єкта, який повинен з'єднати анексувати Крим з материковою частиною РФ, почалося в 2015 році. Бюджет будівництва становить близько $ 5 млрд. Довжина мосту, який буде складатися з автомобільної та залізничної частини, – 19 км. Відкриття пройшло за участю президента РФ, який приділяє будівництву моста велике медійне значення.

Терміни запуску неодноразово змінювалися. Спочатку пустити по мосту автомобілі передбачалося в кінці 2018 року. Але роботи пішли з випередженням графіка, і відкриття вирішили приурочити до 9 Травня. Але 3 травня російське видання "Комерсант" повідомило, що уряд РФ розпорядився зрушити терміни державного контракту на роботи по забезпеченню безпеки Кримського моста з 30 квітня 2018 року на 1 грудня 2019 року. Таким чином, автомобільна та залізнична частини моста мали відкритися одночасно – в грудні 2019 року. Однак минулого тижня російське видання Газета.ru, з посиланням на джерела в Кремлі, повідомило про те, що відкриття автомобільного руху все ж відбудеться в травні – 15 або 16 числа.

Побоювання з приводу безпеки цілком обгрунтовані – міст будувався з проблемами. Наприклад, в лютому 2018 року стало відомо, що будівельники не можуть зістикувати металеві прольоти автомобільного шляхопроводу над морем. Розбіжність склала близько 2 метрів в довжину і близько 1 метра у висоту.

Найгірше місце

Побоювання є і у російських вчених. Старший науковий співробітник Інституту водних проблем Академії наук РФ і кандидат геолого-мінералогічних наук Юрій Медовар пояснив, що розбіжність виникла через нерівномірне осідання опор моста, встановлених на глинистому ґрунті. За словами Медовара, Кримський міст представлений аркову конструкцію, яку можна споруджувати тільки на скельній основі.

"А тут напівтверді водонасичені плавучі глини. Це найгірше місце (для будівництва моста. – Авт.), але вони його вибрали", – заявив учений в інтерв'ю журналістам.

Медовар також нагадав, що вимога будувати арочні мости на твердих підставах містилося і в відповідних будівельних нормах. Але в 2017 році ця вимога прибрали.

Юрій Медовар є чи не єдиним російським вченим, який не боїться стверджувати, що міст рано чи пізно впаде. Нещодавно він повідомив про геологічні складнощі в Керченській протоці:

"Це сейсмічний район. Там розломи, там важка геологія, грязьовий вулканізм. Зараз міст стоїть тільки під навантаженням власної ваги. Сама по собі арка важить 10 тисяч тонн. Але коли по ньому відкриють автомобільний рух, а потім залізничне, ніхто не знає, як він себе поведе".

Судячи з усього, в Росії про щось таке здогадуються, тому й не поспішають призначати конкретні терміни відкриття об'єкта. Крім того, стало відомо, що навіть після відкриття моста далеко не всі машини зможуть по ньому проїхати. Зокрема, рух транспортних засобів з дозволеною масою понад 3,5 тонни буде здійснюватися тільки через поромну переправу в Керченській протоці. Про це повідомив експерт з питань Криму Андрій Клименко. Іншими словами, на перших порах нічого важчого "Газелі" або мікроавтобуса на міст просто не пропустять.

Не перша спроба

Похмурі прогнози щодо Кримського моста пов'язані з тим, що всі попередні спроби побудувати транспортний перехід через підступний протоку закінчилися невдачею. Наприклад, в 1944 році, після звільнення Криму від німецьких військ, був побудований Керченський залізничний міст. Однак взимку 1945 року споруда була зруйнована льодоходом з Азовського моря, після чого урядова комісія постановила його повністю розібрати.

Відразу ж почалося проектування нового мосту. Однак і це будівництво було перервано в 1950 році на користь організації поромної переправи, яка діє до сих пір. За словами Юрія Медовара, за часів СРСР будівництво моста через Керченську протоку не минуло погоджень якраз через складні геологічні умови в цьому районі.

А після розпаду СРСР зведення мостового переходу через Керченську протоку розглядалося як спільний інфраструктурний проект Росії і України. Історія розпорядилася таким чином, що проект був реалізований без участі української сторони. Тепер же цей міст становить небезпеку для України і в тому випадку, якщо він буде стояти, і в тому випадку, якщо він буде зруйнований.

Троянський кінь

За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна, через Керченського моста українська сторона вже втрачає десятки мільйонів гривень. Збитки пов'язані з обмеженнями параметрів судів, які слідують під арками моста з Азовського в Чорне море, і назад.

"Це може призвести до щорічних втрат 1 млн тонн експорту українського металу тільки в США", – зазначив Омелян.

Можливі й екологічні проблеми, тому що міст може перешкодити міграції деяких видів риб і дельфінів через Керченську протоку.

Обвал Кримського моста загрожує Україні ще більшими неприємностями. На думку представників групи "Інформаційне опір", така катастрофа може стати приводом для російського вторгнення в Україну через Азовське море. Як зазначив координатор групи ІС Костянтин Машовець, винні в обваленні моста вже заздалегідь призначені російською пропагандою:

"Це українські ДРГ або радикали".

У РФ виділили на охорону моста величезні гроші, – близько $ 840 млн.

"Залишається чекати, коли керченський недобуд впаде, і як цей привід використовує Росія в агресії проти нашої країни", – упевнений Машовець.

Координатор ІС попереджає, що дії російської армії можуть бути спрямовані на захоплення Маріуполя або Бердянська, щоб створити "зону безпеки" перед кримськими перешийками. Але російські війська також можуть зробити кидок до Генічеську або навіть до Запоріжжя, щоб створити "сухопутний коридор" до Криму.

"Спробувати зупинити агресора на Азові і в Приазов'ї можна виключно асиметричним способом. Спроба вести тут будь-які інші бойові дії з багаторазово переважаючим противником з більшою часткою імовірності призведе до трагічних наслідків", – вважає Машовець.

За його словами, бойові можливості Росії в Азовському морі перевершують українські. Так, РФ може виставити до 16 прикордонних кораблів з артилерійським озброєнням і як мінімум 36 швидкохідних прикордонних катерів, оснащених крупнокаліберними кулеметами.
Наш Генштаб готується саме до асиметричному відповіді на можливе російське вторгнення.

"У разі спроби реалізувати свою військову перевагу в акваторії Азовського моря агресор може зіткнутися з цілим набором вельми неприємних сюрпризів з боку ЗСУ, які не просто ускладнять його дії, а цілком можуть стати причиною відмови від ескалації в цій операційній зоні", – зазначає координатор ІС.

Ви зараз переглядаєте новину "Закінчення "будівництва століття": чим загрожує Україні відкриття Керченського моста". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Денис Попович

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...