Президент Петро Порошенко закликав НАТО ввести свої кораблі в Азовське море, а командувач українськими ВМС Ігор Воронченко – закрити Босфорську протоку для російського судноплавства. Все це повинно стати відповіддю на агресивні дії російських військових в Керченській протоці 25 листопада. "Сегодня" розібрався, наскільки реальні ці перспективи чи поки це наша "гра м'язами".
Відповідь Росії
В інтерв'ю німецькому виданню Bild президент Петро Порошенко висловив надію, що міжнародне співтовариство допоможе розблокувати Азовське море, а також введе проти Росії додаткові санкції.
"Ми сподіваємося, що країни – члени НАТО готові ввести судна в Азовське море, щоб допомогти Україні", – додав президент.
Командувач ВМС України Ігор Воронченко під час виступу на ІІ Міжнародній конференції з питань морської безпеки, яка проходила в Києві, також заявив, що Україна має намір просити закрити Босфорську протоку для російських судів.
"У зв'язку з нормами Конвенції Монтре, а саме – з 19-м пунктом, ми намагатимемося просити закриття протоки Босфор у Турецької Республіки для того, щоб росіяни знали, як порушувати норми міжнародного права", – заявив командувач ВМСУ.
Таким чином Порошенко і Воронченко закликали світ відреагувати на агресію РФ в Керченській протоці 25 листопада. Нагадаємо, тоді прикордонники ФСБ РФ, незаконно захопили контроль над протокою, відмовилися пропускати через нього українські бронекатери "Нікополь" і "Бердянськ", а також буксир "Яні Капу", які слідували з Одеси до Бердянська.
Українська корабельна група була атакована і захоплена російськими прикордонними кораблями. Це сталося в нейтральних водах, після того як українські моряки відмовилися від спроб пройти через протоку.
Розблокувати Азов
Прикордонники ФСБ РФ влаштовують регулярні огляди іноземних торгових суден, що прямують в порти Маріуполя і Бердянська, а також з цих портів. Ці огляди вже протягом півроку відбуваються як в самому Азовському морі, так і на входах в Керченську протоку з азовського і чорноморського боку. Вони займають дуже багато часу, фактично блокуючи судноплавство в Азовському морі.
За підрахунками Моніторингової групи "Майдану закордонних справ", сайту BlackSeaNews та Інституту Чорноморських стратегічних досліджень, які відстежують ситуацію на Азові, в середньому судна змушені простоювати по п'ять діб, а в окремих випадках і набагато більше. Внаслідок судновласники зазнають збитків.
"Простій таких кораблів – це близько $ 15-50 тис. на добу", – підрахував міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Постраждали і українські порти. За словами Омеляна, за станом на кінець жовтня, затримання суден вже завдали Україні збитків на понад мільярд гривень. А Маріупольський порт був змушений перейти на чотириденний робочий тиждень.
Теоретично поява кораблів НАТО в Азовському морі допомогла б розблокувати Керченську протоку, а також відновити вільне судноплавство в Азові. А гіпотетичне закриття Босфорської протоки дозволило б "запечатати" Росію в Чорному морі, перекривши трафік в усі її порти, включаючи порти окупованого Криму.
Крім того, надзвичайно ускладнилося б постачання російського військового угрупування в Сирії по найкоротшому водному шляху з Чорного в Середземне море. У разі закриття Босфору сирійському угрупованню ЗС РФ довелося б постачати або через повітря, або через Гібралтарську протоку, в обхід всієї Європи. Однак втілити ці плани в життя дуже непросто.
Конвенція про протоки
Експерт з питань зовнішньої політики і врегулювання конфліктів центру "Будинок демократії" Євген Ярошенко нагадав, що статус Азовського моря і Керченської протоки регулюється відповідним українсько-російським договором, підписаним в 2003 році. Азовське море і Керченську протоку в ньому визначаються як внутрішні води двох країн. Тому якщо Україна захоче запросити в Азов кораблі третіх країн, то для цього буде потрібно узгодження з Росією.
Відзначимо, що посол Росії в Євросоюзі Володимир Чижов вже попередив, що РФ перешкоджатиме кораблям НАТО пройти в Азовське море. При цьому в Кремлі воліють замовчувати про те, що Росія, спровокувавши інцидент 25 листопада, перша порушила договір. Адже в ньому прямо говориться про те, що торгові судна і військові кораблі, під прапорами України і РФ, користуються в Азовському морі і Керченській протоці свободою судноплавства.
Статус же протоки Босфор, що з'єднує Чорне море з Мармуровим в районі Стамбула, регулюється іншим міжнародним документом – Конвенцією Монтре, підписаною в 1936 році. Дія цієї Конвенції поширюється на ще одну протоку – Дарданелли, що з'єднує Мармурове море з Егейським і далі з Середземним. Таким чином обидві протоки забезпечують сполучення між Чорним і Середземним морями.
Конвенція Монтре відновила суверенітет Туреччини над обома протоками і надала Анкарі право вирішувати, пропускати через них кораблі, чи ні. Однак таке рішення залежить від безлічі обставин, також обумовлених в Конвенції.
Наприклад, стаття 19 Конвенції Монтре, на яку послався Ігор Воронченко, описує порядок проходження військових кораблів через протоки. Відзначається, що під час війни, коли Туреччина не є воюючою стороною, "військові кораблі можуть користуватися правом повної свободи проходу і плавання в обох протоках".
Правда, в цій же статті вказується, що військові кораблі воюючих держав не матимуть права проходити через протоки. Однак реалізувати цю обмовку неможливо до тих пір, поки Україна і Росія офіційно не перебувають в стані війни. З іншого боку, стаття 20 Конвенції Монтре дозволяє Туреччині самостійно ухвалити рішення про закриття протоки, але лише в тому випадку, якщо Туреччина сама опиниться в стані війни. Прохід торгових суден через Босфор і Дарданелли повинен залишатися вільним, якщо Туреччина не буде воюючою стороною.
Протока. Перекриття Босфору може заблокувати Росію в Чорному морі.
Обмежені можливості
На думку керівника проекту "Майдан закордонних справ", журналіста Андрія Клименка, закриття Босфору, навіть якщо воно коли-небудь станеться, мало що дасть Україні.
"Якщо ми переконаємо турок, що ми знаходимося в стані війни з РФ, то вона перекриє протоки для обох сторін. І ми залишимося з тим, що у нас є. Навіть без права на відвідування Туреччини або приходу нових кораблів із США. Росіяни теж залишаться з тим, що у них є. Але у них є набагато більше", – зазначив Клименко.
Конвенція про протоки обмежує можливості з перекидання кораблів НАТО в Азовське море. Перш за все це стосується кораблів з Великобританії і США, на допомогу яких і розраховує Україна. Справа в тому, що Конвенція Монтре забороняє кораблям нечорноморських держав перебувати в Чорному морі довше ніж 21 день. А для того, щоб потрапити в Азовське море, флот третіх держав в будь-якому випадку повинен перетнути Чорне море, а значить пройти через обидві протоки. Що ж стосується чорноморських держав – учасниць Альянсу – Румунії, Болгарії і Туреччини, то їхня позиція з приводу жорстких заходів щодо Росії як мінімум неоднозначна.
Таким чином, в існуючій реальності Україні буде складно розраховувати на військову допомогу Заходу в боротьбі за Азов.
"Конфлікт в Азовському морі і Керченській протоці показав, що Україна має обмежені військові і економічні можливості для захисту своїх морських інтересів", – зазначив Євген Ярошенко.
Однак сидіти, склавши руки, – не найкраща тактика. Тому Україна все ж має намір попросити Стамбул допомогти в закритті Босфору. Якщо ми розуміємо, що кораблі НАТО не готові зараз же вирушити в нашу акваторію, виходом залишається тиск на РФ.
Нагадаємо, в Україні почалися збори резервістів ЗСУ і журналісти дізналися, скільки вони триватимуть і що "світить" за ухилення. Вони триватимуть до 15 днів в складі бригад і до 20 в навчальних центрах по всій країні. Міноборони обіцяє закінчити навчання до Нового року.
Читайте також: