Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Перший свідок і офіційні підозрювані: що потрібно знати про розслідування загибелі МН-17

17 липня, 08:43

Слідство звинувачує в смерті пасажирів кількох росіян на чолі зі Стрєлковим

Місце катастрофи "Боїнг-777". Фото: Фото: BULENT KILIC

Місце катастрофи "Боїнг-777". Фото: Фото: BULENT KILIC

Середа, 17 липня, – скорботний день: п'ята річниця загибелі рейсу з Амстердама до Куала-Лумпур авіакомпанії Malaysia Airlines. 17 липня 2014 року літак Boeing 777 розбився в Донецькій області після того, як він був збитий ракетою "земля-повітря". Всі 298 осіб, які перебували на борту, загинули.

Ще в грудні 2017 року розвідка Британії опублікувала доповідь, в якій стверджувалося, що в катастрофі Боїнга МН-17 винна російська сторона, а в червні 2018 року винність РФ офіційно була визнана парламентом Нідерландів . Але Кремль все одно продовжує вивертатися і брехати – навіть незважаючи на переконливі докази і першого в справі свідка. Які саме докази вдалося зібрати, читайте в спеціальному матеріалі сайту "Сьогодні".  

Хто винен 

Перелом у справі збитого літака настав в травні 2018 року, коли  у слідства щодо MH17 з'явилася важливий доказ проти Росії   – з ракети ЗРК "Бук" вдалося зняти "відбитки пальців" (унікальні індивідуальні характеристики, що дозволяють пізнати кожен конкретний "Бук"). Про це 24 травня 2018 року голова центрального департаменту кримінальних розслідувань національної поліції Нідерландів Вілберт Паулсен. При цьому він підкреслив, що слідчі Міжнародної слідчої групи (JIT) підтвердили багато даних групи Bellingcat – інтернет-видання журналістських розслідувань, заснованого незадовго до авіакатастрофи MH17, яке також паралельно проводить власне розслідування і працює з відкритими джерелами інформації.

Слідом JIT опублікувала відео з доказами, що малайзійський Boeing MH17 був збитий російським "Буком" 53-ої бригади. На відео чітко показано, що колона військової техніки, в складі якої був також і "Бук", яким збили літак, не раз була знята і на фото, і на відео під час проходження з території Росії до України.

"Кілька тижнів тому ми вже направили російській стороні запит про 53-тю зенітну ракетну бригаду під Курськом і про установки, які використовувалися. Зрозуміло, ще на початку розслідування ми попросили їх надати всю наявну в них інформацію, яка має значення, а це, можливо, найважливіша інформація, яку вони могли нам дати. Однак вони не зробили цього. Ми також запросили іншу інформацію. Так, ми задали питання (Росії. – Ред.) про представлені сьогодні уламки ракети від "Бука" і номери на них. Чекаємо відповідей", – сказав голова прокуратури Нідерландів Вестербеке.

Через рік і один місяць, 19 червня 2019 року, імена підозрюваних були названі офіційно . Це росіяни Ігор Гіркін (позивний "Стрілок"), Сергій Дубинський (позивний "Хмурий"), Олег Пулатов (позивний "Гюрза"), і українець Леонід Харченко (позивний "Крот").

Як зазначає нідерландський мовник NOS, слідчі поспілкувалися з рідними жертв, щоб представити їм результати розслідування до того, як про них буде повідомлено публічно. За словами родичів, суд над підозрюваними почнеться в березні 2020 року. Їм буде пред'явлено звинувачення у вбивстві.

Одночасно з JIT імена винних назвали в Bellingcat. Щоправда, їх список істотно ширший. За версією Bellingcat, безпосередню відповідальність несуть як мінімум дванадцять осіб – російських військовослужбовців і членів так званих "ДНР" і "ЛНР".

"Ми постаралися встановити особи більшості фігурантів прослуховувань СБУ, які раніше були невідомі широкому загалу. В цій доповіді наводиться контекст перехоплених телефонних переговорів і встановлюються нові потенційні підозрювані в збиванні MH17", – йдеться в повідомленні.

Дослідники стверджують, що крім згаданих вже Гіркіна, Дубинського, Пулатова і Харченка, також несуть відповідальність Ігор Безлер ("Бєс"), Едуард Гілазєв ("Рязань"), Олег Шарпов ("Змій"), Сергій Поваляєв ("Боцман"), Валерій Стельмах ("Найманець", "Батя"), Ігор Українець ("Мінер") і Олександр Семенов ("Санич").

При цьому  докази причетності російських військових до катастрофи МН17   підтвердила російська ж преса (щоправда, незалежна). Видання "Новая газета" оприлюднило частину документів про забезпечення пересування російських військ, постановку військовослужбовців ППО на забезпечення і виділення їм сухих пайків влітку 2014 року, які підтверджують висновки міжнародних розслідувачів про те, що літак над Донбасом збив "Бук" ЗС Росії.

Перший свідок

Зазначимо, що в Службі безпеки України теж не сиділи на місці. 4 липня 2018 року стало відомо, що  СБУ здобула на Донбасі важливого свідка у справі MH17  - колишнього начальника протиповітряної оборони Слов'янської бригади самопроголошеної "Донецької народної республіки" Володимира Цемаха.

"Він утримується в Києві під вартою в статусі підозрюваного", – повідомив його адвокат Роман Гонтарєв.

А слідом спливло зізнання затриманого командира "ДНР", яке він набагато раніше робив на камеру.

Реклама

"Я цього "пацана" витягав, я цей "Бук" ховав. Я вам покажу навіть, де він стартував і де я його забирав", – говорить Цемах на відео.

При цьому автор репортажу зазначає: "Слово "запікали", але якщо читати за губами, воно коротке, і друга буква явно "у". Як версія – "Бук"- зенітно-ракетна установка. За версією міжнародного слідства, саме з російського "Бука" і був збитий Boeing".

Подробиці затримання свідка розповіло джерело, близьке до українських секретних служб. За його словами, Цемах в день затримання провів дружину на роботу і покликав двох друзів, з якими за день випив кілька пляшок горілки. Це полегшило завдання учасникам спецоперації, які практично не зустріли опору з боку Цемаха.

"Мужик ледве тримався на ногах", – розповіло джерело".

В СБУ офіційно прокоментували повідомлення про затримання Цемаха тільки 12 липня – щоправда, не підтвердили, але й не спростували.

"На ваш запит від 05.07.2019 року повідомляємо наступне. Викладені в вашому запиті обставини розслідуються слідчими органів безпеки в рамках кримінального провадження", – йдеться у відповіді прес-секретаря СБУ Олени Гітлянської на офіційний запит журналістів.

Прес-секретар СБУ не повідомила деталей цієї справи, пославшись на таємницю досудового слідства: "Згідно зі статтею 222 ("Неприпустимість розголошення відомостей досудового розслідування") і статті 387 ("Розголошення даних досудового слідства або дізнання") Кримінального кодексу України відомості досудового розслідування розголошенню не підлягають".

В тренді
Все про святкування Дня Незалежності України: спецвипуск "Сьогодні" онлайн

Тим часом, поки мовчить СБУ, про причетність Цемаха йдеться в черговій доповіді Bellingcat, опублікованій 9 липня.

Фото: Bellingcat

"Володимир Цемах був викрадений 27 червня 2019 року з його рідного міста Сніжне українськими агентами, які "вирубили" і вивезли його з території сепаратистів за підробленими документами, замаскувавши його під паралізованого старого в інвалідному візку. "Новая Газета" розповіла, що заарештувати Цемаха було легко, оскільки на момент затримання та викрадення він перебував у стані алкогольного ступору (його дружина також публічно заявляла, що у Цемаха проблеми з алкоголем).

У відкритих джерелах можна знайти безліч свідчень того, що на момент катастрофи MH17 (в будь-якому випадку, до 23 жовтня 2014 року) Цемах вже командував загоном ППО. Наприклад, на сторінці Цемаха в "Одноклассниках" видно, що принаймні 24 серпня 2014 року він вже служив в ППО, оскільки на фотографіях з цією датою він зображений на зенітної установки ЗУ-23, встановленій на вантажівці. Крім того, на одному з фото на машині написано "ПВО ЗРВ [зенитно-ракетные войска] Снежное".

Крім того, 5 липня 2019 року, незабаром після арешту Цемаха, колишній "міністр оборони ДНР" Ігор Гіркін заявив, що "Борисович" (як повідомляється, позивний Цемаха, який походить від його по-батькові) дійсно командував ППО в Сніжному в липні-серпні 2014 року... Гіркін також додав, що до цього Цемах відзначився як командир мобільних розрахунків ЗУ-23 в Семенівці – селі під Краматорськом, яке було одним з місць боїв за Слов'янськ", - йдеться в звіті.

Фото: Bellingcat

Як в Кремлі намагалися перекласти провину на Україну

Російська сторона, звісно ж, все заперечує. Сам Ігор Гіркін (Стрєлков), один з головних підозрюваних, який фактично перебуває в міжнародному розшуку, 12 липня в ефірі телеканалу "РОЙ ТВ" заявив: "Будь-який дурень знає, що ополчення "Боїнг" не збивало". А наостанок ще й цинічно пожартував – мовляв, він і справді збив літак з "спеціальної балістичної рогатки".

Крім того, коли у вересні 2018 року Міжнародна слідча група надала відеозапис переміщення з території РФ на Донбас тієї самої ракетної установки "Бук", з якої згодом був збитий пасажирський лайнер, Росія назвала фейком докази своєї причетності до збитого Boeing.

Також Росія грубо проігнорувала доповідь британської розвідки MI6, згідно з якою російські військові надали і згодом вивезли назад ракетну пускову установку. Як, власне кажучи, грубо ігнорувався кожен наступний доказ провини російської сторони, що надається JIT.

Президент Російської Федерації Володимир Путін поставив жирну крапку в червні цього року, заявивши, що Росія не визнає результати розслідування катастрофи МН17 . Про це він заявив за словами прес-секретаря президента Росії Дмитра Пєскова прем'єр-міністру Нідерландів Марку Рютте під час зустрічі на полях саміту G20 в Осаці.

"Дійсно, було порушено питання позиції президента, позиції російської сторони. Вона гранично зрозуміла, вона послідовна, і, звісно, вона ґрунтується на тому, що навряд чи можна сприймати розслідування, яке здійснюється без участі Російської Федерації. Ось такі тези постійно на різних рівнях доводяться до наших візаві в Нідерландах та інших країнах", – підкреслив спікер Кремля.

Незважаючи на всі докази вини російської сторони, за п'ять років розслідування в РФ було сфальсифіковано чимало фейків, за допомогою яких Кремль продовжував наполегливо перекладати провину на Україну. Зупинимося на найголовніших.

Збили український літак. Поки не розібралися, який саме борт був збитий, сепаратисти перебували в повній впевненості, що підбили український літак. Мало того: буквально в перші години після трагедії лідер бойовиків Ігор Гіркін (Стрєлков) особисто похвалився в соцмережах 17 липня 2014 року про збитий літак, чим фактично взяв відповідальність на себе: "Ми попереджали не літати в нашому небі".  Щоправда, з часом сам Гіркін став все заперечувати, стверджуючи, що "збивати нам було нічим".

Іспанський диспетчер. 17 липня 2014 року іспанський диспетчер Карлос, який вів Boeing-777, розповів у своєму мікроблозі в Twitter, що за кілька хвилин перед тим, як лайнер зник з радарів, поруч з ним були помічені два українських винищувачі. Редакторів російських видань не зупинив навіть той простий факт, що, згідно із законами України, іноземні громадяни не можуть служити диспетчерами.

Втім, через деякий час акаунт "іспанського диспетчера" був заблокований. Але пізніше таємничий Карлос сплив на ТБ: його обличчя показали в ефірі іспанського підрозділу каналу Russia Today.

Тільки в березні 2018 року журналісти знайшли чоловіка, який зіграв роль "іспанського диспетчера" для російських камер після краху малайзійського "Боїнга". Людина, яка представлялася "іспанським диспетчером" і розповідала про український слід в загибелі рейсу MH17 на Донбасі в ефірі російських телеканалів, заявила, що отримала за цю "роль" 48 тисяч доларів.

Літак мерців. Найбезглуздіше пояснення дав той же Ігор Гіркін (Стрєлков), який заявив 18 липня 2014 року в інтерв'ю газеті "Московский комсомолец", що частина загиблих в результаті авіакатастрофи були мертві ще до падіння літака.

"За даними людей, які збирали трупи, значна частина трупів – "несвіжа" – люди померли до декількох діб тому. Просто буквально зараз розмовляв з двома людьми, які особисто збирали трупи відразу після падіння (обидва – з Шахтарська і прибули на місце менш ніж через півгодини після катастрофи). З їх слів і пишу. Вони підкреслили, що безліч трупів виявилися "зовсім безкровні" – як ніби кров згорнулася задовго до катастрофи. Також відзначали і найсильніший трупний запах, відзначений багатьма місцевими жителями – такого запаху за будь-якої погоди за півгодини утворитися не могло, а погода вчора була похмура, не дуже спекотна", – заявив лідер бойовиків, зазначивши при цьому, що пілоти були живі.

Повністю добірку російських фальсифікацій і брехні читайте в спеціальному матеріалі сайту "Сьогодні" "Фотошоп, злодійство і "літак з мерцями": головні фейки Кремля про загибель MH17".

Нагадаємо, що судовий процес у відношенні підозрюваних в катастрофі Boeing-777 розпочнеться 9 березня 2020 року в Гаазі. Крім того, близько 300 родичів жертв авіакатастрофи на чолі з головою фонду "Авіакатастрофа MH17" Пітом Плогом подали позов проти Росії до Європейського суду з прав людини".

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...