Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Пілотів пасажирських лайнерів засліплюють лазерними променями: навіщо це роблять і як карають

5 серпня, 17:12

Олександр Ільченко

Ті, хто загрожує безпеці польотів і їх здоров'ю, безкарні, поки не сталася НП

/ Фото: Pixabay

Минулого тижня екіпаж пасажирського літака А320 італійської авіакомпанії "Ернест Ерлайнс", що здійснював вечірній рейс з Неаполя, при заході на посадку в аеропорту "Київ" був засліплений лазерним променем. Про це нам повідомили в Національному бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами.

Раніше впливу лазера там же, в Жулянах, піддалися пілоти Ембрайєр-190 компанії "Лот" з Варшави. Про засліплення при підльоті до Бориспільського аеропорту доповідав командир Боїнга-737 "Райян Ейр", що летів з іншого польського міста – Бидгощ. Подібні факти, за інформацією Нацбюро, мали місце в Одесі, Львові, Івано-Франківську, Ужгороді, Харкові, Херсоні, Дніпрі.

На щастя, досвідчені екіпажі благополучно завершували політ. А пасажири і не здогадувалися, якому ризику піддавалися за лічені хвилини до приземлення.

Що таке засліплення пілотів? Наскільки небезпечний промінь лазера? Чи є від нього захист? Чи шукають тих, хто атакує екіпажі з землі? Яке покарання передбачене за подібні "жарти", чи часто винні притягуються до відповідальності? Про що свідчить міжнародний досвід цивільної авіації? Ми зустрілися з льотчиками, авіадиспетчерами, чиновниками, медиками, юристами, експертами, дізнавшись чимало цікавого і часом взаємовиключного.

Небо — не дорога

Уявімо себе за кермом автомобіля – ввечері або вночі. Чи траплялося бути засліпленим дальнім світлом фар зустрічної машини? І як? Коли і швидкість, і транспортний потік великий, та дорога вбита, та втома ... До біди недалеко ходити. Так то дорога. А тут – небо, літак, екіпаж і десятки пасажирів за спиною.

Посадка в авіації вважається одним з найскладніших етапів польоту, що вимагає максимальної концентрації уваги, зосередженості, узгоджених, бездоганних дій екіпажу. І ось на цій стадії хтось невидимий з землі спрямовує на льотчиків яскравий лазерний промінь. Несподіваний спалах здатний не тільки відвернути їх, створивши загрозу людям та повітряному судну, але викликати короткочасну втрату зору. Рахунок йде на секунди, і вони можуть стати фатальними.

Років 15-20 тому проблема здавалася надуманою, штучною. Фактів засліплення було відносно небагато. Розцінювали їх в основному як баловство, дитячі пустощі. З роками ситуація кардинально змінилася. Йдеться вже не про поодинокі епізоди, а про масові правопорушення.

Міжнародна організація цивільної авіації ІКАО присвятила цій темі об'ємний багатосторінковий трактат – Doc 9815. З економії місця наведемо лише одну витримку:

"За певних умов, наприклад, в критичній фазі польоту, звичайнісінький лазерний промінь може виявитися смертельно небезпечним для повітряного судна ..."

На думку провідних зарубіжних експертів і фахівців, осліплення – прямий шлях до авіакатастрофи з людськими жертвами.

Сліпучий промінь стає найсильнішим подразником і фактором потенційної небезпеки. Він негайно перемикає на себе увагу пілотів, відволікаючи, нехай і не надовго, від приладів і об'єктивної оцінки ситуації. Боляче б'є по очах, і як результат – короткочасна сліпота, опік сітківки, крововилив у слизову ... Або розрив очного яблука, випадання зору (спеціальний термін – скотома), інші порушення – тут вже як кому пощастить ... Але це з'ясується потім, коли літак сяде. А поки він тільки наближається до землі, треба контролювати обстановку, стежити за показаннями приладів ...

Ексцеси на межі фолу

При заході на посадку в аеропорту Лос-Анджелеса командир пасажирського Ембрайєра-120 був засліплений. Біль і різь в правому оці від променю лазера виявився настільки сильним, що він був змушений передати управління другому пілотові. Вже на землі, провівши обстеження льотчика, медики діагностували множинні опіки рогової оболонки. Зір зберегли, однак лікування потрібно тривале.

Аеробус А340, що здійснював рейс в Нью-Йорк, перебуваючи в небі над Ірландією, повернувся в лондонський аеропорт Хітроу з тієї ж причини: командир повітряного судна піддавсялазерній атаці. Після консультації офтальмологів його госпіталізували. Рейс був затриманий на кілька годин, так як потрібна була заміна.

З українськими пілотами подібних ексцесів на межі фолу не траплялося. Принаймні, до вимушених посадок через засліплення не доходило Хоча факти, як уже говорилося, Нацбюро з розслідування авіаподій фіксує регулярно. Згідно з його інформацією, за п'ять років, з 2013-го по 2018 роки, офіційно зареєстровано 102 повідомлення. За результатами аналізу, найбільше випадків сталося в районі аеропортів "Київ" – 18, "Бориспіль" – 16, Одеса – 15, Дніпро – 5.

Провідні фахівці бюро відзначають негативні наслідки таких проявів, їх дратує і психологічний ефект.

- Навіть разове опромінення здатне відвернути, а іноді і налякати, привести до порушення зорового сприйняття обстановки, виникнення залишкових зображень, так званих сліпих плям, спричинити наскрізну рану сітківки, внутрішню кровотечу очей, інші порушення зору, – розповів "Сьогодні" Микола Балинець, керівник відділу – державний експерт з розслідування авіаподій. – Відповідно до вимог ІКАО, які зазнали засліплення пілоти повинні письмово повідомити про це лікарям, під наглядом яких перебувають, після чого пройти відповідну медичну комісію ...

Але на практиці, як нам вдалося з'ясувати, картина інша. У ряді авіакомпаній про лазерні атаки вважають за краще не згадувати. "Візз Ейр" надіслала формальну відповідь: "Подібних фактів не виявлено ... (за даними Нацбюро вони все ж були. – Авт.). Будемо тримати вас в курсі ... ". Аеропорт "Київ" переадресував до авіакомпаній, які там обслуговуються. Прес-служба "Борисполя" двічі запевнила, що "за даними служби контролю за безпекою польотів і аеродромного забезпечення зазначених фактів не фіксувалося", і за роз'ясненнями порадили звернутися туди, де ми вже були і отримали відомості – в Нацбюро.

Навіть в профільному відділі авіамедицини Державіаслужби одна зі співробітниць нашому дзвінку дуже здивувалася:

- Осліплення? А що це таке? Поки я тут працюю, ніхто з льотчиків з такими скаргами до нас не звертався.

І трохи пізніше додала:

- Вони ніколи не зізнаються в цьому ... Чому? Напевно, літати хочуть ...

Тут-то і позначилася цікава деталь, про яку на умовах анонімності розповіли інші компетентні фахівці: льотчики, які зазнали лазерного засліплення, і навіть які повідомили про нього, не хочуть ніяких розборів польотів, в тому числі звернення до лікарів.

- А навіщо? – питанням на питання відреагував один з авіадиспетчерів, в минулому льотчик. – За підсумком все закінчилося благополучно – сіли нормально, живі-здорові, літак цілий. На оформлення документів піде купа часу. А потім до офтальмолога йти. Крім зору, придеруться ще до чогось. Не доведи Боже, спишуть. Простіше зробити вигляд, що нічого не сталося ...

Статус і права

Нацбюро проводить свої власні розслідування, незалежно від службових, адміністративних, прокурорських, судових. Його фахівці не встановлюють будь-чию провину або відповідальність. Завдання відомства полягає в запобіганні авіаційних подій та інцидентів в майбутньому. Виходячи зі свого статусу, те, що робить бюро, має в основному характер констатацій і рекомендацій.

Наприклад, "екіпажам повітряних суден всіх авіакомпаній – повідомляти органам Управління повітряним рухом про всі випадки засліплення лазерними променями із зазначенням найдетальнішої інформації місцезнаходження повітряного судна та джерела лазерного променю в момент засліплення ... Виконувати всі можливі рекомендації щодо уникнення лазерного засліплення ... для зменшення загрози безпеки польоту ... В ході розборів ознайомити льотний склад авіакомпаній з усіма рекомендаціями по уникненню впливу лазерного засліплення .... ".

Погодимося, це важливо. Але як проконтролювати виконання, як вимагати дотримання хоча б обов'язкової процедури, не кажучи вже про запобіжні заходи щодо запобігання лазерних атак, якщо жоден правопорушник, який засліплював літак, який іде на посадку або злітає, затриманий не був?

Про це нас поінформував Микола Жукович, начальник відділу комунікації Головного управління Нацполіції в Київській області:

- За 2018-й і з початку 2019 року офіційних звернень з приводу опромінення екіпажів в районі Бориспільського аеропорту нам не надходило. До того ж виявити джерело, якщо воно сліпить пілотів з даху якогось будинку, досить складно. Льотчикам візуально визначити місцезнаходження такого джерела, оперативно повідомивши координати диспетчерській службі, важко. Але якщо правопорушника і вдасться вирахувати, і затримати на місці злочину, то довести провину, злочинний умисел, інше, без чого адміністративне правопорушення не перекваліфікується в кримінальне, ще складніше ... Ось якщо в результаті засліплення настали тяжкі наслідки, наприклад, у льотчика різко погіршився зір, а літак здійснив аварійну посадку, що могло призвести (або призвело) до інциденту – тоді винного або винних шукатимуть по повній програмі. І притягнуть за злісне хуліганство згідно з Кримінальним кодексом України. Або за іншою статтею. А немає наслідків, немає і кваліфікації ...

  

А тепер офіційно

Ми попросили висловитися керівництво Державіаслужби України. Виконуючий обов'язки глави відомства Сергій Коршук відповів на редакційний запит, який наводимо в дещо скороченому вигляді:

"Зміни, пов'язані з лазерним осліпленням проблеми мають загальносвітовий характер. ІКАО внесла до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію стандарти і рекомендації, що вимагають від держав вжиття заходів щодо запобігання впливу лазерних променів на безпеку польотів ...

Потрапляючи в кабіну пілотів, промінь лазера на кілька секунд засліплює екіпаж. Тимчасова втрата зору, викликана світловим спалахом, нагадує короткострокове осліплення від спалаху фотоапарата ...

... За той відрізок часу, коли екіпаж засліплений, повітряне судно пролітає сотні метрів і значно зменшує висоту польоту, що може привести до авіаційної події".

Що робиться відомством для посилення заходів до лазерних терористів і хуліганів? Чи достатні вони?

"Відповідно до статті 69 Повітряного кодексу України, – продовжує Коршук, – на приаеродромній території запроваджується особливий порядок здійснення діяльності, яка може вплинути на безпеку авіації та створити перешкоди для роботи наземних засобів зв'язку, навігації та спостереження. До такої діяльності віднесено і використання лазерних пристроїв ... За порушення законодавства України передбачені адміністративні покарання, а у випадках, коли це створило загрозу життю людей, спричинило інші тяжкі наслідки – кримінальну відповідальність ...

Державіаслужбою розроблено проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів, що стосуються відповідальності за умисне направлення лазерного променю на повітряне судно, що здійснює політ, рулювання, зліт, посадку. Мета документа – врегулювання адміністративно-правової та кримінально-правової ситуації, викликаної зростанням спроб засліплення членів екіпажів повітряних суден лазерними випромінювачами та встановленням відповідальності за такого роду діяння.

Законопроект схвалений на засіданні профільного Урядового комітету, Мінінфраструктури доручено доопрацювати його з урахуванням зауважень МВС, Мін'юсту, Мінекономрозвитку ... Зараз проект готується для розгляду Кабміном ... "

Роз'яснив Сергій Коршук і ситуацію з контролем за станом здоров'я льотного складу, що піддався засліпленню.

"Він здійснюється в уповноважених авіаційних медичних центрах (АМЦ) уповноваженими авіамедекспертами (АМЕ) під час медогляду при проведенні медичної сертифікації авіаперсоналу відповідно до Авіаційних правил України (в міжсертифікаційний період – за зверненням) ... Контроль за роботою авіамедекспертів і станом здоров'я пілотів здійснює відділ авіамедицини шляхом перевірки регулярних звітів АМЕ і в ході планових перевірок АМЦ ... Згідно з рекомендаціями ІКАО, особи, які зазнали засліплення, повинні негайно звернутися за допомогою до офтальмолога або пройти обстеження у призначеного медексперта. Також рекомендовано своєчасно повідомляти про всі такі випадки в медичну секцію компетентного органу влади (відділ авіамедицини Державіаслужби), при цьому рапорт про інцидент, який стався внаслідок ймовірного лазерного засліплення, повинен складатися особами, які йому піддалися ... У рапорті вказується дата, місце засліплення, відстань, напрямок променя, і так далі ... ".

На цьому можна було б поставити і точку. Однак заключний абзац офіційної відповіді нас, чесно кажучи. дещо спантеличив:

"Станом на 19 липня звернень пілотів до АМЕ і в відділ авіамедицини з приводу засліплення їх лазером при виконанні професійних обов'язків або змін в стані здоров'я внаслідок цього не було ...".

Згідно з даними Нацбюро, факти фіксуються практично щомісяця. А ... звернень пілотів не було. Скарг на погіршення здоров'я не надходило, або надходили, а їм не давали хід? Осліплення, тим більше не разове, системне, в різних аеропортах – привід для аналізу, або поки щось екстраординарне не станеться, все залишиться, як є? Може, осліплення – просто укус комара?

- Ми отримуємо достовірну інформацію від інспекторів з безпеки польотів аеропортів, де такі факти відбуваються, – говорить директор Нацбюро Олег Бабенко. – У відділі авіамедицини теж повинні мати ці відомості. Дивно, що там не в курсі подій. Те, що публікується в наших щомісячних бюлетенях, відповідає реальному стану речей. Ми це не придумуємо і відповідаємо за кожну позицію ...

Спектр думок від і до

Аліна Архіпова, пілот зарубіжної авіакомпанії, що літає в Україні::

— Мені особисто не випадало поки таке "щастя", як лазерний промінь хуліганів з землі. Хоча у колег подібні випадки були. Найчастіше – під час зльоту і заходу на посадку. На мій погляд, це не просто хуліганство, а навмисне шкідництво, питання тільки, з якою метою ... Лазерний промінь відволікає пілотів на таких серйозних етапах польоту. Навіщо це робити? Щоб стався інцидент або ще щось гірше. Мені абсолютно незрозумілі мотиви таких людей. Не знаю, наскільки це шкодить або не шкодить здоров'ю, але мені вистачає інших відволікаючих і дратівливих факторів на тій же посадці, наприклад – сонце в очі, вітер, інше, щоб додавати до них ще і лазерний промінь ...

 

Олександр Бурмістров, представник авіакомпанії "Мотор-Січ" в аеропорту "Київ":

— Для нас проблема засліплення не актуальна – розклад польотів складено таким чином, що рейси, в основному, виконуються в світлий час доби, а вдень лазером, як правило, зловмисники не користуються – не той ефект ... Проте доводилося чути думку , що за допомогою лазерних атак жителі довколишніх масивів намагаються змусити керівництво деяких аеропортів обмежити або взагалі припинити польоти у вечірній і нічний час. Мовляв, гул літаків заважає відпочивати. Нові багатоповерхові житлові будинки все ближче підбираються до злітно-посадочних смугах, що далеко не всім подобається. Чи правильна версія, однозначно судити не беруся, але і відкидати її, мені здається, не варто.

Пілот-інструктор В.:

— Одного разу мене при посадці лазерний промінь дістав, але буквально на секунди, і це було некритично. На авіафорумі пишуть, що льотчик може ненадовго втратити здатність бачити – сам такої короткочасної сліпоти не зазнав, а говорити про те, чого не знаєш, в нашому колі не прийнято. Засобів захисту від цієї напасті, до речі, немає – хіба що окуляри з затемненим склом. Але я їх не ношу. І колеги в кабіні теж не надягають. Хвилює інше: як знайти того, хто направляє промінь на кабіну? З літака, що летить на великій швидкості, визначити точне місце випромінювання дуже непросто, та й ніхто цих "жартівників", якщо вже відверто, не ганяє, чим вони і користуються безкарно.

Олександр Чуприна, в минулому військовий льотчик::

— У тих районах, де проводиться захід на посадку, осліплення може бути небезпечно на якийсь нетривалий час, але для таких випадків передбачений перехід на пілотування за приладами. Не можу сказати, що для мене, як для льотчика з великим стажем, це була велика проблема. Однак суть в іншому – в нашому законодавстві чітко не прописано, що осліплення слід розглядати як кримінально каране діяння. Практично неможливо конкретно визначити, звідки цей промінь б'є. Припустимо, заходимо на посадку над Троєщиною, і з якоюсь багатоповерхівки засліплюють – як, яким чином на це реагувати силовикам, правоохоронцям? Ви ж розумієте, наскільки це складно. Літак же не стоїть на місці, він рухається, знижується, льотчики тільки приблизно можуть визначити місцезнаходження джерела – і коло замкнулося. Якщо стояти поруч з правопорушником і за руку його впіймати на гарячому – тоді так. А по доповіді екіпажу ... Командир може лише повідомити, що був засліплений. Далі ніяких дій не буде.

Євген Хохлов, авіаексперт:

— Осліплення небезпечне, особливо коли літак робить посадку в складних умовах. Звичайно, багато залежить від професійної підготовки льотчиків, їх досвіду, злагодженості. Важливо і те, в якому режимі відбувається політ. Якщо в автоматичному, небезпека менша, можна мінімізувати негативний вплив на зір. Якщо в директорному (напівавтоматичному) або ручному – навпаки, небезпека вище. Ми говоримо про лазерні указки. Їх потужність, як правило, не дуже велика. Хоча бувають різні. Не можна забувати і про те, що з тимчасово непідконтрольних Україні територій проти наших військових, поряд з іншими видами зброї, застосовувалася лазерна. І були постраждалі ...

Командир екіпажу Боїнга-737 (просив прізвища не вказувати):

— Засліплений при посадці або зльоті льотчик ні за що не стане звертатися до лікаря. Це може для нього погано закінчитися. Поскаржиться на зір, а потім з'ясується, що у нього і серце барахлить, і тиск скаче. Причепляться. Направлять на медкомісію, а там розмова коротка: завжди легше списати, ніж дозволити польоти, пояснивши турботою про безпеку. Ніхто пискнути не посміє. Ось і мовчать хлопці, щоб від польотів не усунули. Краще не зізнаватися, ніж розповісти, поставивши на льотній роботі хрест. Тому ніхто і не поспішає на прийом до лікаря, побоюючись, що замість допомоги отримає вовчий квиток ...

Міра покарання за осліплення

  • США: штраф від 11 тис. До 100 тис. доларів або позбавлення волі на строк до 5 років.
  • Велика Британія: штраф або до 5 років в'язниці.
  • Росія: штраф від 150 тис. до 300 тис. рублів, обмеження або позбавлення волі на строк до 2 років.
  • Україна: штраф від 1700 гривень, обмеження волі до 5 років або позбавлення волі до 12 років (практично не застосовується).

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" писали про те, як Донбас став полігоном для експериментів: бойовики все частіше використовують заборонену зброю. Російські окупанти завезли бойовикам лазерні установки для засліплення солдат.

Також дивіться відео про те, як український пілот посів перше місце на авіашоу "RIAT-2019". Шоу проходило у Великій Британії. Український пілот показав кращий сольний пілотаж:

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...