Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Чому Малевич наш: п'ять причин вважати апологета супрематизму українським художником

10 березня, 01:42

Христина Коновалова, Станіслав Платонов

Народився в Києві, ріс "серед сала і часнику" в Конотопі і писав про себе - "українець"

Він народився в Києві, був підкорений побутом українського села і вважав своїм учителем видатного українського передвижника, але в світову історію увійшов як "російський авангардист і творець російської школи супрематизму". До 140-річчя видатного киянина і художника "Сегодня" розповідають читачам, як тісно переплелося життя творця "Чорного квадрата" з Україною.

Геній з Жилянської

У 1879 році в родині поляка, керуючого цукровими заводами, народився маленький Казик. Сталося це на вулиці Жилянській (хоча раніше вважалося, що на Бульонській, нині – Малевича). Будинок, в якому народився майбутній творець кубофутуризму, не вцілів – тепер на його місці сучасний житловий комплекс. Практично до повноліття Казимир постійно переїжджав з батьками з місця на місце – того вимагала робота батька. Сім'я жила то в Ямполі на Поділлі, то на Харківщині, то в Конотопі. Про останній художник дуже тепло відгукувався, згадуючи його з майже гоголівським розмахом. "О, славне місто Конотоп! Воно все лисніло салом. На базарах довгими рядами сиділи за столиками тітки-сальниці, від них пахло часником. На столиках були навалено купи найрізноманітнішого сала ... ... я ріс серед цього українського сала і часнику в Конотопі". Там же, в Конотопі, вперше спробував малювати. 

Навчання і лекції

Всерйоз почав учитися малюванню у видатного українського художника Миколи Пимоненка.

"Їду до Києва, знайомлюся з Пимоненком. Велике враження справили на мене його роботи ... Багато мольбертів, на кожному картина, яка зображує життя України", – згадував згодом Малевич.

Після навчання в Києві почався досить затяжний період життя в Росії, де Малевич продовжував вчитися і де власне і зародив супрематизм, написавши і виставивши на огляд в 1915 році знаменитий "Чорний квадрат", який вважав вершиною своєї творчості. Лише значно пізніше, в 1927 році, Малевич повернувся до Києва і близько двох років успішно викладав в Київському художньому інституті.

Народ і мова

Все життя Казимир Малевич не втомлювався підкреслювати, що його художнє бачення світу багато в чому сформувалося завдяки українському селу і його укладу життя. У 1915 році Малевич навіть створив кілька супрематичних ескізів для подушки і шарфів, які потім вишивалися народними майстринями і продавалися на міжнародних виставках. А ще – Малевич чи не єдиний з художників того часу, у творчості яких знайшла відображення моторошна трагедія Голодомору. Один з найвідоміших малюнків – "Де серп і молот, там смерть і голод". Олівцем, на перший погляд, недбало, майже по-дитячому зображені три фігури, у яких замість осіб – серп і молот, хрест, труна. А французький історик Жан-Клод Маркаде писав:

"Малевич був єдиним художником, який демонстрував невідому трагічне становище українських селян під час злочинної насильницької колективізації".

Самоідентифікація

Незважаючи на те, що по батьківській лінії Малевич – нащадок дворянського роду, у якого навіть був власний герб, художник часто підкреслював своє ставлення до України. Малевич багато писав листів українською мовою, за свідченнями дослідників його творчості, в деяких анкетах вказував національність "українець" і навіть прямо заявляв про це в своїх нотатках. Так, згадуючи свого однокашника Льва Квачевського, Малевич писав:

"... Всю дорогу сперечалися. Припиняли суперечки, тільки коли сіли полуднувати. Згадували Україну. Він і я були українцями". 

Малевич намалював "Квіткарку" як данину поваги першому вчителю

Першим професійним художником, з яким познайомився Казимир Малевич, був видатний український передвижник, академік Микола Пимоненко. Малевич все життя вважав його своїм учителем і захоплювався його талантом як живописця. Картина Малевича "Квіткарка" – прямий омаж до "Київської квіткарки" Пимоненка, написаної в 1897 році.

"Квадрат" був частиною триптиха

Існує мінімум 4 картини "Чорний квадрат". Можливо, їх навіть більше. Сам "Чорний квадрат" є частиною триптиха, де рівне значення мають "Чорне коло" і "Чорний хрест". У цих роботах Казимир Малевич вивчав базові можливості кольору, композиції. 

"Святошин" — в Третьяковці

Під час останнього візиту до Києва навесні 1930-го Малевич створив імпресіоністський пейзаж. Картина "Пейзаж під Києвом" зберігається в Третьяковці. Але справжня назва "Святошин" по імені села, де Малевич малював.

Ескіз з критикою радянської влади

У Нацхудмузеї України зберігається оригінальний ескіз Малевича до розпису конференц-залу Всеукраїнської академії наук. Проект не реалізований. Художник Лев Крамаренко побачив у фігурі в червоному біля хреста критику радянської влади і не показав роботу комісії.

"Корова" з етажерки

Картину "Корова і скрипка" Малевич намалював на одній з поличок розібраної етажерки, оскільки у художника не було грошей на матеріали. У кутах картини навіть можна побачити отвори від ніжок етажерки.

Тетяна Філевська: "Все мистецтво XX століття родом з "Чорного квадрата"

Напередодні 140-річчя від дня народження Казимира Малевича арт-менеджер розповіла "Сегодня", чим унікальний архів музею Стеделейк в Нідерландах, де в Україні можна побачити роботи художника і як з'явилося поняття "київський період Малевича"

- Тетяна, розкажіть, чому ви – філософ за освітою, раптом вирішили зайнятися вивченням творчості Казимира Малевича, адже в Україні чимало інших талановитих художників?

- Випадково дізналася про те, що Малевич має пряме відношення до Києва – народився тут і багато працював. І для мене це стало точкою відліку. Подумала: настільки відомий художник має відношення до України і, зокрема, до Києва – мого рідного міста, а я про це дізналася в зрілому віці, маючи за плечима вищу освіту. Мене це навіть обурило. Тому прийняла рішення: потрібно вживати заходів, щоб кожен школяр, студент і просто освічена людина знала, що Казимир Малевич має відношення до України. Паралельно інтерес до Малевича був пов'язаний з тим, що я працювала в фонді "Центр сучасного мистецтва". Ми були партнерами премії імені Малевича, яку ініціював Польський інститут в Києві. В рамках цього проекту придумували паралельні заходи, які зробили б Малевича більш відомим серед простих людей. Я запропонувала зробити київський маршрут художника – екскурсію, доступну українцям. Потім з'явилася ідея щось зробити в Національній академії образотворчого мистецтва. Раніше академія носила назву Київський художній інститут – там деякий час працював Малевич. І в 2015 році ми разом з колегою Ольгою Балашовою були кураторами курсу лекцій, присвячених художнику. Це був курс за мотивами лекцій, які він читав в Києві в 1928-1930 роках. Лекції були дуже популярні, їх відвідала величезна кількість людей. На одну з лекцій прийшли дочка і внучка Мар'яна Кропивницького, який був асистентом Малевича в Києві. Виявилося, в їх сімейному архіві 80 років зберігалися документи, пов'язані з роботою художника в Києві. Але ж думали, що цих матеріалів не існує, оскільки вони зникли. Родичі запропонували опублікувати документи. І разом з видавництвом "Родовід" в 2016-му ми зробили книгу про київський період життя і роботи художника. Таким чином, ввели поняття київського періоду, яке до цього не існувало. Поява книги стала серйозним кроком для входження в академічне середовище. І це було позитивно сприйнято професійним співтовариством. 

- А як ви прийняли рішення зайнятися вивченням робіт Малевича в Амстердамі?

- Колекція в Стеделейку – міському музеї Амстердама – дуже відома. У неї своя історія, ще пов'язана з самим Малевичем. Давно збиралася туди їхати по роботі, тому що це єдина доступна для мене зараз колекція. Справа в тому, що не можу в силу об'єктивних причин працювати в російських музеях або архівах, де зберігається велика частина спадщини Малевича. Для мене це було дуже важливо, оскільки оригінали дають тобі неповторне відчуття пензля художника, масштабу його творчості. Це неможливо заповнити уявою. Живопис цінна тим, що можеш сприймати нові емоції в безпосередньому контакті. Коли я дізналася про програму "Культурні мости" від ЄС і Британської ради, подала заявку і стала фіналістом першого конкурсу. В результаті з'явилася прекрасна можливість протягом двох тижнів працювати в архіві з колекцією музею Стеделейк.

Моя робота ділилася на дві частини. Це робота з колекцією Малевича – з його живописом і графікою. І робота з архівом Миколи Харджієва, який був молодшим колегою художника, архівістом. Він зібрав фактично все, що стосувалося творчості друзів Малевича і колег-авангардистів. У нього був значний архів, який, на жаль, частково розграбований і втрачений. Але все-таки велика частина дійшла до нашого часу. Це теж довга історія про те, як архів розділили, частина зберігалася в Голландії, частина – в Росії. Потім все це з'єднали, архівні оригінали поїхали в РФ, а в Стеделейку зберігаються всі цифрові копії документів і всі оригінали творів мистецтва – графіка, живопис.

- Складно було отримати можливість попрацювати з матеріалами Малевича в Стеделейку?

- Проект "Культурні мости" фінансував мої витрати в рамках цієї поїздки. Але я сама була пов'язана з музеєм і організовувала дослідження. Щоб отримати дозвіл працювати з архівом, потрібно пред'явити резюме. Дослідники повинні обґрунтувати свій інтерес, тому що доступ до матеріалів все ж обмежений. Плюс потрібно заздалегідь записуватися і бронювати час роботи з архівом, оскільки доступ може мати тільки одна людина. Одночасно двом експертам ззовні не дозволять працювати з документами і картинами. Наприклад, коли я працювала, в музей приїхала колега-дослідниця і не забронювала час. Їй відмовили в роботі і призначили інший час.

- А які роботи пензля Малевича зберігаються в Україні?

- Сумно, але його робіт в нашій країні майже не представлено. За фактом в Україні є його оригінальний ескіз в Національному художньому музеї. Є ще дві роботи, про справжність яких сперечаються в професійному співтоваристві. Одна з них – "Супрематична композиція 1" – знаходиться в колекції мистецтвознавця Ігоря Діченка в "Мистецькому Арсеналі". Друга – "Супрематизм-65" – в музеї Панаса Луньова, в селі Пархомівка Харківської області. Ще раз зазначу: є різні думки з приводу цих робіт. Великої експертизи не було. І ми не можемо на 100% говорити, що це оригінальний Малевич, яким можна пишатися і пред'являти світу. Хоча не виключено.  

- У чому полягає унікальність самого Казимира Малевича, якого переважна більшість знає тільки завдяки "Чорному квадрату"?

- Малевич повернув мистецтво в інший напрямок. До цього мистецтво було міметичним – наслідувало, відтворювало дійсність. Поняття ввів ще Аристотель – він говорив, що мистецтво тим краще, чим воно більше схоже на природу. Малевич сказав: Ні, не так, оскільки традиція не має ніякого відношення до істинної творчості. А істинна творчість має творити з нуля. Тобто, не наслідуючи те, що бачимо навколо, а творити з фантазії, внутрішнього світу, можливостей самої творчості. Художник говорив, що є тільки колір і форма – і завдяки їм можна створювати будь-які світи. При цьому необов'язково наслідувати світ, де ми живемо. Можна створювати нескінченну кількість інших світів. У цьому, власне, його революційність.

Але мені подобаються інші інтерпретації. Наприклад, художник Дмитро Гутов каже, що "Чорний квадрат" – це найчесніша картина. Тому що є те, що є. Це не ілюзія, не брехня. Художник не намагається розповісти, що це портрет якоїсь дівчинки з персиками або якийсь пейзаж. Це шматок полотна, на якому чорною фарбою зображено квадрат. Теж така класна інтерпретація про чесність в мистецтві.

- Тобто він став першим і після нього вже були всі інші?

- Справа в тому, що після нього жоден художник вже не зможе сказати, що його не було. Малевич настільки вплинув на історію мистецтва, що кожен наступний художник повинен знаходити себе в дзеркалі "Чорного квадрата". Тобто те, що зробив Малевич, не можна проігнорувати, перекреслити, забути, тому що це загрожує випаданням з контексту. Тому заслуга Малевича полягає в тому, що він розділив фактично мистецтво на до і після.

Леонардо да Вінчі, Рафаель, Мікеланджело колись зробили революцію, почавши малювати об'ємні форми, антропоцентричний світ. Такий же розворот і зробив Малевич через 500 років – це цивілізаційний поворот. Все сучасне мистецтво родом з "Чорного квадрата".

Експертиза. За словами Філевської, в Україні майже немає 100% справжніх робіт Малевича

Нагадаємо, раніше в Києві показали останній автопортрет Казимира Малевича. Це перша робота художника, знайдена в Україні за роки незалежності.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...