Зробити стартовою
25,74
29,01
РУС

Права споживачів: як українцям захиститися від порушень в магазинах

За продаж прострочених продуктів магазинам загрожують штрафи

Фото: AFP

За минулий 2018 р Держпотребслужба перевірила 829 українських компаній, які займаються роздрібною торгівлею: як виявилося, 52% з них порушують права споживачів, повідомляє сервіс моніторингу відкритих даних Opendatabot. Найчастіше мова йде про продаж простроченої продукції, реалізацію товару без належної інформації, порушення умов зберігання тощо.

Раніше ми писали про те, як найчастіше обманюють покупців і чому якість товарів у багатьох місцях залишає бажати кращого. Але торгові точки також часто порушують і інші права українських споживачів, наприклад, забороняючи фотографувати товари в магазині або вимагаючи давати речі на огляд охоронцеві. Сайт "Сегодня" підготував детальний матеріал, де розповідається, що може робити покупець в магазинах, і як відстояти свої права.

Що робити, якщо купив прострочений товар

В першу чергу зупинимося на простроченому товару, який дуже часто можна купити як в дрібних магазинах, так і великих супермаркетах.

Відповідно до Закону України "Про захист прав споживачів", за реалізацію товару, термін придатності якого закінчився, передбачений штраф в розмірі 200% від вартості залишку партії товару, але не менше 5 неоподатковуваних мінімумів (85 грн). Якщо ж повертати гроші за зіпсований продукт відмовляються, в такому випадку штраф збільшиться до розміру десятиразової вартості продукту.

Головне – зберігайте чеки. Після того, як ви виявите, що продукти, які ви купили – прострочені, сміливо можете йти в магазин з чеком і вимагати повернути вам гроші або ж замінити товар на свіжий. Відмовити вам не мають права, а якщо все ж спробують, завжди можна звернутися зі скаргою в Держпотребслужбу, надавши як доказ чек і фото товару.

Прострочені продукти – економія або ризик для здоров'я?

Що робити якщо ціна на ціннику і в чеку відрізняється

Дуже часто доводиться стикатися з тим, що в супермаркеті товар береш, орієнтуючись на зазначену в ціннику суму, а в чеку помічаєш, що вартість товару інша. Зазвичай працівники магазину відмахуються і кажуть про переоблік, а цінники, мовляв, поновити не встигли.

Насправді, це, звичайно, проблема чия завгодно, але ніяк не покупця. Адже згідно зі статтею 655 Цивільного кодексу України продавець зобов'язаний передати товар у власність покупцеві за договором купівлі-продажу, а покупець приймає його і зобов'язується оплатити конкретну суму. У статті 691 вказує, що покупець повинен оплатити товар за ціною, яка встановлена ​​в договорі купівлі-продажу.

Купівля товару в супермаркеті – це і є договір купівлі-продажу, а його основною складовою повинна бути заявлена ​​вартість, тобто та, яка вказана на ціннику. Тому продавець повинен погодитися продати вам товар за тією ціною, яка написана на ціннику. Відмовитися від продажу товару в магазині не можуть, згідно з тим же Цивільним кодексом і статтею 633, яка передбачає, що магазин повинен виконувати умови публічного договору купівлі-продажу з кожним, хто до нього звернутися. У разі відмови магазин повинен відшкодувати збитки покупцю. Тому з такими питаннями завжди можна звертатися як до адміністрації магазину, так і до суду, якщо адміністрація відмовляється реагувати.

Чи потрібно здавати речі в камери схову

Незважаючи на те, що деякі магазини клеять оголошення, нібито здавати особисті речі в камери схову перед відвідуванням їх торгової точки – обов'язково, на ділі це не так. У чинній постанові Кабінету міністрів №833, прописано, що суб'єкти торгівлі повинні забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без залишення на збереження особистих речей, крім випадків, якщо такі речі реалізуються в таких торгових точках. Тобто в магазин не можна проносити той товар, який в ньому продається, а от всі інші речі – будь ласка.

До того ж, всі поголовно маркети повідомляють, що не несуть відповідальність за збереження речей в таких скриньках. Але згідно зі статтею 936 ЦК України, зберігач зобов'язується зберігати річ, передану йому, і повернути її в цілості.

У тому випадку, якщо ви залишаєте речі в таких скриньках, супермаркет безпосередньо і виступає в ролі цього зберігача. Тому ви маєте право вимагати компенсації від магазину, якщо з їх скриньки зникли ваші речі.

Чи можуть охоронці в супермаркетах оглядати особисті речі

Цим нерідко зловживають в наших реаліях. Але якщо охоронець на виході з магазину вимагає, щоб ви продемонстрували йому вміст своєї сумки/пакета/рюкзака тощо. – можете сміливо відмовляти. Справа в тому, що у охоронців немає повноважень для проведення обшуку, такі повноваження є лише у правоохоронних органів. Тому, якщо охоронцеві раптом здалося, що ви крадете продукти, він може викликати поліцію, яка і обшукає підозрюваного.

Якщо вас просять пред'явити вміст сумки, ви можете це зробити, щоб швидко залагодити конфлікт, але також ви можете і відмовитися, оскільки така дія громадянина цілком нормальна і передбачена українським законодавством.

Чи можна чіпати товар в магазині

Чіпати товар в магазинах покупці можуть безперешкодно, тому що, згідно зі статтею 700 ЦК України, до укладення договору купівлі-продажу покупець може оглянути товар, наполягати на перевірці властивостей товару або презентації використання товару в його присутності. Але тільки в тому випадку, якщо сам товар не виключає таку можливість і це не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

Часто такі заборони можна почути в магазинах дорогого одягу, хутряних виробів тощо. Але, в пункті 11, розділі 2 правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами сказано, що продавець повинен створити споживачеві зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних товарів і головних уборів. Так що покупець може спокійно чіпати, оглядати і приміряти такі речі.

Що робити, якщо випадково розбив товар в супермаркеті

Якщо ви випадково розбили або пошкодили товар в магазині, платити за нього не потрібно. Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Вас можуть змусити заплатити тільки в тому випадку, якщо доведуть вашу провину і те, що ви зробили це навмисно. Але в такому випадку магазину доведеться звертатися в правоохоронні органи, а затримувати покупця і вимагати грошей "на місці" – незаконно.

До того ж, є багато норм, в яких прописані правила комплектації магазинів і розстановки товару. Так, найчастіше пляшки в супермаркетах можуть стояти дуже щільно один до одної, а на поличках і зовсім не буде обмежувальних бортиків. В такому випадку покупець не винен, що, витягаючи з полиці один продукт, впустив інші, які посипалися слідом.

Чи можна фотографувати товари в магазинах

На дверях багатьох торгових точок висить значок перекресленого фотоапарата. А охоронці можуть підняти шум, коли побачать, що ви знімаєте якийсь продукт. Але згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб на свій вибір. Обмеження можуть бути, якщо фотографування стосується національної безпеки, територіальної цілісності держави. Навряд чи фотографія курячого філе зможе завдати шкоди національній безпеці, тому покупці можуть безперешкодно фотографувати те, що їм захочеться.

До того ж, навіть в статті 50 Конституції України прописано, що кожній людині гарантується право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. А заборони на фото – це пряме порушення Конституції.

Чи можна повернути товар, якщо він не підійшов

Українське законодавство передбачає повернення товарів, які не підійшли споживачеві. Але мова йде тільки про непродовольчі товари. Згідно зі статтею 9 Закону України "Про захист прав споживачів" покупець може обміняти тільки непродовольчий товар належної якості на аналогічний у відповідного продавця. Також потрібно вказати причини, через які ви хочете повернути товар, приміром, не підійшов розмір речі, колір, фасон тощо. Повернути товар можна за наявності чека і протягом 14 днів з дня покупки; правда, деякі продавці можуть самостійно встановлювати більш тривалі терміни.

Варто пам'ятати, що існує перелік товарів, які не підлягають поверненню та обміну. Це, наприклад, засоби гігієни, лікарські препарати та ряд непродовольчих товарів (м'які дитячі іграшки, перуки, зубні щітки).

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " Права споживачів: як українцям захиститися від порушень в магазинах". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Анастасія Іщенко

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь