Проблема з "українським ФБР": чому виникли складнощі і що робити далі

23 Листопада 2017, 08:00

До підслідності ДБР перейшла частина справ Генеральної прокуратури, однак через те, що новий орган ще не працює, виникла плутанина

<p style="text-align: justify;">З 20 листопада частина справ ГПУ перейшла до підслідність Держбюро розслідувань. Фото: pixabay.ком</p>
З 20 листопада частина справ ГПУ перейшла до підслідність Держбюро розслідувань. Фото: pixabay.ком

З 20 листопада 2017 року Генеральна прокуратура України (ГПУ) позбулася повноважень починати кримінальні розслідування проти чиновників вищого рангу і народних депутатів. Тепер ці функції перейшли Державному бюро розслідувань (ДБР), яке, однак, поки що не запущено. Сайт "Сегодня" розбирався, як швидко почне працювати український аналог ФБР і що буде, поки цього не сталося.

Що таке Державне бюро розслідувань

2015 року Верховна Рада прийняла законопроект № 2114 "Про Державний бюро розслідувань". Відповідно до закону, ДБР – центральний орган виконавчої влади, який здійснює правоохоронну діяльність з метою запобігання, виявлення, припинення, розкриття і розслідування злочинів, які належать до його компетенції. А саме:

  • - скоєних посадовими особами, які займають особливо відповідальне становище (перша-треті категорії держслужби), суддями, правоохоронцями (крім випадків, віднесених до підслідності детективів Національного антикорупційного бюро);
  • - скоєних службовими особами НАБУ, керівниками та співробітниками Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (крім випадків, коли досудове слідство цих злочинів віднесено до компетенції детективів підрозділи внутрішнього контролю НАБУ);
  • - військові злочини (крім передбачених статтею 422 КК України – розголошення відомостей військового характеру, що становлять держтаємницю, втрата документів чи матеріалів, що містять такі відомості).

Відповідно до закону, директора Бюро призначає президент за поданням прем'єр-міністра на підставі висновків конкурсної комісії.

Директор ДБР і його заступники призначаються на п'ять років, але не можуть обіймати ці посади більше двох термінів підряд. Перший керівник Бюро був призначений минулого тижня. Ним став прокурор Роман Труба, який раніше керував управлінням з розслідування особливо важливих справ ГПУ. Його заступниками стануть чинні голова управління процесуального керівництва держобвинувачення ГПУ Ольга Варченко і заступник прокурора Києва Олександр Буряк.

Зарплата директора і співробітників складатиметься з окладу і доплати. Так, оклад Труби – 30 прожиткових мінімумів, встановлених на 1 січня поточного року. 2017 році це 1544 гривень, тобто директор ГБР без доплати отримуватиме 46 320 гривень. Оклад першого заступника і заступника – 28 прожиткових мінімумів (43 232 грн), а слідчого – 20 (30 880 грн).

Що сталося 20 листопада 2017 року

20 листопада 2017 року функції досудового слідства у справах з категорій, перерахованих вище, перейшли від ГПУ Державному бюро розслідувань. У п. 1 Прикінцевих положень Кримінального процесуального кодексу говориться, що злочини, які відтепер підслідні ДБР, прокуратура мала право розслідувати не більше 5 років з дня набрання чинності нового КПК (19 листопада 2012 року).

Водночас, згідно з п. 1 розділу XI Прикінцевих положень КПК, слідчі ГПУ мають право продовжити розслідування, розпочаті до 20 листопада, але вони не можуть тривати більше 2 років.

Однак, оскільки ДБР поки що так і не запрацювало, доля цих справ викликає деякі запитання. Так, як заявив генеральний прокурор України Юрій Луценко, з позбавленням прокуратури функцій розслідування справ, 7 тисяч виробництв передавати буде нікуди.

Як розповідав ще на початку жовтня начальник департаменту спеціальних розслідувань ГПУ Сергій Горбатюк, така ситуація може негативно позначитися на розслідуванні резонансних справ, у тому числі злочинів за часів Євромайдану.

"Продовжити розслідування злочинів ДБР не може. Є перехідні положення, які дозволяють слідчим прокуратури завершувати розпочаті справи, підслідні ГБР, але нічого нового реєструвати слідчі прокуратури вже не матимуть права", – підкреслив начальник департаменту спецрозслідування.

Тобто, за його словами, при виявленні злочину його може зареєструвати тільки ДБР.

Зараз же, за його словами, діяльність органів прокуратури паралізована через те, що ДБР відсутня, як орган, якому повинні бути передані функції слідства. Більш того, Горбатюк підкреслює і те, що Верховна Рада поки не змогла продовжити можливість прокуратури відкривати кримінальні провадження.

"Паралізована робота щодо неможливості слідчим прокуратури відкривати кримінальні провадження, а орган не створено, і немає єдиної позиції, як в цій ситуації діяти, і хто повинен їх розслідувати", – зазначив він.

Начальник департаменту спецрозслідування ГПУ підкреслив, що наразі "фактично припинено розслідування проваджень щодо колишніх вищих посадових осіб, і розслідування справ про вбивства на Майдані".

10 листопада в Верховній Раді був зареєстрований законопроект №7278 про внесення змін до прикінцевих положень Кримінального процесуального кодексу, якими пропонується продовжити термін до запуску ДБР, але не пізніше 1 січня 2019 року, протягом якого прокуратура зможе проводити досудове розслідування кримінальних проваджень, підслідних ДБР.15 листопада комітет Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендував народним депутатам прийняти його за основу і в цілому, однак народні депутати не включили його до порядку денного на сесії на пленарному засіданні 16 листопада.

Думка експертів

Як розповів сайту "Сегодня" юрист Практики безпеки бізнесу Juscutum Олександр Горобець, жодного колапсу з розслідуванням кримінальних проваджень немає. З урахуванням норм ст. 216 та перехідних положень КПК України, у слідчих прокуратури залишається право закінчити досудове слідство у кримінальних провадженнях, підслідних ДБР, але не довше двох років. Однак, за вказаними провадженнями, інформація про які внесена до ЄРДР після 20 листопада 2017 року, слідчі прокуратури не мають права вести слідство. Щодо кримінальних проваджень, які підслідні НАБУ, слідчі прокуратури в будь-якому випадку втратили право ведення досудового слідства, зазначає він.

"У бюро, відповідно до профільного закону, буде чітка вертикальна структура, а також територіальні управління, які здійснюють свою діяльність на певні області. Фахівці відводять новому директору ДБР термін до липня 2018 року, в прокуратурі називають термін – кінець наступного року, – каже Горобець, – на період, поки не буде створена структура ДБР, прокурори, на підставі ч. 5 ст. 36 КПК України, в зв'язку з неможливістю проведення ефективного досудового слідства (ДБР не почало свою роботу), можуть доручати проведення слідства іншому органу досудового розслідування. Пам'ятаємо, що слідчі підрозділи ще залишилися в Національній поліції і СБУ, а попереду – створення Служби фінансових розслідувань".

Як зазначає політолог Володимир Фесенко, в цій ситуації проблеми можуть виникнути з розслідуванням нових справ.

"На жаль, ситуація дуже заплутана. Проблема дійсно саме з підслідністю, з розподілом цих справ, хто і як повинен вести слідство. В принципі, схема зрозуміла – повинні бути справи розподілені між прокуратурою, МВС, СБУ. Але законодавці вчасно не встигли вирішити цю проблему. Головна відповідальність парламенту і правоохоронних органів, які, чомусь, не наполягали на тому, щоб ця проблема вчасно була вирішена", – говорить Фесенко.

При цьому, як зазначає експерт, ще є можливість депутатам наступного пленарного тижня вирішити це питання. Але, за прогнозами експерта, повноцінно ДБР зможе запрацювати, в кращому випадку, не раніше осені 2018 року.

Коли ж запрацює ДБР

На думку генпрокурора Юрія Луценка, Держбюро розслідувань зможе повноцінно запрацювати тільки наприкінці 2018 року.

"Відповідна комісія важко, з моєї точки зору дуже довго, але обрала трьох керівників. Відповідно до закону, всі кандидати пройшли через детектор брехні, співбесіди та інші тести і процедури. Закон передбачає це і для всіх інших співробітників. Знаю, що в Раді обговорюється законопроект, який може дати ДБР прискорення. Щоб не ця комісія, а обрані керівники самостійно набирали персонал через тести, конкурси та при необхідності за допомогою детектора брехні. Це може скоротити створення інституції від року до півроку . Можливо, до семи-восьми місяців. У будь-якому випадку, ДБР в повній мірі запрацює тільки наприкінці наступного року", – сказав Луценко.

Про подібні терміни раніше говорив і голова Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) Артем Ситник. За найоптимістичнішими сценаріями, на налагодження роботи і підбір штату може піти не менш року, а запуск можливий не раніше травня-червня 2018 року, вважає він.

Тим часом народний депутат України Антон Геращенко розраховує, що ДБР має запрацювати через 6 місяців.

"На сьогодні головою ДБР став Роман Труба, молодий перспективний прокурор зі Львова. На сьогодні ми зробимо все зусилля, щоб ДБР запустилось раніше, ніж до кінця майбутнього року. Я думаю, що перші справи візьмуть вже до червня наступного року, тобто протягом шести місяців", – сказав Геращенко.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Нагадаємо, президент України Петро Порошенко підписав указ про призначення Романа Труби головою Державного бюро розслідувань і привітав його з новою посадою. Президент зазначив, що прокуратура ще з 1996 року повинна була бути позбавлена функцій слідства, і вже 21 рік як триває процес приведення прокуратури до європейських стандартів.

Ви зараз переглядаєте новину "Проблема з "українським ФБР": чому виникли складнощі і що робити далі". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Дар`я Нинько

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...