"Відсоток людей, які хочуть їздити швидко і небезпечно, буде завжди": міфи і правда про стрітрейсінг в Україні

За словами Дениса Хлебосолова, в нашій країні ніколи не було того, що можна побачити у фільмі "Форсаж" і йому подібних

Гонки на швидкостях за 200 км/год, ігнорування знаків і розмітки, їзда по пішохідних доріжках в парку, а найстрашніше – людські жертви. Таких гонщиків часто називають "стрітрейсерами". Хто ці люди, як зупинити любителів великих швидкостей, як убезпечити себе на дорогах? На цю тему сайт "Сегодня" поговорив з Денисом Хлебосоловим, членом комітету Автомобільної федерації України з драгрейсингу, провідним, учасником і організатором чемпіонатів України з драгрейсингу з 2006 року.

Реклама

img_2700

Денис Хлебосолов. Фото: "Segodnya.ua"

- Що таке стрітрейсинг і коли він зародився в Україні?

Реклама

- Стрітрейсинг – це досить давній рух. Як практично і все, що швидко їздить, прийшло до нас, напевно, з Америки. В Україні він зародився десь на початку 2000-х років, саме як впорядкований рух. І я, напевно, з усією відповідальністю скажу, що саме як впорядкований рух він помер десь в 2010 році. Стрітрейсинг – це саме перегони певних клубів або колективів. Це коли збираються люди, у них є якісь сайти, логотипи, символіка. І вони проводили дійсно швидкі заїзди по місту. Те, що ми спостерігаємо сьогодні, це вже не стрітрейсинг. Тому, що саме впорядкований рух помер. Є окрема група осіб, окремі водії, які з яких-небудь причин, порушуючи ПДР, швидко їздять по місту.

 - Стрітрейсинг – це сенс життя, залежність або спорт?

- Це ні в якому разі не спорт. Причина, чому він помер – бо ті, для кого це була залежність, зрозуміли, що набагато ефективніше піти в професійний спорт. Ну, умовно професійний. Тобто не було пропозиції. Не було чим цим людям зайнятися, окрім їзди по місту. Потім з'явилися вже дисципліни, такі як дрифт, драг, слалом, картинг на кожному кроці. Тобто у тих людей, які любили їздити швидко, зараз досить багато варіантів, де це можна робити безпечно і з великим адреналіном. Зверніть увагу, що той же дрифт збирає десятки тисяч глядачів. І позмагатися там з гідним суперником при такій кількості глядачів і при такій кількості емоцій – це набагато крутіше, ніж їздити вночі по місту, порушуючи правила.

Реклама

- Як відбувається організація таких перегонів? Звідки власники автомобілів дізнаються час і місце гонки? Які автомобілі приїжджають?

- Ми говоримо про середині 2000-х, зараз цього практично немає. Зараз досі існують клуб BMW, клуб Merсedes, клуб Lanos, як правило, в кожному з цих клубів була активна частина людей, які любили автомобілі і гонки. Вони або в плані клубних заходів проводили "покатушки", або окремо об'єднувалися в якісь, умовно, "вуличні банди". Це була така спроба копіювати американський рух. Але, повторюся, це було давно, зараз якихось організованих гонок по вулицях ми не спостерігаємо.

- Хто в основному учасник таких гонок? Будь-який бажаючий міг приїхати зі своїм авто, або це були люди певного рівня?

- Панувала абсолютна демократія. Тобто питань входу не було. Це було навіть більше спілкування. Люди збиралися, пили каву, гули на цих машинах, ну а потім, коли було бажання, хтось десь ганяв. Навіть, коли ми говоримо з вами про середину 2000-х років, не було стихійно масових гонок. Те, що ми бачимо в американських фільмах – такого в Україні не було ніколи. Були звичайно якісь "покатушки", але не гонки. Я б не назвав це гонками ні в якому разі. Стрітрейсинг – це те, що ми бачимо у фільмі "Форсаж", і т.д. Це багато якихось дорогих, швидких машин, які їдуть по місту, порушуючи всі правила. Такого, напевно, ніколи не було в Україні.

- Ми бачили дорогі машини, які ганяють на дорогах...

– Є поодинокі випадки. Знову ж, ще до появи поліції, міліція вже активно з цим боролася, в кінці 2000-х років дуже щільно. Тобто всі спроби якихось стрітрейсерів зібратися припинялися міліцією відразу. І я скажу, що це було правильно. Це мало місце. Плюс до всього, фінансові якісь питання: ганятися стало дорого. Дійсно на сьогоднішній день швидко їздити на машині по місту – це вельми і вельми недешеве заняття.

А в плані того, хто були ці люди? Публіка була абсолютно різношерстою. Від максимально дешевих варіантів на Lanos – "хочу ганятися" аж до якогось мажорського руху на дорогих машинах. Градацій, регалій ніколи не було. Були свої кумири, безумовно, але не більше.

- Професіонали своєї справи?

- Ну, професіоналами їх складно назвати. Не може людина бути професіоналом в стрітрейсінгу. Тому що професіоналом можна бути в якомусь виді спорту. А стрітрейсинг – ну, які там професіонали?

- Улюблені місця стрітрейсерів?

- Були місця, де збиралася молодь. Зараз цих місць вже практично немає. З чим це пов'язано, мені складно сказати, але це питання не зовсім про гонки. Це як правило парковки біля великих торгових центрів. Або заправки, або McDonald's, або кафе швидкого харчування, які працюють вночі. Взагалі-то, нічого не змінилося. У всіх містах України, в Києві трохи більше, як і раніше збирається молодь на машинах збирається. Цей рух живе вже кілька десятиліть. Знаєте, він розвивався хвилями. Була свого часу епопея автозвуку, коли все ставили величезні колонки в машині, з кожної машини дуже голосно звучала музика дуже. Потім був рух стрітрейсинга, коли ганяли по місту. Було рух тюнінгу, коли можна було поставити великі колеса, антикрила і т.д. Зараз, за великим рахунком, молодь на машинах збирається як і раніше, але це більше спілкування. Виключно себе показати і на інших подивитися. Не більше.

- Як направити енергетику молодих людей, які люблять швидку їзду, щоб вони не йшли в стрітрейсинг?

- Ви знаєте, зараз неправильно говорити, що в Україні немає можливості реалізуватися людям, які люблять швидку їзду. Як я вже сказав, є величезна кількість напрямків, і слава Богу, вони є вже і на аматорському, і на професійному рівні. Тобто кілька автомобільних рухів. Є таймдаг – це коли їздять на час по кільцю. Є аматорське – тобто, ви можете приїхати і брати участь на своєму автомобілі. Є більш професійне. Є слалом – це коли між фішечек їздять. Точно так же є аматорський і професійний. Дрифт, драг. Той же картинг, який є практично на кожному розі. Можливість для безпечно, якісно і цікаво їздити в нашій країні є. Певний відсоток людей, який буде хотіти і регулярно їздити по дорогах загального користування швидко і небезпечно, він є завжди. Він є в будь-якій країні. І, за великим рахунком, з цим практично неможливо боротися. Це більше якісь психічні стани людей. Є певний відсоток людей, які будуть це робити.

Такі люди є у нас, вони є у Франції, в Німеччині, в Америці. Незважаючи на які б то не було жорсткі санкції. Скажімо, в тій же Америці в деяких штатах дуже суворі закони. Там навіть за букс коліс надягають наручники. І потім до відділку, повноцінний штраф, це дуже серйозно. Проте, такі люди там все одно є, і вони все одно це роблять. В общем-то, в нашій країні буде так само. Ганятися постійно за цими людьми. за великим рахунком, єдина можливість якось з цим боротися – це щось робити правильні дорожні шляхи. Тобто правильно зроблені дороги, розвилки, щоб ці гонщики максимально, по можливості, не вбили інших. От і все.

- Як міліція боролася зі стрітрейсерами? Чи перешкоджала незаконним гонкам, або все було "схоплено"?

- Це було жахливо... Так, але, знову-таки, ми говоримо з вами про минуле. Це було абсолютно нерозумно, але подібні речі робилися, і це факт.... Були певні домовленості з місцевою міліцією, щоб їм давали якісь гроші... Ясна річ, не йшлося про перекриття якихось серйозних доріг, як правило, десь на виїзді з великих міст. А як боролися? Дуже просто. Як тільки десь збиралися машини, хтось повідомляв, у міліції завжди були свої джерела інформації. Хтось повідомляв, і приїжджав один екіпаж, два, чотири, п'ять... Дуже часто, пам'ятаю, коли ми брали участь в таких заходах, приїжджав навіть "Беркут", це все розганяв. Було і таке. Тобто, боролися досить ефективно.

- Як убезпечити себе і своїх близьких людям, які живуть біля місць, де можуть відбуватися такі гонки? Наприклад, це Харківський масив.

- Я все-таки не назвав би це гонками. Тому що гонки – це коли є якась мета, в ній є якийсь сенс. Те, що самотні нічні льотчики існують, це факт. Але тут, напевно, питання більше навіть не до людей, а до поліції. Всі дороги на тому ж Харківському масиві, де можна здійснювати швидкі проїзди, вони все відомі. Їх там три. І можна по одному екіпажу поліції поставити для того, щоб вони цю справу якось відрегулювали. Тільки так. Тут, напевно, не варто заганяти це в зовсім поліцейські рамки, але, за великим рахунком, це робота поліції. Оскільки це не носить якийсь масовий характер – я думаю, кількість цих людей, якщо ми говоримо про Харківському масиві, які ганяють по ночах, їх, напевно, десяток – всіх їх можна, скажімо так, "зловити". Провести з ними роз'яснювальну бесіду.

На жаль, ті люди які ганяють, вони, як правило, далекі від світу спорту і т.д., вони навіть не розуміють, до чого це може привести. А до чого це призводить, ви бачите самі на дорогах.

Зайцева, фігурант гучної справи про ДТП в Харкові – чи могла вона теж належати до стрітрейсерів?

- Я особисто з нею не знайомий, але я практично впевнений в тому, що ні до якого руху вона не належала. Є, як я вже говорив, люди, яким з якоїсь причини, як правило, при наявності певних грошей і зв'язків, здається, що вони можуть собі це дозволити.

- На початку березня 2017 року у Німеччині двом стрітрейсерам винесли вирок. У центрі Берліна вони влаштували перегони, знесли позашляховик. Його водій загинув. Вердикт суду – довічне ув'язнення. Вуличні гонки в Німеччині і раніше закінчувалися смертю, але це перший випадок, коли вердикт максимально жорсткий і за статтею "вбивство". Як ви думаєте, такі жорсткі заходи в Україні змусять "стрітрейсерів" задуматися?

- Я думаю, виразно так. в Україні досить багато ДТП за участю, умовно, "не простих" водіїв, справи яких якось зам'ялися, або не розслідувалися і т.д. Думаю що так. Якесь серйозне покарання вони повинні понести. І, більш того, воно повинно мати суспільний фактор, щоб люди це бачили. Ось, хтось ганявся, когось збив і сіл на 20 років, наприклад. Кожна людина повинна розуміти і нести відповідальність за те, що вона робить.

Знову-таки, досі ми маємо проблеми з тим, що в школах водіння можна купити права. І це правда. Тобто, якби була культура навчання водінню, вони б розуміли, що вони роблять. Знаєте, є такий чудовий тренажер, на жаль, на ньому вже зараз перестали катати. Він є у нас на "Чайці". Це така металева похила площина, на ній стоїть стілець. Ви пристібаєтесь, їдете вниз і різко зупиняєтеся. Він імітує всього лише удар об якусь поверхню на швидкості 40 км/год. Ви пристебнуті, але повірте, те відчуття, яке ви відчуєте, – удар на швидкості 40 км/год об якусь перешкоду – дуже надовго відбиває у людей бажання ганяти. Тому що навіть удар на швидкості 40 км/год, це дуже неприємно. Коли стільчик їде, а потім різко зупиняється, у вас очі "відлітають вперед", вибачте за порівняння. Чомусь мені здається, що якби Зайцева або водій, який недавно в Одесі всіх збив, один раз на такому стільці прокотився, можливо, меншою мірою мав би бажання ганяти. Люди, за великим рахунком, не знають, що таке аварії.

- Чому стрітрейсерів не зупиняють навіть людські жертви? У них відсутнє почуття страху за себе?

- В першу чергу, відсутнє відчуття реальності. Тому що, коли ви їдете швидко, ви ж все одно як би в безпеці. Ви сидите в машині і нічого не відбувається. Але до того моменту, поки ви чогось не торкнетеся на цій швидкості. Іноді, як би жорстоко це не звучало, для стрітрейсерів це дуже добре. Коли вони на якійсь маленькій швидкості стукнути, нехай в бордюр, як правило, це охолоджує запал на дуже довгі роки. Тому що закони фізики ми нікуди не дінемо. Це дуже боляче і неприємно і т.д.

- Стрітрейсери, що беруть участь в клубах, – закінчували вони курси екстремального водіння, щоб хоча б приблизно розуміти з чим хочуть мати справу?

- Як правило, ні. Курси екстремального водіння – це певною мірою неправильне формулювання. Є поняття "курси контраварійного водіння", коли вчать справлятися з позаштатними ситуаціями на дорогах. Основна проблема аварій (є певна статистика) – коли люди потрапляють на дорозі в нештатні ситуації, вони не знають, що треба робити. Цьому вчать курси контраварійного водіння. А так, в основному, це самоучки. Найстрашніша категорія людей – принаймні у нас, у спортсменів, вона так називається. Є категорія людей, які навчилися ганяти, але не навчилися їздити. Ось це потенційні вбивці. Вони натискають на газ, але вони абсолютно не знають, що станеться, якщо щось піде не так. Десь якась машина повернула не так, десь собака вибіг. І це вже призводить до того, що ми бачимо по телевізору і в газетах.

- Як поводитися на дорогах, якщо поруч опинився стрітрейсер?

- Перше і найважливіше правило – це не вплутуватися в ці гонки. Повірте, той адреналін, який ви отримаєте, не вартий тих ризиків, які ви відчуєте. Друге – це зберігати свою швидкість, рухатися в тій же смузі: я думаю, вас обов'язково об'їдуть, будемо так сподіватися. Найголовніше – не залучитися до цього процесу.

- Що б ви хотіли б сказати тим молодим людям, які "фанатіють" від великих швидкостей, хочуть цим займатися?

- Хочу сказати, що завжди існував великий відсоток водіїв, яким подобається саме швидка їзда, що приносить драйв, адреналін. Я думаю, ці люди прекрасно знають, що є величезна кількість різних напрямків де вони можуть це реалізувати. І реалізувати максимально безпечно. Тому що, як кажуть всі гонщики, спорт і екстрим не мають нічого спільного. Тобто спорт – це вивірений напрямок, в якому ви розвиваєтеся, вдосконалюєтеся. А екстрим, особливо, якщо ми говоримо про вуличні перегони, це небезпечно, і не тільки для вас, але і для інших людей. Або йдіть в спортивне, аматорське, професійне спрямування, або подивіться на YouTube величезна кількість роликів "Що буває, коли це роблю на вулицях". І, напевно, приймете максимально правильне рішення.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66293.69

Bitcoin Cash (BCH)

505.52

Binance Coin (BNB)

608.88

Ethereum (ETH)

3213.64

Litecoin (LTC)

84.86

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.59

Євро (€)

42.26

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти