Реалії медреформи: як вибрати собі лікаря і підписати з ним декларацію

9 Квітня 2018, 09:45

Після запуску медреформи лікарі зі скрипом йдуть на контакт, а смс поки приходять не всім

<p style="text-align: justify;">У поліклініці. Для того, щоб підписати декларацію, потрібно внести в неї адресу і паспортні дані</p>
У поліклініці. Для того, щоб підписати декларацію, потрібно внести в неї адресу і паспортні дані

З минулого понеділка в Україні стартувала активна фаза медреформи. Тепер кожен українець може укласти контракт з вподобаним йому сімейним лікарем, терапевтом або педіатром. За словами заступника міністра охорони здоров'я Павла Ковтонюка, за перші два дні договори уклали майже 40 тис. пацієнтів. Журналісти "Сегодня" випробували нововведення на собі і в перший же день відправилися на пошуки людини, якій можна довірити своє здоров'я.

Подорож по вибору лікаря починається в інтернеті. Насамперед потрібно знайти на сайті системи e-Нealth карту, де відзначені медустанови, що приєдналися до неї, і вибрати вподобане. Так як одним з головних нововведень стала можливість записатися до будь-якого лікаря, незалежно від місця реєстрації та проживання, першою ми вибрали амбулаторію на іншому кінці міста, в Київській міській лікарні №4. На місце прибули за півгодини до відкриття, але першими журналістами не стали – біля входу вже чергувала знімальна група одного з телеканалів, залучена наклейкою "Тут можна обрати свого лікаря".

1294225

Наклейка. Помітна, але висить ще не скрізь

Працівники штату і мікрофона намагалися прорватися всередину раніше всіх, проте в сутичці з черговим охоронцем шансів у них не було:

"Лікарня працює з восьми, а з камерою всередину я вас без дозволу начальства не пущу!".

Ми вирішили долю не випробовувати, а прикинутися рядовими пацієнтами і, затесавшись серед пенсіонерів в тамбурі, мирно дочекалися початку робочого дня. І ось довгоочікувана восьма ранку! Насамперед, слідуючи підказкам МОЗ (див. інфографіку нижче), йдемо в реєстратуру і цікавимося, як укласти декларацію з лікарем.

"Ідіть відразу до лікарів, домовляйтеся", – строго відповіли нам.

Як виявилося, з восьмої ранку працює тільки один терапевт на четвертому поверсі. Піднімаємося, по шляху оцінюючи класичну для наших лікарень обстановку – напівтемрява, різкий запах хлору і потерта гранітна підлога. Біля кабінету нікого.

"Доброго ранку, хочу з вами декларацію укласти", – звертаємося до жінки середніх років, яка в крихітному приміщенні переглядає карти пацієнтів.

"Та почекайте ви зі своїми деклараціями. У мене спочатку по запису", – кидає вона, не відриваючись від паперів.

Залишаємося чекати в коридорі, де вже шикуються дві черги: перша – з тих, хто по запису, друга – укласти декларацію. Таких, крім нас, ще дві бабусі. Вони нарікають, що пенсіонерів змушують записуватися через інтернет, і вони не розуміють, як тепер будуть працювати лікарі. Минає година, від першої черги не залишається і сліду. Робимо другу спробу.

"Шановний, – з притиском каже терапевт. – Я ж сказала, що у мене до десятої години за попереднім записом. Чекайте за дверима".

Звертаю її увагу, що вона працює до 10:00, а потім до неї потрапити можна тільки о 15:00.

"Ось і приходите до трьох!".

Вирішивши не витрачати на одному місці цілий день, вирішуємо спробувати щастя в іншому місці. Наступний пункт – медсанчастина №11 неподалік від Шулявського моста. Зовні на непримітному одноповерховій будівлі немає ніяких розпізнавальних знаків. Але всередині ж перше, що бачить пацієнт, – стенд "Обери свого лікаря", обвішаний правилами підписання декларацій, останніми указами МОЗ, а також резюме шістьох працюючих тут же терапевтів і сімейних лікарів. Будь-пацієнт може ознайомитися, де навчався той чи інший фахівець, дізнатися його профіль і стаж. У наймолодшого доктора – два роки, у маститих – по п'ятдесят. У реєстратурі нам відразу ж дістали з пухкої папки бланк декларації і коротко пояснили, як її заповнювати. Заповнити – справа кількох хвилин: паспортні дані, податковий номер, номер телефону, адреса і дані довіреної особи.

"Тепер, якщо хочете зараз потрапити на прийом, потрібно оформити у нас картку, – кажуть в реєстратурі після того, як ми повертаємо заповнену декларацію. – Якщо хочете більше послуг, то можете укласти договір зі страховою, яку ми обслуговуємо".

Йдемо чекати обіцяне смс, яке повинно прийти на вказаний в контракті телефон. Через два дні, так і не отримавши повідомлення з кодом, телефонуємо до медсанчастини.

"Його вам надішлють, як тільки ви у нас оформите картку і прийдете перший раз на прийом до фахівця", – заявили нам в клініці.

В кінці дня вирушаємо в Київську міську лікарню №9. Тут вибір куди багатший: записатися можна до одного з 24 лікарів. Реєстратура, почувши слово "декларація", відразу ж відсилає "поговорити з лікарями". Але у терапевтичному відділенні – черга з півсотні людей. Всі вони записалися через електронну систему обліку пацієнтів і хочуть в перший день реформи укласти декларації. І тут все йшло гладко: кожен пацієнт проводить у лікаря 5-7 хвилин і виходить вже "задекларованим".

"Без мороки все заповнив, підписав, смс вже прийшла – будемо тепер перевіряти в справі", – поділився з нами успіхом киянин Семен Слуцький.

Для чистоти експерименту ми вирішили зайти в лікарню, яка ще не приєдналася до системи. Нею стала поліклініка Солом'янського району Києва. Тут нас уважно вислухали і зізналися, що допомогти поки не зможуть: за новою схемою лікарня все ще не обслуговує пацієнтів, а коли почне – "тільки керівництво знає".

1294219

Реклама лікарів. На стендах: освіта і стаж кожного лікаря

Регіони: проблеми через систему

На місцях кампанія по вибору лікаря поки просувається зі скрипом. У дніпровських клініках, де побував кореспондент "Сегодня", спроба підписати декларацію успіхом не увінчалася. У регістратурах на питання, як можна узаконити стосунки з лікарем, поки розводять руками:

"Підвисла електронна система – немає доступу до декларацій".

Натомість пропонують тим пацієнтам. які вже визначилися в лікарем, прийти до нього на прийом, попередньо взявши з собою оригінал і копію паспорта та ідентифікаційний номер, а також номер чинного телефону, за яким з пацієнтом можна зв'язатися і повідомити ці дані медпрацівникові. Він, в свою чергу, зобов'язується зв'язатися з пацієнтом, коли система запрацює. Дніпряни незадоволені затримкою:

"По телевізору кажуть, що вже можна підписати договір. У реєстратурі ж кажуть інакше. Уже визначилася, у якого медпрацівника хочу стояти на обліку. Але, бачте, поки що зробити це неможливо. Повідомляють, що потрібно особисто з лікарем підписувати документ, а їх ще не видають", – поскаржилася нам пацієнтка міської лікарні №15 Валерія Павлівна.

В інших клініках і система "Електронний здоров'я" не підключена. В одному місці кажуть, що все запрацює в найближчі дні, в іншому – що з середини квітня.

У харківських лікарнях ще приймають пацієнтів по-старому, без додаткових документів, але вже настійно рекомендують при першому зручному випадку укласти договір.

"По-старому вас ще прийматимуть, куди ж вас подіти, але вже потрібно вибирати собі лікаря і укладати договір. Якщо ви прийдете, заодно і договір укладіть. Для цього необхідні паспорт, ідентифікаційний код, їх копії та мобільний телефон", – сказали нам в Харківській міській клінічній лікарні №13.

А ось у Львові і зовсім відклали старт кампанії з підписання декларацій. Як повідомив журналістам начальник управління охорони здоров'я Львівської ОДА Володимир Зуб, зроблено це через необхідність проведення юридичних консультацій.

"На сьогоднішній день немає жодного документа, що регламентує діяльність системи e-Health крім роз'яснень і заяв з боку Міністерства охорони здоров'я. Тому зараз ми проводимо юридичні консультації, щоб не помилитися і дотриматися законодавства", – заявив чиновник.

За його словами, перш за все мова йде про захист персональних даних пацієнтів, а в даний час "немає юридичного документа, що дає головлікаря гарантію, що всі дані пацієнтів будуть надійно захищені".

У МОЗ заспокоюють: все дані українців надійно захищені. Як повідомила в. о. міністра Уляна Супрун, e-Health пройшла кілька аудитів з кібербезпеки, і зараз в системі будуть зберігатися і оброблятися так звані нечутливі персональні дані – паспортні дані, ІПН, адреса проживання. Але всі вони передаються в центральну базу даних – захищений дата-центр, який оснащений комплексною системою захисту інформації та відповідає міжнародним та українським стандартам.

"У міру розвитку системи будуть впроваджені більш потужні системи захисту для зберігання "чутливих" даних – результати аналізів, історії хвороб, рецепти", – розповіла Уляна Супрун.

--1_10

Що далі: аналізи, рецепти і ЗСЖ

Медреформа передбачає, що сімейні лікарі та терапевти спостерігатимуть за пацієнтами з хронічними захворюваннями, а також лікувати найбільш поширені хвороби. Вони повинні обов'язково втрутитися, якщо у пацієнта спостерігаються схильність до набору певних недуг. Серед них – серцево-судинні захворювання, цукровий діабет, ВІЛ, туберкульоз та рак (молочної та передміхурової залоз, а також колоректальний). Для того, щоб діагностувати ці захворювання, лікар може призначити пацієнтові будь-який аналіз з гарантованого державою переліку. Туди входять загальний аналіз крові і сечі, аналіз на глюкозу в крові і загальний холестерин, електрокардіограма, а також швидкі аналізи на вагітність, ВІЛ та вірусні гепатити. При цьому тепер сімейний лікар отримає право виписувати для хворого рецепти на наркотичні препарати та психотропні речовини.

В обов'язки лікаря, з яким уклали договір, також входить обов'язкова вакцинація пацієнта з профілактичного графіку вакцинацій, який щороку затверджує МОЗ. Ліканр зобов'язаний буде консультувати пацієнта, щоб допомогти йому бити від шкідливих звичок (алкоголізму, тютюнопаління, небезпечного сексу, шкідливої їжі). Нарешті, він повинен буде формувати у людини навички здорового способу життя.

1294229

Лікарі. Будуть відучувати людей від алкоголізму і небезпечного сексу

Якщо щось пішло не так

У МОЗ кажуть, що про проблеми при підписанні декларацій знають, і роз'яснюють, як діяти в разі відмови. Всього варіантів може бути три:

  • Відмова через місце прописки

1. Будь-який українець може вибрати собі лікаря незалежно від місця проживання. Якщо вас переконують у протилежному, то варто нагадати лікаря "Порядок вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу", затверджений Міністерством охорони здоров'я. "Пункт II. 1. Пацієнт (його законний представник) має право вибрати лікаря, який надає первинну медичну допомогу, незалежно від зареєстрованого місця проживання".

2. Зверніться до головлікаря установи. Якщо і він відмовить у вільному виборі лікаря – зверніться до місцевого управління охорони здоров'я із заявою на ім'я керівника.

  • Відмова через те, що лікар вже набрав пацієнтів

Оптимальна кількість пацієнтів для терапевта – 2000 осіб, педіатра – 900 осіб, сімейного лікаря – 1800 осіб. У МОЗ наголошують: на початковому етапі кампанії практично виключено, щоб всі лікарі тієї чи іншої медустанови набрали максимум.

1. Зверніться до головлікаря, який зобов'язаний підтвердити або спростувати інформацію про кількість пацієнтів. Якщо він відмовить – пишіть скаргу до місцевого управління охорони здоров'я. Крім того, можна поскаржитися безпосередньо на сайті МОЗ. Або ж просто вибрати іншу клініку та іншого лікаря.

  • Відмова через те, що клініка не підключена до системи

1. Дізнайтеся точну дату, коли медустанову буде підключено до системи "Електронний здоров'я". Якщо не знають обраний лікар і реєстратура – зверніться до головного лікаря.

2. Якщо ви вже визначилися з лікарем і медучреждением, ви можете почекати: кампанія по вибору лікаря триватиме до того часу, поки всі українці не виберуть собі лікаря.

3. Ви також можете вибрати собі іншого лікаря і медустанову.

Ви зараз переглядаєте новину "Реалії медреформи: як вибрати собі лікаря і підписати з ним декларацію". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автори:

Ілля Требор, Журавель Максим, Людмила Грубник

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...