Чи зможе українська авіація захистити небо

20 Березня 2016, 08:25

Модернізувати літаки доводиться своїми силами

<p style="text-align: justify;"><span id="result_box" class="short_text" lang="uk"><span>Су</span><span>-</span><span>25</span><span>.</span> <span>Підтримував</span> <span>наступ</span> <span>української</span> <span>армії</span></span></p>
Су-25. Підтримував наступ української армії

Начальник Генштабу ЗСУ Віктор Муженко допустив, що Росія може застосувати проти української армії бойову авіацію. За словами Муженко, Україна готується до такого розвитку подій. Втім, на думку експертів, українські винищувачі, штурмовики і бомбардувальники здатні виконувати завдання в рамках АТО, а от у випадку повномасштабного російського військового вторгнення у нас виникнуть великі проблеми – не тільки через те, що противник перевершує нас числом, а й тому, що вітчизняна бойова авіація застаріла, а шляхи її модернізації неможливі, на жаль, без допомоги тієї ж Росії.

БОЙОВІ ВТРАТИ 2014 РОКУ. Про те, що російська армія може застосувати бойову авіацію, начальник Генштабу ЗСУ Віктор Муженко заявив в своєму недавньому інтерв'ю. За його словами, російські льотчики, діючи в Сирії, набувають бойовий досвід. Українська армія також удосконалює власну систему ППО і військову авіацію. "Ми навчаємо особовий склад, щоб люди не боялися авіації і знали, як їй протидіяти", - сказав начальник Генштабу.

Як писала "Сегодня", 2016 рік оголошений роком відродження ППО, тому що дуже важливо мати перевагу в повітрі. За даними офіційного видання Міноборони "Біла книга. Збройні сили України", в 2013 році, перед початком війни, ЗСУ мали 72 вертольоти армійської авіації Сухопутних сил, а також 160 бойових і 27 транспортних літаків Повітряних сил. На папері це здавалося достатньою кількістю, проте реальність показала, що літаки і вертольоти (частина з яких була втрачена під час анексії Криму) знаходяться в такому стані, що їх можна використовувати лише в обмеженій кількості.

1439966792_2_1__

Бої на Донбасі. Уже в квітні 2014 роки Збройні сили України почали втрачати вертольоти

Проте авіація застосовувалася з перших же днів проведення АТО. Серед іншого, її дії допомогли українським військовим відстояти Донецький аеропорт в травні 2014 року, однак російська сторона поставила бойовикам переносні зенітно-ракетні комплекси, які дозволяли ліквідувати перевагу ЗСУ в небі. Перші вертольоти українська армія втратила вже в квітні-травні, а в липні бойовики почали збивати і штурмовики Су-25, які використовувалися для повітряної підтримки літнього наступу ЗСУ на Донбасі. У 2014 році було підбито як мінімум 10 вертольотів Мі-8 і ударних вертольотів Мі-24, а також штурмовики Су-25, винищувачі МіГ-29 і один фронтовий бомбардувальник Су-24. Крім того, в червні бойовики збили розвідувальний літак Ан-30Б, військово-транспортний Іл-76 (в небі над Луганськом, коли загинули відразу 49 військових), а також літак Ан-26 (в липні над Краснодоном). Останній Су-25 був збитий 29 серпня, коли намагався бомбити наступаючі російські регулярні частини. Після трагічних для ЗСУ подій під Іловайськом застосування авіації на Донбасі було припинено.

Цікаво, що в "Білій книзі" 2014 року Міноборони не вказав кількість бойових літаків і вертольотів. Однак восени 2015 року військове відомство випустило інфографіку, що дозволяє переконатися, що потенціал бойової авіації відновлений. Так, за станом на 29 серпня 2015 року в зоні АТО знаходилося в два рази більше літаків, ніж роком раніше.

ДОЖИТИ ДО 2040 РОКУ. Як повідомив член парламентського комітету з питань національної безпеки і оборони, координатор групи "Інформаційний опір" Дмитро Тимчук, зараз Повітряні сили здатні вирішувати завдання в рамках АТО. "Виріс і рівень підготовки льотчиків. Тепер він відповідає світовим стандартам - середній наліт становить 90-110 годин на рік", - повідомив Тимчук.

Проте, за словами депутата, існуючий стан речей поки не враховує можливість повномасштабного вторгнення російської армії. "Але в цьому випадку у нас виникнуть великі проблеми не тільки з авіацією, а й з усіма іншими видами збройних сил", - зазначив Тимчук, пояснюючи це чисельною перевагою російської армії.

Втім, проблема не тільки в кількості, але і в якості. Як повідомив директор інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергій Згурець, в розпорядженні української армії є винищувачі МіГ-29 і Су-27 найперших моделей. Вони поступаються модернізованим варіантам тих же літаків, які є в розпорядженні ВС РФ.

Дмитро Тимчук уточнив, що український ВПК не має досвіду виготовлення бойових літаків і вертольотів – всі вони відбувались в Росії: "Правда, ще за часів Віктора Януковича йшлося про те, що Україна буде виробляти ударний вертоліт, але максимум, чого вдалося досягти – це модернізувати вертоліт Мі-2 на запорізькому авіапідприємстві "Мотор-Січ". Варіанти цієї модернізації, яка також торкнулася вертольота Мі-8, були представлені на виставці "Зброя та безпека -2015", яка пройшла у вересні минулого року в Києві. Українські фахівці перетворили обидві машини в ударні вертольоти, встановивши на них нові, більш потужні двигуни, а також установки для ведення вогню некерованими реактивними снарядами. Крім цього, Мі-8 може бути оснащений і протитанковим ракетним комплексом "Бар'єр".

22_114

Виставка. Вертольоти Мі-8 і Мі-2

Тимчук виключив можливість закупівлі нових літаків, пояснивши це традиційно – відсутністю бюджетних коштів: "У 2016 році на фінансування оборонної сфери виділено 5% ВВП (понад 110 млрд грн. – Авт.), але в абсолютних цифрах це небагато, тому що наш ВВП дуже малий через економічну кризу. До того ж, 75% оборонного бюджету йде на забезпечення і зарплати, і лише 25% – на підготовку військ і закупівлі нової техніки. Хоча світові стандарти утримання армії передбачають 40% на забезпечення, 30% на підготовку військ і 30% на закупівлю військової техніки. Тому в існуючих умовах ми можемо зосередитися лише на модернізації нашої бойової авіації".

Як пояснив Сергій Згурець, нові літаки має сенс закуповувати відразу ескадрильями, які налічують 12 машин. Скільки для цього буде потрібно коштів, можна уявити, якщо подивитися на вартість одного найсучаснішого американського винищувача F-22 Raptor - $ 146 млн. Менш "просунутий" винищувач ВПС США F-16 Fighting Falcon обійдеться більш ніж в $ 34 млн за одиницю, що також забагато для українського бюджету. Однак і модернізація українського авіапарку - непроста справа, тому що і вона не може обійтися... без участі російських підприємств.

За словами Сергія Згурця, для деяких літаків, наявних на озброєнні ЗСУ, розроблено два варіанти модернізації. "Наприклад, перший варіант модернізації винищувача МіГ-29 пов'язаний з прагненням "навчити" ці літаки обстрілювати цілі на землі. Модернізація штурмовика Су-25 також спрямована на підвищення ефективності ураження наземних цілей", – пояснив Згурець. Експерт зазначив, що більш глибока модернізація цих же літаків пов'язана з заміною цілих вузлів і агрегатів, наприклад, установки досконалішого повітряного радара, який дозволяє літаку краще виявляти наземні і повітряні цілі. І тут виявляється залежність від російських комплектуючих, оскільки радар повинен бути сумісний з радіолокаційними головками наведення авіаційних ракет. Застосування іноземного радара на літаках радянського виробництва, якими володіють ЗСУ, такої сумісності не забезпечує, а значить, робить непотрібним значну частину авіаційного озброєння. "Проте в цьому році прийнято рішення про початок глибокої модернізації легких винищувачів МіГ-29 і важких винищувачів Су-27. За прогнозами командування Повітряних сил, існуючий парк авіації здатний служити до 2030-го, а деякі зразки – до 2040 року. Але якщо переступити за цей рубіж, то ситуація стає досить невизначеною", – сказав Згурець.

Ви зараз переглядаєте новину "Чи зможе українська авіація захистити небо". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Ігор Ветров

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...