Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь
Зробити стартовою
26,89
30,45
РУС

SOS із Греції від наших моряків: чому українці вже рік не можуть повернутись додому

Члени екіпажу "Меконг Спірит" – заручники мимоволі

Після арешту. Неприкаяний «Дух Меконгу» вже багато місяців поневіряється грецькими портами. Фото: MattyBoy / shipspotting.com
Після арешту. Неприкаяний «Дух Меконгу» вже багато місяців поневіряється грецькими портами. Фото: MattyBoy / shipspotting.com.
SOS із Греції від наших моряків: чому українці вже рік не можуть повернутись додому //smm.ollcdn.net/img/article/11329/83_main_new.1524491942.jpg //smm.ollcdn.net/img/article/11329/83_tn.1524491942.jpg Україна Члени екіпажу "Меконг Спірит" - заручники мимоволі

Блискучий одесит Михайло Жванецький тонко підмітив: "Час в очікуванні спливає повільно, життя в очікуванні минає швидко".

Земляки відомого сатирика, оформлюючись через крюїнгову компанію на роботу в морі, і гадки не мали, наскільки той мав рацію. Звичайний, взагалі, комерційний рейс круто змінив їхні долі, надовго розлучив з рідними і перетворив на мимовільних заручників обставин. Історія водночас проста і заплутана.

Перехоплення

Близько року тому, 25 травня 2017-го, берегова охорона Греції вистежила в своїх територіальних водах контейнеровоз "Меконг Спіріт" ("Дух Меконгу"), що прямував під прапором Мальти.
Вистежила і затримала. Приводом стала оперативна інформація (за деякими даними – анонімний телефонний дзвінок) щодо небезпечного вантажу, про який капітан не повідомив грецьку владу.
Огляд судна підтвердив сигнал. У контейнерах було близько 700 тонн промислової вибухівки, детонаторів, боєприпасів для стрілецької та спортивної зброї, інших специфічних матеріалів.

Делікатності ситуації додавало те, що судно прямувало до однієї з гарячих точок Африканського континенту – Південного Судану. На торгівлю з цією країною спецкомітетом із санкцій Ради безпеки ООН оголошено міжнародне ембарго (Україна також приєдналась до санкцій, правда вже цього року). Вибухівку віднесено до продукції подвійного призначення. І один лише факт того, що вона прямувала до проблемного регіону, насторожив греків.

На борту був український екіпаж – 17 осіб, включаючи досвідченого капітана Сергія Невечеря.
Після затримання контейнеровоз відконвоювали на військово-морську базу НАТО в бухті Сауда (Кіпр). Було відкрито кримінальну справу, в тому числі за фактом контрабанди, а також порушення порядку інформування командою судна про перевезення небезпечних вантажів.

Розпочате греками слідство показало, що "Меконг Спірит" вийшов з Іспанії, в турецькому порту Ізмір завантажився партією контейнерів і через Суецький канал дійсно прямував до Південного Судану.

Кілька тижнів нашим морякам, в яких під запис взяли пояснення, було наказано не залишати судно. Тобто силу до них не застосовували, але і сходити на берег не дозволяли.
Незважаючи на те, що керуюча компанія надала грекам документи, які підтверджували маршрут прямування вантажу та легалізували його доставку, греків доказова база не задовольнила.
Потім "Меконг Спірит" перегнали в Салоніки. Членам команди дозволили зійти на землю, щоб вони не були прив'язані до судна. У соцмережах повідомлялось, що у моряків забрали особисті документи, проте пізніше виявилось, що інформація була неточною. А Невечерю ізолювали – слідчі працювали з капітаном індивідуально і розмістили окремо.

Дипломатична допомога

Як тільки з'явились перші відомості про тяжке становище наших моряків, які посилали, образно кажучи, сигнали SOS, але вже з берега, їм взялися допомагати співробітники посольства України в Греції. Саме через консула Максима Текіна існував зв'язок з моряками, їхніми родичами в Одесі, саме він зустрічався з представниками грецьких правоохоронних органів, відповідно інформуючи про результати керівництво МЗС в Києві.

Як розповідає зараз Тетяна Морозова, мама одного з моряків, дипломати дійсно чимало зробили для екіпажу, та й не тільки для нього:

- Максим буквально з перших днів після затримання судна був з нами на зв'язку, незважаючи на велику завантаженість, знаходив час підтримати морально, розповісти, що зроблено, які і з ким зустрічі проведені, що вони конкретно дадуть, і це вселяло оптимізм, – говорить Тетяна Петрівна. – Не без втручання й участі консула були вирішені житлові, соціально-побутові питання хлопців, які до цього були змушені тулитися в дуже обмежених умовах на судні, у них були проблеми з питною водою, їжею, гігієною, пальним...

Морозова додає, що і Текін, і співробітник оперативного відділу Департаменту консульської служби Максим Коваленко постійно консультували родичів моряків, куди ті можуть звертатись для сприяння в поверненні хлопців. Постійно на зв'язку був заступник директора Департаменту консульської служби – начальник Управління консульського забезпечення Василь Кирилич, якому телефонували в будь-який час дня і ночі і теж знаходили підтримку.

- Йшлося про листи, які ми надсилали до МЗС і Мін'юста Греції, а також багато інших інстанцій, включаючи міжнародні, від яких залежало вирішення питання, – конкретизує Тетяна Петрівна. – Крім того, нам розповідали про ноти на адресу грецької сторони з проханням об'єктивно в усьому розібратися й ухвалити рішення на користь наших співвітчизників...
Однак час спливав, а греки ніяк не могли визначитись, що з ними робити далі.

Правоохоронні органи, маючи в запасі законні півтора року (досудове слідство в цій країні, за словами наших дипломатів, триває до 18 місяців), не відмовляли у вирішенні питання, однак і не поспішали з винесенням вердикту.

Зневірившись, Тетяна Морозова, Ірина Фадєєва, дружини інших моряків почали писати листи і до Києва – з проханнями, а потім і вимогами прискорити процес. Мовляв, обіцянки обіцянками, тільки все застигло на мертвій точці.

- Сім'ї залишились без засобів до існування, членам екіпажу нічого не платили, олії у вогонь підливали не завжди перевірені повідомлення в соцмережах – про те, що вони недоїдають, що їх підгодовують, як жебраків без роду-племені, а також чутки, що через антисанітарію люди страждають на різні захворювання і розлади, що, звичайно, викликало велике занепокоєння у рідних, – каже дружина іншого моряка.

Була надія, що проблема вирішиться під час зустрічі заступників міністрів Греції та України наприкінці минулого року. Однак все звелося до звичайної риторики – робиться максимум можливого, щоб українці повернулись додому. Але жодних конкретних дій.

За дорученням глави МЗС Павла Клімкіна до Греції був відряджений Василь Кирилич.

- Мені вдалося провести низку результативних зустрічей і переговорів, в тому числі з представниками МЗС, Мін'юсту, генеральним прокурором при Верховному суді Греції, прокурором Афін, слідчими, після чого склалося враження, що грецька сторона налаштована об'єктивно і в повному обсязі розібратися у всіх обставинах цієї історії, а зовсім не затягує терміни, – сказав дипломат в інтерв'ю "Сегодня". – На наш погляд, мова повинна йти про розділення справи принаймні на три складові – про перевезення вантажу, судно й екіпаж. Природно, ми зацікавлені в тому, щоб люди швидше повернулись до родин. Тим більше, їхній статус не визначений – не свідки, не підозрювані, не обвинувачені, не заарештовані. А хто тоді? У них не вилучені особисті документи – книжки моряка залишаються на руках. Обмежень в переміщенні країною для них немає. Їм тимчасово – до закінчення слідства і винесення вироку – обмежений виїзд з країни. Але якщо потрібні додаткові свідчення до вже наявних, ніщо не заважає отримати їх в усній або письмовій формі. Взявши при цьому у кожного зобов'язання при необхідності особисто з'явитись в генконсульство Греції в Одесі на першу ж вимогу слідчих. Грецька сторона цю нашу пропозицію взяла до відома, але не задовольнила. Мабуть, припускаючи, що моряки, якийсь час побувши на батьківщині, знову вирушать у рейс, і шукай вітру в морі...
Дипломат додав, що на питання щодо прискорення досудового слідства пролунала чітка відповідь генпрокурора – в Греції правоохоронні та судові органи незалежні, будь-яке втручання в їхню роботу розцінюється як спроба тиску і переслідується за законом.
Тобто і після відрядження Василя Кирилича питання залишалось відкритим. І родичі перейшли до активних дій.

Врятувати сина

Стомившись майже за рік вислуховувати одне й те саме, Тетяна Морозова вирушила до Греції шукати справедливості на місці і домагатися повернення Саші, чого б це не коштувало.

- У мене один син, – каже жінка. – І я їм дуже дорожу, щоб сидіти біля моря і чекати погоди, вислуховуючи обнадійливі слова, від яких нічого не змінюється в принципі.
Морозова каже, що її як матір не цікавить ні вантаж, який був на борту судна, ні його маршрут слідування до Африки:

- Знаю, що син, як і інші члени команди, не був причетним до цього вантажу – в Ізмір судно привів з Іспанії інший екіпаж, тому наші моряки ніякої контрабандою не займалися, – продовжує вона. – Питання треба ставити капітану. Але він, як і раніше, знаходиться окремо і ні з ким з хлопців не зустрічається. Чому Невечеря так себе поводить, мені невідомо. Моє головне завдання – повернути сина...

Кирилич, будучи у відрядженні, також хотів зустрітися з капітаном "Меконг Спірит". Невечеря, який перебуває зараз в Афінах, спочатку погодився. Але, мабуть, передумав, оскільки більше на дзвінки та СМС не відгукувався.

- Мені важко пояснити причину, можливо капітан проконсультувався з судновласником, адвокатом, і це була їхня узгоджена позиція. У будь-якому випадку Невечеря залишається громадянином України, отже, незалежно від виявлених слідством обставин, ми будемо продовжувати займатися і ним...

Підсумки коротко

Таким чином, ситуація на вчорашній день була такою.

Тетяна Морозова і Ірина Фадєєва, дружина іншого моряка, ще в Греції. Їм дозволили спілкуватися з хлопцями. Обидві вірять в їхнє звільнення – наприклад, під поручительство дипломатів (такі факти непоодинокі). Завдяки особистій участі почесного консула України в Греції та представникам місцевої діаспори члени екіпажу "Меконг Спірит" отримують продукти харчування і воду. Моряки по черзі підтримують життєдіяльність судна. Їхній правовий статус так і не визначений. Підозри і звинувачення не висунуто. Слідчі, які спеціалізуються на розкритті злочинів в сфері міжнародних морських перевезень, вважають, що про характер вантажу був поінформований не тільки капітан. До справи введено нового грецького адвоката, що представляє інтереси членів екіпажу. Він подав низку нових клопотань. Правда, одне з них вже відхилено. Арешт із судна, яке перебуває в порту Лаври, в 70 км від Афін, знято. Контейнери вивантажені.

Однак до кінця не прояснилася ситуація з кінцевим одержувачем вантажу – так званим енд-юзером, справжній він чи підставний. Судновласник оплатив капітану житло в Афінах і послуги його захисника. З членами команди Невечеря не спілкується. Через посередників ми намагалися з ним зв'язатися, проте почули, що "кеп інтерв'ю не дає". Слідство може тривати до листопада. Тобто до закінчення 18 місяців, обумовлених грецькими законами. Втім, терміни можуть і продовжити – до з'ясування всіх обставин, пов'язаних із походженням вантажу. У генпрокуратурі Греції перекладають документацію, що надійшла у відповідь на запит з Південного Судану. Матеріали, за деякими даними, містять чимало юридичних і фактичних протиріч, які потребують аналізу і залучення експертів з проблем застосування міжнародних санкцій.

Судан стверджує, що вибухівка призначалась не для військових, а суто цивільних, мирних цілей – буропідривних робіт у гірничодобувній промисловості. Василь Кирилич направив лист подяки генпрокурору Греції, де, за його словами, викладено мотивовану пропозицію, як законно і швидко вирішити проблему "Меконг Спірит". Що це за пропозиція, не признався, заявивши, що не уповноважений ділитися чутливою інформацією з пресою. Повідомив лише, що департамент має у своєму розпорядженні копію документа спецкомітету ООН з санкцій, де стверджується, що вантаж з промвибухівкою міг прямувати до Південного Судану на законних підставах. Такий самий документ є у греків. Якщо це так, через що тоді сир-бор завдовжки майже в рік? Інтрига зберігається. Розгадки поки не видно.

Василь Кирилич не поділяє думку деяких родичів бідолашних моряків, що дипломати пустили цю історію самопливом. Вважає навпаки – якщо б не їхня активність, стан членів команди виглядав би набагато гіршим...

На питання "Сегодня", який у хлопців настрій, Морозова написала прямо:

- Настрій з нашим приїздом покращився, возили їх до музеїв, Акрополь подивитися в Афінах, разом проводимо час, гуляємо, спілкуємося. Для них це все-таки різноманітність. Готуємо хлопцям смачненьке... А решта членів екіпажу на судні дуже невеселі...

Ну, все за Жванецьким: час в очікуванні спливає повільно.

--1_14

Експерт: часто крайніми роблять членів екіпажів

Андрій Шевченко, аналітик, керівник проектів благодійної організації "Ассоль":

- Почну з кількох показових цифр. Документи моряка в Україні мають більше 200 000 чоловік. У світовій судноплавній галузі постійно працюють близько 80 000. Наразі організації "Ассоль" відомо про 115 громадян України з 15 екіпажів, затриманих за різного роду злочини і правопорушення по всьому світу. Крім того, понад 100 осіб перебувають в пенітенціарних установах Туреччини, Греції, Італії за звинуваченням у незаконних перевезеннях нелегалів.

Що стосується ситуації з контейнеровозом "Меконг Спірит". Капітана звинувачують у тому, що він не проінформував влади Греції про наявність небезпечного вантажу на борту відповідно до класифікації ІМО, а сам вантаж перевозився з порушеннями санкцій ООН і ЄС.

На наш погляд, у капітана й екіпажу не було ні необхідності, ні технічної можливості сповіщати грецьку владу про транспортування цього вантажу. Він був передбачений частиною комерційного контракту між компаніями Туреччини та Судану. Компанія – оператор судна надала всі необхідні корпоративні документи, сертифікати кінцевого користувача, ліцензії від імені турецьких відправників і суданських одержувачів вантажу.

Судно оснащене необхідними системами оповіщення, повністю відповідає всім міжнародним вимогам і стандартам у цій сфері. Після того, як про цей випадок стало відомо, до надання допомоги морякам підключилися українсько-грецька благодійна організація, почесний консул Греції в Україні, інші зацікавлені особи. Хочеться вірити, це дасть свої результати, і моряки рано чи пізно повернуться додому живими і здоровими.

Проте хотілося б відзначити, що криміналізація вже довгий час залишається однією з найгостріших проблем у морській професії. Робота на будь-якому судні дуже нелегка, надзвичайно відповідальна, але коли в морі трапляються непередбачені інциденти, найчастіше крайніми роблять саме членів екіпажів.

Щоб уникнути проблемних ситуацій, максимально убезпечитися, зберігши здоров'я, а нерідко й життя, до оформлення на роботу через крюїнгову компанію і відправлення в рейс ми настійно рекомендуємо звернутися до нашої організації, а також морської профспілки, щоб отримати достовірну інформацію про роботодавця, судно, капітана , інші подробиці. Це дуже важливо.
МЗС України та "Ассоль" регулярно публікують попередження про особливості перебування або роботи в тій чи іншій країні – такого роду інформацію теж варто постійно відстежувати. Ну і якщо роботодавець не виконує умови контракту, змінює їх, штовхає на протиправні дії, необхідно захищати свої інтереси всіма законними способами.

Один в морі не воїн. Але досвід показує, що спільно, колективними зусиллями можна домогтися багато чого, витягуючи необхідні уроки з чужих і не припускаючи власних помилок.

f2_01

Майже всі в зборі. Вирушаючи в звичайний рейс, одесити не здогадувалисб, що на них чекає

Цифри і факти: в Греції є все. І наші моряки також

  • За неофіційними даними, в судноплавній галузі Греції працює від 10 до 12 тис. громадян України.
  • За останні роки до кримінальної відповідальності в цій країні залучено близько 150 наших моряків. У тому числі за причетність до нелегальної міграції – 120. З них 42 особи засуджено.
  • За три місяці минулого року було заарештовано 20 громадян України, за той самий період нинішнього – 7.
  • Троє українців, відбувши по 7,5 року, вийшли з ув'язнення і повернулись додому. Очікується, в травні на свободу вийдуть ще двоє.
  • Крім "Меконг Спіріт", в Греції заарештовани судна "Андромеда" і RS397 з українцями в екіпажах.
  • Громадянин України Анатолій Черкаський, засуджений грецьким судом до 7 років позбавлення волі, на днях дізнався, що сталась помилка і його термін в 10 разів більше – 70 років! Моряки сподіваються на прихильність Феміди і на те, що до глибокої старості сидіти не доведеться.
  • З початку квітня за нелегальні перевезення мігрантів заарештовані ще троє українців.
  • (Опитування незалежних експертів в сфері морських перевезень, крюїнгових компаній, профільних профспілкових організацій)

Читайте найважливіші та найцікавіші новини на наших сторінках Facebook, Twitter, Telegram

Ви зараз переглядаєте новину " SOS із Греції від наших моряків: чому українці вже рік не можуть повернутись додому". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

АВТОР:

Олександр Ільченко

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Орфографічна помилка в тексті:
Послати повідомлення про помилку автору?
Повідомлення повинно містити не більше 250 символів
Виділіть некоректний текст мишкою
Дякуємо! Повідомлення відправлено.
Загрузка...