Таємниці Держохорони: у головної трійки країни було по взводу "Кобри"

31 Жовтня 2017, 07:14

Фальшиві пам'ятники, опечатані люки і виселення гостей з готелю

<p style="text-align: justify;">Зустріч. Президент Леонід Кучма нерідко підходив поспілкуватися з простими людьми на вулиці</p>
Зустріч. Президент Леонід Кучма нерідко підходив поспілкуватися з простими людьми на вулиці

Ветерани МВС і Держохорони України продовжують ділитися з "Сегодня" подробицями (не порушуючи, зрозуміло, законів) гарантування безпеки перших осіб країни і не тільки їх. Наші експерти розповіли про особливості складання кортежів охоронюваних осіб, про правила проведення приватних заходів для важливих персон, про маловідомі деталі масштабних навчань і перебування в Україні високих зарубіжних делегацій.

Як уже говорилося в попередніх публікаціях "Сегодня", у кортежів високих осіб, що охороняються, раніше були машини супроводу з ДАІ (зараз це скасовано). Супровід завжди був з особою, що охороняється – розповідають експерти. – Зазвичай ДАІ знала графік переміщення персони заздалегідь, відсотків на 90 поїздки були стандартними або спланованими. Інформацію отримували з Управління держохорони, а також від протокольної служби перших осіб країни. Знаючи, звідки виїжджає персона, за годину-півтори туди підтягувалися екіпажі супроводу. Регулювався також рух на шляху переміщення особи, що охороняється.

Наприклад, коли Віктор Янукович став прем'єром і переїхав до Межигір'я, в ДАІ Київської області навіть створили спеціальний взвод для обслуговування ділянки дороги від резиденції до Києва. Далі вже працювала ДАІ столиці. У штаті взводу було близько 30 осіб, на 5-6 машинах, їм в МВС України затвердили місця дислокації постів, порядок дій під час проїзду, узгодивши все це, звичайно, з держохороною. Командир взводу, безпосередньо контактуючи з начальником особистої охорони прем'єра, відповідно розміщував підлеглих на ділянці дороги, регулюючи, якщо потрібно, рух.

Але в кортеж машини цього підрозділу не входили. Тоді існувала відома "Кобра" в складі ДАІ України, вона складалася з двох батальйонів, один з яких і займався супроводом кортежів. Там було три взводи, один надавався президенту, інший прем'єру, третій – спікеру ВР. Ось вони і супроводжували кортежі. Причому, в кортеж президента входив взвод "Кобри" на "Мерседесах", інших супроводжували "Фольксвагени" та "Тойоти". Вони всі, зрозуміло, були обладнані мигалками на даху і під капотом, їздили з синіми міліцейськими номерами. "Кобра" супроводжувала особу, яку охороняють, від місця виїзду до місця призначення. У тому числі і в далеких поїздках, наприклад, до Криму. На півострів взагалі в липні-серпні з'їжджалися майже в повному складі обидва батальйони "Кобри", один займався супроводом головних посадових осіб країни, інший – профілактикою порушень на дорогах на допомогу місцевій міліції. Кортежі зазвичай супроводжували три машини "Кобри", дві попереду, одна ззаду, з зеленим маячком, яким відкривали рух після проїзду.

Найскладніше було в Києві, коли в дорогу вирушали відразу три головних кортежі. Дуже чітко повинні були працювати черговий по ДАІ столиці і командир полку, що надавали своєчасні команди на перекриття або відкриття руху ... Доводилося також тримати контакт відразу з трьома взводами "Кобри", у кожного з яких були свої позивні, які змінювались щоквартально. Причому в кожній машині супроводу, крім міліціонерів, знаходився ще й співробітник Держохорони для координації дій. Але все було відпрацьоване в різних варіантах, отже справлялися.

new_image4_370

Як у житті. Співробітники Держохорони захоплюють "терористів"

Приватні вечірки

Розповіли "Сегодня" експерти і про проведення приватних заходів, в яких беруть участь охоронювані, часом навіть перші особи держави. Адже тут треба і секретність дотримати, і безпеку, і нічиї права не порушити, отже питання непросте.

- Вирішувати такі питання повинна охорона, і тільки вона, – заявили експерти. – Наприклад, президент України Леонід Кучма зазвичай уважно прислухався до порад своєї охорони і найчастіше слідував їм. Звичайно, начальник охорони при цьому повинен бути наполегливим і переконливим, зобов'язаний привести належні аргументи. Втім, раніше не було прийнято відзначати приватні події у осіб, що охороняються, у відкритих для публіки місцях, багатолюдних ресторанах тощо. Для цього існували (і існують) різні закриті резиденції. "Залісся", наприклад ... Або у когось в будинку, на дачі, без публічного розголосу. Адже за законом, якщо присутні особи, яких охороняють, повинен бути зроблений цілий комплекс спеціальних заходів. Причому як заздалегідь, так і під час самої події. Скажімо, повинні бути перевірені продукти, повинні стояти рамки металодетекторів і таке інше. Наприклад, треба заздалегідь перевірити люки, горища, взяти зразки їжі і провести аналізи, встановити, звідки брали продукти, на місці повинні попрацювати вибухотехніки на предмет виявлення небезпечних предметів, службові собаки ... У Держохорони є навіть портативні рентгенівські установки, якщо вони необхідні. Звичайно, самі особи, яких охороняють, і їх подружжя перевірку не проходять, їх знають (навіть якщо обійти детектор не можна, і він пискне, то персону ніхто не зупинить). Але всі інші, навіть міністри, перевіряються обов'язково – так за законом. Все це важко, а то й неможливо зробити в публічному місці.

Якщо говорити про минулі часи, можна згадати перебування президента Леоніда Кучми в Криму. Коли він їхав на офіційні події, наприклад, відвідував військову частину, кортеж йшов звичайним, описаним вище порядком. Але, бувало, повертаємося з заходу, і раптом команда: далі президент слідує у приватних справах. Все, після цього всі машини супроводу йдуть, куди поїхав голова держави з однією-двома машинами, знає тільки його особиста охорона. Він навіть міг і на одній машині їхати, з парою охоронців, і навіть на світлофорі постояти, але ніхто не здогадувався, хто це їде. Тобто приватні, приватні заходи зовсім не афішувалися. Голова ВР міг теж з одним-двома охоронцями поїхати повечеряти в ресторані. Причому паркування та інші деталі були відповідальністю всього лише водія. Про всяк випадок могли натякнути, що приблизно в такому районі буде особа, яку охороняють, бажано поблизу мати наряд міліції заздалегідь, або що.

Бували, звичайно, і екстремальні ситуації, коли, припустимо, особа, яку охороняють, біля входу до потрібної йому будівлі чекали демонстранти, які протестують і т. ін. Отже доводилося йти і на хитрощі, якщо персона не бажала з ними зустрічатися. Наприклад, під'їжджає до потрібного місця кортеж, та натовп від нього відсікає величезний автобус-гармошка, який раптово "зламався". І персона швидко заходить до будівлі, ніхто її і не помічає. Траплялося нам і фальшиві кортежі відправляти, щоб ті, хто цікавиться персоною (а серед них можуть бути і терористи), поїхали не туди, куди треба, і дезінформацію запускати ... Але потрібна чітка координація всіх задіяних служб, а їх чимало.

new_image2_513

Все в диму ... Професіонали можуть працювати і при газовій атаці

День на морозі

Нашу газету також зацікавило питання, чи бували сигнали про можливі замахи на охоронюваних осіб, зокрема, на президента країни?

- Може, і бували, але дуже засекречені, можливо, про них доповідали охоронюваним особам, але по лінії ДАІ, наприклад, ніколи такої інформації не проходило, – відповіли експерти. – Екстремальні ситуації для наших співробітників траплялися, але іншого роду, мова не йшла про терористів. При одному з президентів, наприклад, колись пройшла команда виставити пости на шляху проходження персони до аеропорту – голова держави повинен летіти. Виставили, як годиться, за дві години, а полетів президент через ... вісім годин. І люди стояли на майже 30-градусному морозі з вітром, бо команди "відбій" не було. Замерзли просто моторошно ...

Бувало так, що пройшов дощ, а потім вдарив невеликий мороз. І площа перед аеропортом Бориспіль перетворилася на блискуче крижане дзеркало. А через півтори-дві години туди повинен був приїхати кортеж з президентом. Що робити? Але вихід знайшли, зуміли домовитися з керівництвом аеропорту та вигнали на площу машини з теплогенераторами і "поливалки", заряджені спеціальним реактивом для розмерзання льоду. А під час рясних снігопадів на трасу від Борисполя до Харківського масиву в Києві ставили по 6-9 машин-снігоприбирачів, вони йшли по три у ряду і по колу, поки не пройде кортеж (от би так скрізь і завжди, а не тільки в тому місці і тоді, коли VIP-особа їде. – Ред.).

Звичайно, контактували і спільно працювали не тільки з дорожниками, дуже багато було спільних навчань з усіма силовиками і не тільки. Як мінімум один раз у квартал проходили дуже масштабні навчання в обстановці, наближеній до реальної. Моделювали проходження кортежу, затори або ДТП на дорогах, навіть терористичні акти за участю мінерів і снайперів.

Фальшиві пам'ятники і люки з секретом

- Готувалися навчання дуже ретельно і заздалегідь. Наприклад, МО або СБУ доручали якомусь своєму підрозділу підготувати імітацію терористичного нападу ще за 3-4 місяці до навчань! Вони обстежили місцевість, вибирали потрібну ділянку, рили лежання, де треба, зміцнювали ґрунт, навіть пам'ятники фальшиві ставили, за якими міг ховатися снайпер або фугас. Завжди був для охорони елемент несподіванки і, чого гріха таїти, іноді виходило "зберегти життя" особі, що охороняється, а іноді й ні. Тим більше що той співробітник, який імітував особу, що охороняється, він же і оцінював, як діяли нападники і охорона. Ці люди були з дуже кваліфікованих і незалежних експертів.

Бувало й так, що навмисне йшов витік інформації, мовляв, на навчаннях обов'язково буде терорист. І всі служби за своїми каналами намагалися його виявити заздалегідь. Наприклад, СБУ відпрацьовувала всі подібні контакти, списки терористів, їхні зв'язки, піднімала на ноги свою агентуру ... оглядати підозрілі місця, особливо там, де, скажімо, раптово щось стали рити або з'явився камінь, якого не було ...

Найчастіше ці навчання проходили у Пирогово, поруч з музеєм під відкритим небом. Там вільного місця багато, є простір для фантазії як нападників, так і захисту. Легенда виглядала найчастіше так: особа, яку охороняють, припустимо, виїжджає з Адміністрації президента і їде на заходи до Феофанії. При цьому охорона нічого не знала про можливий напад, хоча і не виключала його. Робилося все, як завжди: штаб планував заходи і завдання, пошукові групи, в тому числі зі службовими собаками, оглядали маршрут і потенційно небезпечні місця ... На навчаннях охорони доводилося навіть складніше, ніж в звичайному житті, бо ми знали: щось обов'язково проти особи, що охороняється, готується! І це треба знайти! І знаходили і лежання, і схрони, навіть закладену під асфальт вибухівку, навчальну, звичайно. А маскували "диверсанти" все так, що було не відрізнити, наприклад, слідів укладання нового асфальту майже і не було.

Крім навчань, багато робилося і в реальному масштабі. Наприклад, багато років Управління держохорони планомірно домагалося, щоб всі люки каналізації чи то зв'язку на дорозі слідування особливо важливих персон (наприклад, коли приїжджали президент США, Папа Римський, прем'єр Ізраїлю та інші діячі світового масштабу) були опечатані і закриті спеціальним ключем на замок! І домоглися цього! Адже без такої підготовки нереально перевірити, наприклад, сотні люків на маршруті слідування персони з Борисполя до Києва. А так все заздалегідь перевірено і опечатано, потрібен тиждень за все, щоб оглянути, чи не зірвані пломби, якщо таке сталося, знову перевірити комісійно конкретний люк і запечатати печаткою Держохорони.

Поступово, за кілька років, такі люки встановили і за звичайними маршрутами наших особливо важливих персон. Наприклад, з Кончі-Заспи до центру Києва. А якщо співробітникам, скажімо, дорожньої служби або зв'язку треба відкрити якийсь люк, то вони обов'язково телефонують в Управління держохорони і просять: пришліть представника для розпечатування такого-то колодязя. Якщо цього не зробити, то передова машина охорони все одно побачить відкритий та незапечатаних люк, але тоді буде дуже серйозний розбір з оргвисновками.

Це ж, до речі, стосується і всяких щитових, шаф зв'язку, обладнання під мостами і таке інше, якщо вони розташовані на маршруті переміщення особи, що охороняється. Вони так само перевірялися і опечатувалися держохороною, розкрити самовільно було не можна, інакше полетіли б голови начальників ...

Якщо ж, наприклад, на навчаннях такий ящик раптом з'являвся в незапланованому місці, то туди відразу, крім охорони, підтягувалися представники багатьох служб: МНС, провідники службових собак, вибухотехніки, оперативники ... Знайшли там навчальну закладку – охороні зараховується бал у плюс.

new_image3_441

На рубежі. Будь-який охоронець повинен вміти снайперськи стріляти

З готелю – виселити!

В реальних умовах перевірити майбутній маршрут поважної особи підключалися тисячі співробітників різних відомств. За тиждень до такого прибуття дільничний з представником дозвільної системи обходили жителів усіх квартир, що виходили вікнами на маршрут, цікавилися зброєю і документами на неї. Крім того, дільничний брав на олівець усіх місцевих гультяїв, оперативники карного розшуку ставили завдання своїм агентам, їхні колеги з СБУ – своїм ... Спеціальні служби займалися прослуховуванням ефіру і підозрілих осіб, топтуни з "наружки" непомітно спостерігали за ким належить ... Перевіркою дахів, горищ і вікон займалася міліція, але під керівництвом представника Держохорони. Якщо, скажімо, знаходили кинутий недалеко від маршруту автомобіль і ніяк не оголошувався його господар, а час чекати або шукати його не було, то біля машини залишався чергувати співробітник ДАІ, а то й цілий патрульний екіпаж. І чекали, поки не проїде особа, яку охороняють.

А на самому маршруті транспортування особливо важливих персон через кожні 50 метрів розставляли співробітників міліції або ВВ (зараз це Нацгвардія) по обидва боки дороги. Підключали всіх, кого могли знайти, включаючи штабних співробітників і курсантів навчальних закладів. А коли мова йшла про дуже серйозні персони на кшталт Папи Римського або президента Клінтона, то трасу на Бориспіль і ще ряд маршрутів тримали "зарежимленими" весь час перебування персони в Україні. Тобто міліціонерів уздовж траси не знімали взагалі, тільки міняли через 6 годин. І це була не примха Управління держохорони, такі вимоги висували представники передової бригади охорони прибуваючих до нас персон.

Наприклад, коли приїжджав до нас президент США Білл Клінтон, місцем для його резиденції обрали особняк на Липській. Охорона Клінтона зажадала, щоб постояльці з усіх номерів, що знаходились навпроти готелю, чиї вікна виходили на Липську, були виселені. Так і зробили, всіх відселили. Там знаходилися лише охоронці американського президента і їхні українські колеги, в тому числі з СБУ. Все це тривало до тих пір, поки Клінтон не покинув Київ. І навіть їжу він брав ту, яку доставили з його батьківщини і перевірила його охорона.

new_image_522

Пошук небезпеки. У Держохороні є спеціально навчені собаки

Спецфлорист і вантажівки з подарунками

А коли Україну відвідав голова ЦК КП Китаю, то у нього в штаті делегації був навіть флорист, який спеціально займався тим, що розставляв квіти на столах в приміщеннях, де була присутня персона. Тільки певні квіти і тільки в певному порядку! За делегацією була закріплена спеціальна машина, яка возила ці квіти, куди необхідно.

Одного разу ця "Волга" запізнювалася, тож китайський представник ледве розум від занепокоєння не втратив, мовляв, йой, що буде, що буде, якщо вчасно квіти не поставити ... Однак обійшлося, квіти привезли вчасно.

Але ввічливість і ввічливість у них просто приголомшлива. Коли готувався візит, китайці замовили понад півсотні лімузинів і дві вантажівки, які треба було подати до аеропорту. Запитуємо: а навіщо вантажівки? Для подарунків, відповідають. І дійсно, привезли стільки подарунків, що кожному даїшнику, міліціонеру, взагалі будь-якому співробітнику, задіяному в заходах з українського боку, дісталося по пам'ятній монетці або, припустимо, краватці. Звичайно, вручали їх наші начальники. Китайці тільки запитали: скільки, наприклад, було задіяно міліціонерів? Дві тисячі. Ось вам дві тисячі упаковок, вручіть своїм співробітникам від імені ЦК КПК! І так далі, дві вантажівки!

А сам кортеж був такої довжини, що, коли остання машина покидала аеропорт, перша вже майже в'їжджала до Києва! Причому коли наша сторона, ошелешена такою потребою, заявила, що може дати безкоштовно 10-15 машин, китайці чемно запевнили, що інші вони просто оплатять, нема про що турбуватися! А причини такої чисельності виявилися вельми прозаїчними. Делегація КПК зазвичай робила кілька візитів до різних країн по черзі, не повертаючись кожного разу додому. Наприклад, відвідали Середню Азію, потім Україну, потім летіли до Західної Європи ... І всюди адже вирішувалися різні питання, десь йшлося про бавовну, десь про літаки, десь про зерно ... Отже потрібні були найрізноманітніші фахівці, які і складали представницьку делегацію. Та ще журналістів могло бути понад сто осіб ... Якщо зазвичай від нас для спілкування з пресою виділялося 2-3 людини, то у випадку з китайською делегацією співробітників Держохорони і СБУ для цієї мети було осіб 15-20.

Якщо говорити про професіоналізм охорони, то він, звичайно, всюди високий. Але все ж найвищий в країнах, де гостра ситуація змушує завжди бути напоготові. Тому одна з найбільш потужних охоронних служб світу – ізраїльська. Вони нікому не довіряють до кінця, сподіваються тільки на себе. На будь-яких заходах, де начебто охорону забезпечує наша сторона, обов'язково присутній ізраїльський представник.

Так само, втім, діє і охорона США, інших країн, де висока терористична загроза. І хоча за безпеку гостя завжди відповідає приймаюча сторона, якщо Україною їде, припустимо, президент США, то в його машині тільки американська охорона, наших там немає. Хоча бували випадки, коли два президента, наш і гість, сідали в одну машину, щоб щось обговорити у дорозі. Ось тоді в машині були присутні особисті охоронці обох персон.

Ви зараз переглядаєте новину "Таємниці Держохорони: у головної трійки країни було по взводу "Кобри"". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Корчинський Олександр

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...