"Україна повинна мати стратегію деокупації та реінтеграції": інтерв'ю з представником президента в Криму

Україна повинна, нарешті, почати грати першим номером, впевнений Антон Кориневич

Автономна Республіка Крим отримала нового представника президента. На цю посаду Володимир Зеленський призначив Антона Кориневича – юриста-міжнародника, кандидата юридичних наук і доцента кафедри міжнародного права Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка.

Ще у вересні минулого року, одразу після спорудження так званого "кримського мосту" і початку фактичної блокади Росією вільного судноплавства в Азовському морі і Керченській протоці, Антон Кориневич зайняв позицію експертів і юристів-міжнародників, які не бачили сенсу розривати Договір про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки від 4 грудня 2003 року. Тоді з-поміж інших своїх колег, тепер вже представник президента в АР Крим наголошував, що Договір між Україною і РФ від 2003 року ще може бути використаний у Міжнародному трибуналі ООН з морського права, який, власне, і постановив звільнити 24 українських військовополонених моряків.

Реклама

У першому після призначення інтерв'ю сайту "Сьогодні" Антон Кориневич розповів, чому закон про вільну економічну зону "Крим" потрібно суттєво змінювати, як модернізують КПВВ "Чонгар" і "Каланчак", і чому так важливо розробити стратегію деокупацію і реінтеграції Криму. 

- З огляду на Ваше відносно нещодавнє призначення, які три головні пріоритети Ви ставите перед собою на цій посаді?

- Нашими пріоритетами є три великі блоки – головні кити, в межах яких ми будемо працювати: зовнішня політика, внутрішня політика і міжнародне право. В питанні зовнішньої політики ми говоримо про те, що Крим не повинен сходити з порядку денного міжнародного співтовариства. Представництво президента в АРК готове відігравати більш активну роль в царині зовнішньої політики. Про Крим повинні постійно згадувати і говорити. Внутрішня політика – це захист прав кримчан і внутрішньо переміщених осіб, щоб їм з Україною, з їх материнською державою, було комфортно. Що до блоку міжнародного права, ми говоримо про те, що Крим – це Україна, і тому, що це визначено в національному законодавстві України – Конституція України, і тому що так визначає міжнародне право.

Реклама

- Від кого Вам надійшла пропозиція обійняти посаду? Що говорив президент Зеленський під час зустрічі? Яке його бачення?

- Пропозиція надійшла від Офісу президента. Безумовно, я зустрічався з президентом перед призначенням. І це абсолютно логічно, бо це посада Постійного представника президента в АР Крим. Володимир Олександрович говорив, що ми завжди маємо працювати на те, щоб Крим повернувся під контроль України, що Крим – це Україна, що в сьогоднішній ситуації ми маємо працювати з людьми. Люди мають бути нашим пріоритетом.

- Чи є у президента своя візія? Чи це ще буде випрацьовуватися у трикутнику президент-представник президента в Криму-парламен т ?

Реклама

- Знаєте, у президента є дуже конкретна візія: Україна повинна зробити все для того, щоб кримчанам було комфортно і зручно з Україною. І саме тому у нас є пріоритет – це реконструкція та облаштування КПВВ, зокрема "Чонгар" і "Каланчак". Це перший проект, який покаже, що Україна може зробити добру справу для кримчан – для громадян України, які перетинають адміністративну межу.

Звісно, ми напрацюємо і стратегію деокупації та реінтеграції Криму, і інші нормативно-правові акти, необхідні для того, щоб привернути увагу до Криму і зробити людям кращі умови в Україні. Все це відбуватиметься і в межах трикутника, про який ви сказали, і в інших форматах. Ми відкриті і готові до співпраці з усіма, хто працює з кримською тематикою. Ми чудово знаємо, що у представників правозахисних неурядових організацій є дуже багато ініціатив. Наприклад, так званий "Кримський порядок денний" – ми готові з цим працювати і бути тією ланкою, яка просуває вперед найкращі ідеї по Криму.

- Ви вже згадали про облаштування КПВВ. Мова йде про покращення інфраструктури тільки з українського боку?

- Безумовно, тільки з українського боку. Те, що робиться на тимчасово окупованій території – це робить держава-окупант. Зі свого боку ми говоримо про два основні КПВВ – "Чонгар" і "Каланчак". Вони повинні бути реконструйовані, умови там мають бути суттєво покращені. Про що ми говоримо? Це, в першу чергу, освітлення. Його не вистачає, як в самій зоні КПВВ, так і у так званій нейтральній зоні між нашими КПВВ і пунктами пропуску держави-окупанта на тимчасово окупованій території. Якщо люди перетинають цю адміністративну межу вночі, що часто відбувається, то ця так звана нейтральна зона просто нічим не освітлюється. По-друге, це дорожнє покриття, як для автомобільного транспорту, так і для людей, які перетинають адміністративну межу пішки. Простіше кажучи, треба покращити дорожнє покриття, щоб люди змогли комфортно переносити і перевозити свої речі. По-третє, це санітарно-гігієнічні умови: туалети, кімната матері і дитини. Не кажучи вже про централізоване водопостачання, якого немає, вода просто привозиться, і опалення взимку.

Тобто, загальна ідея в тому, щоб КПВВ стали зручними, як для людей, які перетинають адміністративну межу, так і для людей, які там служать. Ясно, що це будуть тимчасові споруди модульних типів. Капітальних споруд там не буде, бо це тимчасова адміністративна межа. Крим повернеться під контроль України і ці КПВВ більше будуть нам непотрібні. Але наразі, звичайно, нам треба покращити ці умови – це очевидно.

- Якщо ми вже торкнулися проблемних питань, давайте поговоримо про внутрішньо переміщених осіб, які для українського правового поля є нерезидентами. Де тут вихід? Відмінити закон про вільну економічну зону "Крим"?

- Питання комплексне і важливе, і, звичайно, воно хвилює кримчан. Всі ми знаємо, що закон про вільну економічну зону "Крим" дійсно піддається абсолютно конструктивній і обґрунтованій критиці. Думаю, що цей закон варто серйозно змінювати, над ним треба серйозно попрацювати українським експертам. Можливо, залучити міжнародних експертів. Тому що там дійсно є дуже багато проблемних питань.

Щодо питання кримчан-нерезидентів. Кримчани, які проживають на території Криму, не вважаються резидентами України, відповідно мають обмеження щодо отримання банківських та інших послуг. Ми над цим питанням обов`язково працюватимемо. Будемо дивитися, яким чином його краще вирішити, або в межах напрацювання змін до цього закону, або в інший спосіб. Кожна кримська неурядова організація про це говорить – це одне з головних проблемних питань. Тому, я думаю, вже найближчим часом ми почнемо його вирішувати. Це важливо і я вам гарантую, що це питання не буде залишено поза нашою увагою.

- Уточню: закон про ВЕЗ Крим має бути змінений чи відмінений?

- Це дуже серйозне питання. Ми повинні його проаналізувати всі разом. Все-таки, треба подумати про внесення дуже суттєвих змін. Закон треба дуже серйозно перепрацювати.

- Ще одне проблемне питання – нелегальні маршрутні перевезення. Може б держава взяла це під особистий контроль?

- З цим проблемним питанням ми, звісно ж, знайомі і знаємо, наскільки дійсно непросто дістатися від КПВВ до міст, де, власне, можна отримати адміністративні послуги. Ми, звичайно, в курсі цієї ситуації і знаємо, що дуже багато перевізників не є зареєстрованими. Тобто, вони взагалі знаходяться поза правовим полем, працюючи без будь-якої реєстрації. Це питання ми вже обговорювали з Херсонською ОДА і взяли в роботу. Вже найближчим часом будуть проводитися наради щодо перевезень. Тому це питання так чи інакше ми будемо намагатися вирішити якраз в координації з Херсонською ОДА, щоб виправити цю ситуацію і ввести її в правове поле.

- Є ще одна проблема – побори і прискіпливий огляд речей. Як тут нашим громадянам діяти, перетинаючи КПВВ? З одного боку, оглядати речі треба, щоб уникнути небезпечних ситуацій. Проте, з іншого, дуже часто люди жаліються, що не можуть швидко перетнути межу.

- Ви праві, тому що це дійсно перетин двох площин. Це питання національної безпеки держави і, водночас, забезпечення прав людини. Ми чули і від правозахисників, що ці, умовно кажучи, допити на адміністративній межі чи огляд речей, інколи відбуваються досить дивним чином. Ми почали з цим працювати. Думаю, цю ситуацію можна суттєво покращити, щоб ми більше не говорили про порушення прав людини і порушення прав наших громадян, які перетинають адміністративну межу. Ще раз наголошу, що ми про цю ситуацію знаємо від кримських правозахисників. Ми 15 липня в Києві з ними зустрічалися, там були присутні, якщо я не помиляюся, 17 організацій. Вони виклали нам всі проблемні питання, які їх турбують. Ми домовилися тримати зв’язок і координувати наші зусилля.

- Днями у Представництві ЄС у Москві заявили, що українці, які на території окупованого Криму отримали російські паспорти, тепер не можуть отримати шенгенські візи для виїзду в країни Євросоюзу. І, що найдивніше в цій історії, окупаційна російська влада радить кримчанам отримувати українські біометричні паспорти.

- На початку ми перелічили три наші пріоритетні блоки. Але, насправді, під цими трьома китами є базис: Крим – це Україна. Це аксіома і будь-які зміни щодо цієї позиції є неприпустимими ні в середині держави, ні на міжнародній арені з боку міжнародного співтовариства.

Повертаючись до вашого питання. Крим – це Україна, відповідно РФ не має права вважатися сувереном цих територій. Відповідно, вона просто держава-окупант, яка тимчасово контролює ці території. Тому абсолютно логічно і правомірно, що так званий закордонний паспорт громадянина РФ, виданий на території Криму, не визнається правомірним документом державами, які вважають, що Крим – це Україна. Тому, це абсолютно правомірна і логічна позиція.

І саме тому, вочевидь, кримчани залишили собі громадянство України і оформлюють українські біометричні закордонні паспорти, щоб мати можливість виїхати за кордон, в тому числі в країни Шенгенської зони. Так званий паспорт громадянина РФ, виданий в Криму, не є правомірним документом для всього міжнародного співтовариства. Тому те, що вони не можуть в цей так званий документ отримати шенгенську візу – це абсолютно логічно. І саме тому, вочевидь, ми говоримо про те, що адміністративні послуги, в тому числі оформлення закордонних паспортів, є досить популярним серед громадян України, що проживають на території тимчасово окупованого Криму.

- Вже шостий рік незаконної анексії і окупації, а у України немає стратегії деокупації і реінтеграції Криму. Весь цей час ми тільки реагували на кон’юнктуру, а Росія була на декілька кроків попереду.

- Ви праві. Дійсно, за останні п'ять років вся робота, яка велася по Криму, по-суті велася досить хаотично. Ми направду мали державні органи, громадські організації, які займаються питаннями Криму, але вони не дуже співпрацювали між собою. Тобто, існувала ситуація, коли кожен займався чимось своїм і не мав якихось спільних позицій. І тому, власне кажучи, один із посилів, який ми зараз несемо – це те, що ми готові співпрацювати з усіма, жодним чином не намагаючись обмежити чи применшити роль інших стейкхолдерів, державних органів і неурядових організацій. Україна має почати працювати по Криму більш системно.

Щодо стратегії з деокупації і реінтеграції Криму, певні напрацювання звичайно були. Але сьогодні нам треба почати напрацьовувати всеохоплюючу концепцію. Не важливо, як ми її назвемо, головне, щоб вона стосувалася питань деокупації і реінтеграції Криму. Вочевидь, ми повинні мати концепцію чи програму державної політики щодо тимчасово окупованої території АР Крим і міста Севастополя.

Все це дуже комплексні питання. І, що найголовніше, в рамках напрацювання цієї стратегії ми маємо, нарешті, почати грати першим номером, а не реагувати постійно другим номером на те, що робить держава-окупант, яка брутально все порушує. Вона брутально порушує міжнародне право, права людини, її представники вчиняють воєнні злочини і злочини проти людяності.

Ми повинні на це реагувати, і це правильно. Але, крім реакції, ми маємо розуміти, що ми зробимо, щоб деокупувати і реінтегрувати Крим, і як ми будемо це робити? Умовно кажучи, якщо Крим завтра вільний і повертається під контроль України, що ми робимо? Що робить конкретний державний орган чи установа? Це, звичайно, праця не одного дня, але треба починати.

- Чи має це бути проголосовано у Верховній Раді?

- Можливо. Це повинно мати правову основу і юридичну силу. Проте, яким чином це буде оформлено, не так важливо. Важливо, щоб це було, і важливо, щоб це було зрозуміло для людей. Щоб це не були, знаєте, десять томів по п`ятсот сторінок. А щоб люди могли зрозуміти, що Україна робить і буде робити заради деокупації і реінтеграції Криму. Тобто, це має бути досить простий для розуміння людей текст.

Другу частину інтерв’ю з представником президента в АР Крим Антоном Кориневичем читайте у понеділок 29 липня

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64934.96

Bitcoin Cash (BCH)

483.17

Binance Coin (BNB)

559.21

Ethereum (ETH)

3098.44

Litecoin (LTC)

81.16

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти