Україна і її вертольоти: на чому доводиться літати

2 Листопада 2017, 07:00

У країні активно модернізуються тільки старі радянські вертольоти, а своїх напрацювань поки мало

<p style="text-align: justify;">Мі-24. На сьогодні найпотужніший ударний вертоліт української авіації</p>
Мі-24. На сьогодні найпотужніший ударний вертоліт української авіації

В Україні вже не перший рік тривають спроби налагодити власне виробництво бойових вертольотів. На жаль, але в цій сфері ми сильно залежали від Росії, з якою третій рік триває війна. Незважаючи на всі можливості вітчизняного ВПК, поки успіхи України досить скромні. Вдалося модернізувати два типи ще радянських вертольотів – Мі-2 та Мі-8, а також передати до військ кілька поліпшених ударних вертольотів Мі-24.

Втрати на війні

Під час бойових дій на Донбасі 2014 року українська армія зазнала досить серйозних втрат в авіатехніці. Якщо підсумувати розрізнену інформацію на початок 2015 року, ЗСУ втратили 6 вертольотів Мі-8 і 5 ударних вертольотів Мі-24 різних модифікацій. Втрати були як під час боїв за Слов'янськ, так і під час липневих і серпневих боїв в Донецькій і Луганській областях.

Наприкінці серпня 2014 року застосування бойової авіації українською армією було припинено в зв'язку з невдачею під Іловайськом. Зупинка бойових дій дозволила українській армії відновити свій потенціал. У другій половині 2015 року повідомлялося, що сили АТО мають щонайменше 30 ударних вертольотів. Точна кількість бойових засобів, природно, не повідомляється з міркувань таємності.

Як зазначив військовий експерт Михайло Жирохов, на сьогодні Україна не володіє повним циклом виробництва бойових вертольотів. Багато зав'язано на Росію, з якою триває війна, і український ВПК як може намагається позбутися цієї залежності.

Що робиться

Україна отримала в спадок від СРСР великий парк вертольотів Мі-24, а також потужне виробництво двигунів на запорізькому підприємстві "Мотор Січ". Тому на початку "нульових" років стартувала програма "ремоторизації". Мі-24 отримали нові українські двигуни, які дозволили збільшити дальність польоту, а також маневреність і скоропідйомність. Так з'явилася вітчизняна модернізація вертольота Мі-24 МСБ. Крім того, за рахунок встановлення засобів оптико-електронного придушення і викиду перешкод "АДРОС" була підвищена виживаність екіпажу в умовах застосування противником ПЗРК.

"У підсумку 2012 року ця модифікація успішно пройшла державні випробування і була прийнята на озброєння ЗСУ. Але до весни 2014 року жодного одного такого вертольота поставлено не було. Не дуже ясно, чи здійснюється модернізація до цього варіанту вертольотів Мі-24П, які відправляються на капітальний ремонт, оскільки зовні вони не відрізняються", – зазначив Михайло Жирохов.

Щоправда, наприкінці серпня 2017 року держконцерн "Укроборонпром" повідомив про передачу в розпорядження армійської авіації ЗСУ української модифікації вертольота Мі-24 ПУ1. Це як раз той варіант бойової машини, який оснащується новими вітчизняними двигунами, системою "АДРОС", а також потужним 30-мм авіаційним знаряддям і високоточними українськими протитанковими ракетами.

Модернізація вертольотів Мі-24 триває на держпідприємстві "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон". Колишній директор "Авіакон", експерт з питань ВПК Максим Глущенко зазначає, що ПУ1 – це тільки перший рівень оновлення Мі-24. За його словами, всього в війська було передано три машини, поліпшених за спрощеним варіантом ПУ1.

new_image2_514

Мі-8 МСБ-В. Модернізована версія дозволяє використовувати ракетне озброєння

"Другий, глибший варіант модернізації, після якого машина відповідатиме стандартам НАТО, поки що так і не реалізований. Це проект Мі-24 ПУ2 з заміною застарілих ракет на відносно новий комплекс керованого озброєння "Бар'єр-В" від конструкторського бюро "Луч" і установкою французької оглядово-прицільної системи OLOSP-410LI від французької компанії Sagem, яка може працювати в будь-який час доби", – зазначив Максим Глущенко.

Ще один напрямок – це модернізація вертольотів Мі-2 та Мі-8, яка виробляється на запорізькому підприємстві "Мотор Січ". Ці машини були представлені на виставці "Зброя та безпека-2015". Зокрема, конструктори вирішили перетворити цивільний вертоліт Мі-2 на легку ударну машину, оснастивши його 7,62-мм кулеметом, блоками для запуску некерованих ракет, а також системою "АДРОС". Машина отримала назву Мі-2 МСБ-В.

Однак на озброєння ЗСУ 26 грудня 2016 року було ухвалено "неозброєна" версія цього вертольота – Мі-2 МСБ. Його "ударний" варіант експерти не оцінили позитивно.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

І нарешті, робляться спроби створити власну бойову машину. Зокрема, в лютому 2017 року держпідприємство "Укрінмаш", яке входить до складу концерну "Укроборонпром", представило на виставці IDEX-2017 в Об'єднаних Арабських Еміратах легкий бойовий вертоліт КТ112 Combat. Він оснащений австрійським двигуном Rotax-914, що дозволяє набирати швидкість до 200 км/год. На цьому бойовому вертольоті можуть бути розміщені протитанкові ракети "Бар'єр-В" або інше протитанкову ракетне озброєння. Крім того, Combat може бути оснащений зенітними ракетами "Стріла-2" або "Голка" для знищення літальних апаратів противника, а також кулеметом ПКТ.

Також вертоліт Combat обладнаний спеціальним комплексом спостереження, що складається з інфрачервоних камер, які можуть бути використані для наведення. Втім, як склалася доля цієї машини після виставки IDEX-2017 – поки що невідомо.

Що в майбутньому

На думку Максима Глущенка, модернізація старої радянської техніки – це першочергові заходи, які дозволяють швидко поставити до військ працездатні машини. Однак, говорячи про модернізацію, не слід видавати бажане за дійсне, повідомляючи про чергові прориви в сфері оборонки. Інакше поява дійсно нової і сучасної зброї – цей процес і без того не можна назвати швидким – може затягнутися на тривалий термін.

"Що стосується поновлення вертолітного парку наших Збройних сил, то в найближчій перспективі різких змін не відбудеться. Передаються поодинокі модернізовані або після капітального ремонту машини, які поки що не здатні "зробити погоду" або заповнити пролом нестачі вертольотів, особливо після втрат в АТО", – підсумував Максим Глущенко.

Ви зараз переглядаєте новину "Україна і її вертольоти: на чому доводиться літати". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Денис Попович

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...