Україна створює "москітний флот"

5 Червня 2016, 08:29

Чи зможе вітчизняний ВПК до 2020 року спустити на воду 30 бойових кораблів

<p style="text-align: justify;"><span id="result_box" lang="uk"><span>Поповнення</span> <span>флоту</span><span>.</span> <span>Два</span> <span>малих</span> <span>артилерійських</span> <span>катери</span> <span>«</span><span>Гюрза</span><span>&raquo
Поповнення флоту. Два малих артилерійських катери «Гюрза»

У Міністерстві оборони заявляють, що зайнялися відродженням Військово-морських сил України, і готові вже до 2020 року спустити на воду 30 бойових кораблів і катерів. Втім, на думку експертів, в даний час Україна не може дозволити собі будувати бойові кораблі. Максимум - це випускати малі артилерійські або ракетні катери, які могли б стати основою для так званого "москітного флоту" - швидкохідного і маневреного. При цьому буде великою удачею, якщо плани в 30 кораблів будуть виконані хоча б наполовину.

ОЧІКУВАННЯ. Минулого тижня прес-служба Міноборони повідомила про поступове нарощування можливостей Військово-морських сил України. "Морська піхота, берегова артилерія і інші підрозділи ВМС беруть активну участь в АТО на території Донецької та Луганської областей і готові відбити збройну агресію з моря", - заявила спікер Міноборони Оксана Гаврилюк.

За її словами, військове відомство має амбітні плани щодо розвитку ВМСУ. "Всього до 2020 року планується кардинально оновити корабельний склад флоту і побудувати більше 30 бойових кораблів і катерів", - повідомила Оксана Гаврилюк.

Відзначимо, що після анексії Криму в 2014 році український флот потрібно створювати заново. Наприклад, російські війська захопили підводний човен "Запоріжжя", три малих протичовнових корабля (корвети) "Луцьк", "Хмельницький" і "Тернопіль", ракетний катер "Придніпров'я", морські тральщики "Чернігів" та "Черкаси", протидиверсійний катер "Феодосія" і великий десантний корабель (ВДК) "Костянтин Ольшанський".

При цьому корвет "Тернопіль" взагалі вважався новітнім кораблем. Його спустили на воду в березні 2002 року, а через 4 роки передали в бойовий склад ВМС України. З тих пір "Тернопіль" регулярно брав участь в операції НАТО "Активні зусилля" по боротьбі з контрабандою в Середземному морі. А БДК "Костянтин Ольшанський" в 2011 році евакуював громадян України з Лівії, де вирувала громадянська війна.

У той же час Україна зберегла контроль над флагманом флоту, фрегатом "Гетьман Сагайдачний", який до моменту початку анексії Криму перебував в морському поході і просто не повернувся в Севастополь; середнім десантним кораблем "Кіровоград", десантним катером "Сватове", ракетним катером "Прилуки", двома рейдовими катерами U172 і U173 і сторожовим катером "Скадовськ".

Процес оновлення флоту вже йде. "Для українських ВМС побудовані два малих броньованих артилерійських катери, йде виробництво ще чотирьох. Крім того, Міністерство оборони уклало державний контракт з київським заводом "Ленінська кузня" на будівництво ще двох десантних катерів", - повідомила Оксана Гаврилюк.

Під уже побудованими катерами маються на увазі два МБАК "Гюрза-М", спущених на воду на "Ленінській кузні" в листопаді минулого року. Їх почали будувати в 2012 році, але потім будівництво було заморожено і відновлено восени 2014 року. Кожна "Гюрза" оснащена бойовим модулем, забезпеченим 30-мм автоматичним знаряддям, 30-мм автоматичним гранатометом, 7,62-мм кулеметом і двома протитанковими ракетними комплексами "Бар'єр" з лазерною системою наведення.

РЕАЛЬНІСТЬ. Заяви про 30 кораблях, які планується побудувати для українського флоту, звучать не вперше. Без малого рік тому про це ж говорив колишній командувач ВМСУ віце-адмірал Сергій Гайдук, якого в квітні цього року звільнили з посади. З огляду на ситуацію в державі, експерти сумніваються, що до 2020 року український ВПК зможе побудувати 30 кораблів (той же корвет "Тернопіль" будувався 11 років).

ternopil_d3aa4_1__

В російському полоні. Корвет "Тернопіль" не зміг піти з Криму

Народний депутат з парламентського Комітету з питань національної безпеки і оборони, координатор групи "Інформаційне опір" Дмитро Тимчук розповів, що ще до анексії Криму аналітики прораховували образ українського флоту. "Це пара-трійка фрегатів для участі в антипіратських операціях і роботи в океанській зоні, 10-12 корветів і хоча б п'ять підводних човнів. І, звичайно ж, потужна берегова інфраструктура, яка сама по собі вимагає мільярдних вкладень", - пояснив Тимчук.

Народний депутат згадав про корвет проекту 58250 ( "Володимир Великий"), будівництво якого почалося в 2011 році. "Це був компромісний варіант, оскільки технічні характеристики дозволяли називати цей корвет "малим фрегатом". Тобто його можна було використовувати як в прибережній, так і в океанській зоні (передбачувана дальність плавання – до 4000 миль, автономність – до 30 діб. – Авт.). Але ми не побудували жодного такого корабля, і зараз я не бачу ніякої фінансової можливості щорічно штампувати корвети або фрегати", – заявив Тимчук. За його словами, поставки нових зразків озброєння і техніки в ЗСУ зараз взагалі не активні, оскільки Україна поки так і не змогла повернути $ 2 млрд активів екс-президента Віктора Януковича, які враховувалися в оборонному бюджеті на 2016 рік.

Корвет "Володимир Великий" передбачалося зробити повністю сумісним зі стандартами НАТО і оснастити передовим західним обладнанням. Експерт у сфері ВПК, колишній заступник гендиректора держконцерну "Укроборонпром" Максим Глущенко оцінив вартість одного такого корабля в $ 300 млн. "Будівництво "Володимира Великого" мало бути завершено в 2015 році, але воно затягується через перебої з фінансуванням. У 2011-му називалися плани побудувати до 2026 року десять подібних судів, але і тоді, і зараз це теорія, далека від практики", – пояснив Максим Глущенко.

Будує корвет "Чорноморський суднобудівний завод" в Миколаєві. З 2011 року через хронічне недофінансування роботи просуваються вкрай повільно. За оцінками виробника, на сьогоднішній день корпус готовий на 80%, а загальна технічна готовність корабля становить 17%. А зараз, за словами директора інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергія Згурця, будівництво корвета заморожено. "Тому, коли ми говоримо про 30 кораблів, які передбачається побудувати до 2020 року, очевидно, мова йде про катери типу "Гюрза" , "Кентавр" і ракетний катер "Лань", які ми гарантовано могли б зробити", – припустив Згурець.

kater-01_1__

Катер "Лань". В'єтнамці вже скористалися нашими напрацюваннями

"Кентавр" є перспективний тип штурмових катерів української розробки, здатний вирішувати бойові завдання в морський і річковий акваторії, а також здійснювати висадку десанту, а "Лань", є проектом катера, оснащеного протикорабельними ракетами. На його базі вже були побудовані три артилерійських катери для берегової охорони В'єтнаму. "Якщо вдасться забезпечити фінансування, то, теоретично, можна будувати по 10-12 "Кентаврів" або "Гюрза" на рік. Це, в принципі, прописано в документах. Але проблема в тому, що у нас жоден план не виконувався. Тому буде великим прогресом, якщо у нас вийде побудувати хоча б половину від заявленої кількості катерів", – заявив Згурець.
За його словами, хоча б 8 "Ланей", а також 20 "Кентаврів" і "Гюрза" могли б закрити поточні потреби ВМСУ. Схожої думки дотримується і Максим Глущенко, відзначаючи, що "Ланей" потрібно хоча б 5-7, а таких кораблів, як "Гюрза" і "Кентавр" – 20-25 одиниць. "Ці катери могли б стати основою для так званого швидкохідного "москітного флоту", який міг би знизити військову загрозу в акваторії Чорного і Азовського морів. Є можливість зробити цей "москітний флот" ще більш швидкохідним і агресивним, замінивши метали, з яких зроблені корпуси кораблів, на легкі композитні матеріали. Але для цього українська промисловість повинна зробити якісний стрибок вперед", – уточнив Сергій Згурець
.

Ви зараз переглядаєте новину "Україна створює "москітний флот"". Інші Новини України дивіться в блоці "Останні новини"

Автор:

Ігор Ветров

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...