Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Українські моряки vs лівійські пірати: історія протистояння

2 вересня, 14:12

Олександр Ільченко

Наші екіпажі ризикують надовго потрапити до в'язниці навіть без вироку суду

Реклама

Професія моряка почесна, романтична і водночас небезпечна. Вона таїть чимало підступних підводних каменів і несподіваних примх долі. Образно кажучи, на мілину можна сісти в самому звичайному, необразливому, здавалося б, рейсі. І молодому, недосвідченому матросу, і зрілому капітану далекого плавання, у якого за плечима десятки тисяч миль. Одна із злободенних проблем – піратство. Кілька років тому ця напасть без розбору переслідувала десятки екіпажів супертанкерів, великотоннажних суховантажів, океанських траулерів, круїзних яхт, що проходили поблизу Сомалі. Тамтешні злочинні угруповання регулярно атакували їх, захоплюючи людей в заручники і вимагаючи за звільнення чималий викуп. Українські моряки жертвами піратів ставали не раз.

Згадаймо напади на "Фаїну" з партією важкої зброї і боєприпасів, "Леманн Тімбер", "Панагію", "Аріану", "Марафон", багато інших суден, які зазнали атак морських розбійників. Завдяки міжнародній співпраці провідних держав кримінальний бізнес в цьому регіоні Африки поступово зійшов нанівець. Однак проявився в іншій гарячій точці континенту – Лівії, де вже тривалий час йдуть бойові дії і зберігається вкрай несприятлива суспільно-політична обстановка. Звідти, поряд з іншими, надходять тривожні повідомлення про затримання іноземних судів, арешти інтернаціональних екіпажів, їхні пригоди в місцях позбавлення волі.

Сумно, що відбувається це не без благословення, а то і за прямої участі представників місцевої влади. Там, де війна, організована злочинність почувається як риба у воді. У круговорот таких історій потрапляють і наші співвітчизники.

Обережно: регіон небезпечний

МЗС, Морський інформцентр, відкритий рік тому в Одесі, страхові компанії, благодійні організації попереджають, наскільки небезпечно перебувати в Лівії і прилеглих районах. За даними цих організацій, лівійський уряд притягав до кримінальної відповідальності за контрабанду нафтопродуктів понад 300 іноземних моряків. Багато хто не засуджені і перебувають в місцях позбавлення волі як підозрювані. Слідство триває довго, екіпажі приречені очікувати вироків місяці й роки. Як зазначають у благодійній організації "Ассоль", підставою для затримання суден найчастіше служить підозра в незаконному переміщенні паливно-мастильних матеріалів. Танкерні судна заходять в територіальні води Лівії або їх можна завантажити нафтопродуктами в міжнародних водах з невеликих плавзасобів, які прибувають з порту Звара. ПММ субсидуються лівійською державою, і вивезення за межі країни розцінюється як контрабанда. Вантажі в основному призначені для доставки на Мальту.

"Рута": під слідством і без суду

Майже два з половиною роки тому, в квітні 2017-го, біля берегів Лівії був перехоплений танкер "Рута" з українським екіпажем у складі 14 осіб. Берегова охорона висунула їм звинувачення в контрабанді нафтопродуктів, незаконному перетині кордону, заподіянні великої економічної шкоди.

З травня того ж року наші співвітчизники перебувають у в'язниці лівійської столиці Тріполі. Їх не судять і не звільняють. Умови перебування викликають тривогу. Люди хворіють, їм не надають елементарної медичної допомоги.

Тетяна Уманець, дочка капітана Миколи Шокун, стверджує, що екіпаж не був поставлений до відома про район плавання – в контракті ця інформація, за її словами, не вказувалася. Судновласник пояснює захоплення судна і команди тим, що ліцензія на навантаження "Рути" була недійсною.

  • Хронологія

За словами капітана, моряки прибули на судно, яке перебувало на рейді Мальти, 22 лютого 2017 року. Три тижні готувалися до ремонту в турецькому порту Тузла. Після ремонту 18 квітня вийшли на рейд Стамбула. Днем пізніше отримали вказівку слідувати знову в район Мальти. Увечері 23-го стали на якір.

"24 квітня після обіду, – відновлює хронологію Шокун, – від судновласника надійшла вказівка ​​слідувати під навантаження на рейді порту Звара (Лівія. – Авт.). Там на судно прибули три збройних людини, представилися співробітниками берегової охорони, сказали, що будуть контролювати навантаження, все законно, і щоб ми вантажилися. Роботи почалися о 2 годині ночі 26 квітня і проводилися "борт-борт". Судна швартувалися і вивантажували до нас вантаж. Це тривало три дні".

28 квітня о 10:00 на рейд Звари прийшов катер берегової охорони і викликав їх по радіозв'язку. Капітан "Рути" запропонував старшому охоронцеві відповісти. Але той нервово заявив, що в екіпажа танкера великі проблеми. Охоронці сіли в шлюпку і відбули на берег. Шокуну з катера наказали слідувати курсом, який вкажуть. Через дві години на питання, куди вони йдуть, йому відповіли – на військово-морську базу в Тріполі.

"При вході в порт вони (лівійці. – Авт.) влаштували показові виступи для місцевих ЗМІ – захоплення судна, швартування до причалу, ТВ-зйомки, – продовжує Шокун. – Після допиту нас вночі перевезли на військово-морську базу, де протримали до 8 травня, а потім у в'язницю Таджура, де перебуваємо досі..."

  • Спецслужба

У короткому повідомленні МЗС України підтвердив факт затримання судна з екіпажем, виклавши з посиланням на лівійську владу версію про контрабанду нафтопродуктів. Слідство тільки почалося, і інформація була дуже загальною, крім тієї, що звучить зазвичай – посольство робить все можливе для встановлення істини і повернення моряків.

Рік потому, в травні 2018-го, в справу несподівано втрутилася Служба безпеки України. Вона, як повідомлялося, встановила факт незаконної експлуатації "Рути", ще в 2003 році на підставі договору оренди, переданої одним з наших міністерств іноземної судноплавної компанії. Повідомлялося також, що в лютому 2017-го (тобто перед самим вильотом екіпажу на судно. – Авт.) дозвільні та реєстраційні документи на танкер були підроблені, що нібито і дозволило організувати нелегальний експорт партії палива з Лівії в порушення вимог резолюції ООН.

Правоохоронці вийшли на причетних до цієї скандальної історії посадових осіб, задокументувавши допущені одеським представництвом однієї з офшорних компаній зловживання. У спецслужбі підкреслювалося, що викриття винних буде сприяти поверненню членів екіпажу і "Рути", запобігатиме застосуванню міжнародних санкцій щодо України, і нібито СБУ, МЗС, Мінінфраструктури, інші відомства докладають всіх зусиль для якнайшвидшого звільнення моряків. Однак члени екіпажу продовжують залишатися в лівійській в'язниці. А спецслужба, як з'ясувалося нещодавно, до слідства взагалі була непричетна.

  • SOS!

"Родичі неодноразово зверталися до різних інстанцій із проханням захистити наших громадян, чиї права грубо нехтуються лівійською владою, – каже дружина боцмана "Рути" Тетяна Алфьорова. – Їх вина не доведена. Хлопців зробили заручниками злочинних схем, які продовжують діяти зараз з іншими екіпажами, яких підставляють таким же чином. Забирають гроші, особисті речі, кидають в камери. І вимагають викуп за звільнення. Рекет на державному рівні".

Зв'язатися з в'язнями, за словами Тетяни, важко, дізнатися, що їм потрібно насамперед, ще важче. І дипломати не завжди мають можливість з'ясувати це – через загрозу безпеки наше посольство з лютого 2015 року тимчасово працює в сусідньому Тунісі. Хоч роботодавець не кинув і не забув. Частіше буває навпаки.

"Писали в МЗС, Офіс президента України, збирали підписи під петицією з проханням повернути моряків, – каже Алфьорова. – У вересні знову приїдемо до Києва, будемо пробиватися до Володимира Зеленського. Сподіваємося на підтримку міжнародних організацій, профспілок. Стукаємо в усі двері, щоб справедливість восторжествувала".

"Хайям": п'ять років і штраф

Членів екіпажу іншого танкера – "Капітан Хайям" – також викрили в контрабанді нафтопродуктів, затримавши в територіальних водах Лівії в лютому 2016-го. У кожного вже статус засудженого – вирок був оголошений 19 грудня 2017 року. Покарання уникла лише жінка, яка перебувала на борту, – "із гуманних мотивів" її відпустили незабаром після того, що сталося.

- Іншим дали по п'ять років і оштрафували на величезні суми, – розповідає Юлія Омельченко, мама моториста Євгена Морарь. – Терміни однакові, неважливо, матрос або капітан, хоча відповідальність, звичайно, різна. Ми були шоковані. Мені здавалося, посольство мало відразу включитися в роботу щодо забезпечення нормальних умов утримання хлопців. Але нажаль...

Юлія каже, що за час перебування в лівійській в'язниці Євген і моторист Володимир Тостоган захворіли на тяжку форму гепатиту, проте ніякої медичної допомоги їм там не роблять, і це турбує більше, ніж відсутність зв'язку.

- Женя не знав, що йому належить ходити в Лівію, – продовжує жінка. – У документах, які він підписував в крюїнговою компанією, вказувалися Туреччина і Мальта. Контракт оформлявся з турецьким судновласником. І раптом – Лівія ... Після затримання і арешту судна турки заявили лівійцям ноту протесту. Значить, були впевнені – документи на вантаж легальні ...

Омельченко вважає, що в Лівії відпрацьована кримінальна схема віджиму іноземних судів і притягнення до кримінальної відповідальності екіпажів, чому сприяє протистояння урядових і опозиційних сил, розгул організованих бандформувань, беззаконня:

- У Звара одне угрупування від імені держави видає підроблені документи на нафтопродукти, інше реалізує паливо, третя контролює навантаження, четверта затримує та заарештовує судно, викриваючи нібито в порушення правил і, відповідно, санкцій ООН... Це добре налагоджений бізнес – по рації або дзвінку вирішують, кого відстежити, кого не чіпати, скільки отримати, покаравши за контрабанду і незаконний перетин кордону. Хоча берегова охорона перехоплює судна і в нейтральних водах. Хтось відкупиться, когось – за ґрати...

Поки Євгена немає, мама оформила тимчасове опікунство на його сина, свого внука, виховуючи хлопчика сама. Важко. Але більше подбати нікому.

- Женя ніколи ні на що не скаржився, повідомляв з рейсів, що все у нього нормально, – підсумовує Юлія. – А лист, який передав з оказією, закінчувався словами, яких раніше не вживав: "Бережи вас Бог". Немов прощався...

"Теметерон": що це, якщо не піратство...

Три роки і місяць провів в лівійських катівнях член екіпажу танкера "Теметерон" Олександр Кодимський. Судно затримали в нейтральних водах за стандартною схемою: група озброєних людей піднялася на борт, відібрала гроші, особисті речі, команду взяла під арешт...

- висунули стандартне звинувачення в контрабанді паливом, хоча справа від початку до кінця була шита білими нитками, як і сам судовий процес, – каже Олександр Миколайович. – Доказів нашої провини не пред'явили, посадили як злочинців, давши кожному по чотири роки і три місяці, але насправді ми заручники...

Кодимський вважає, що лівійське піратство ще витонченіше і цинічне, ніж Сомалі:

- У країні діють злочинні угруповання, кожна контролює свою ділянку території. Чи всі вони діють під прикриттям державних структур, не знаю, але те, що співпрацюють з ними, не сумніваюся. Якщо це не піратство, то що?

Олександр Миколайович намагається забути, що їх чекало в тюрмі Мітіга:

- Не було ліжок, елементарних побутових зручностей, нормальної їжі – тільки мала частина того, з чим зіткнулися. Спали на бетонній підлозі. Скотина краще живе, ніж там в'язнів містять. Їжа – немиті, недоварені овочі в соусі з величезною кількістю перцю. Або рис напівсирий. Печія довго не проходить. Дуже важко витримати...

Йому пощастило – звільнили достроково, на рік з невеликим раніше:

- Капітана, старпома і мене, другого помічника, відпустили випадково – на кілька днів припинили бомбити і обстрілювати аеропорт, біля якого розташовується в'язниця, і людям просто дали можливість виїхати.

Він каже, що з морем, швидше за все, доведеться попрощатися ...

ДКС: робимо все що можливо

Ми звернулися за коментарем до Департаменту консульської служби МЗС України.

"Згідно з інформацією МЗС Лівії, – йдеться у відповіді, – 21 червня 2018 року генпрокуратура цієї країни передала справу членів екіпажу судна "Рута" до Арбітражного суду, до чиєї компетенції віднесено розгляд тяжких правопорушень. Станом на 30 серпня 2019 року по цій справі відбулося п'ять судових засідань. На засіданні 17 липня нашим співвітчизникам термін арешту був продовжений. Наступне призначене на 9 жовтня. Інтереси членів екіпажу забезпечує лівійський адвокат. За сприяння посольства України в Туніській Республіці їм надано перекладача. З метою забезпечення прав та інтересів моряків українські дипломати регулярно відвідують їх в місці перебування під вартою, торік – чотири рази. Під час відвідин 13 березня 2019-го була доведена інформація про хід розгляду їх справи, передані ліки, предмети першої необхідності. Питання дотримання прав членів екіпажу "Рути" неодноразово обговорювалися під час зустрічей посла України з представниками вищого лівійського керівництва – прем'єр-міністром, віце-прем'єрами, главою Вищої держради, віце-спікером палати представників, іншими офіційними особами. У грудні минулого року відбулися перші українсько-лівійські консульські консультації, одним з основних питань яких була справа членів екіпажу "Рути". 2 серпня пройшла четверта зустріч з тимчасовим повіреним у справах Лівії в Україні, де також розглядалася ця тема. 13 серпня посольство України в Тунісі передало офіційний лист т.в.о. міністра закордонних справ України на ім'я в. о. міністра закордонних справ Уряду національної згоди Лівії з проханням врегулювати питання щодо наших моряків. МЗС докладає зусиль політико-дипломатичного характеру, залучає додаткові механізми для їх звільнення і повернення додому. Посольство і МЗС підтримують постійний зв'язок з родичами членів екіпажу.

19 грудня 2018 року відбулося заключне засідання суду першої інстанції Тріполі, де було оголошено вирок членам команди судна "Капітан Хайям" – 5 років ув'язнення і сплата штрафу кожним. У лютому 2018 року адвокат оскаржив це рішення в апеляційному порядку. Посольство України підтримує робочі контакти з представниками компанії-судновласника, адвокатом, родичами засуджених моряків. З лівійською стороною узгоджені питання, пов'язані з початком процедури передачі Україні її громадян відповідно до положень двостороннього договору про передачу засуджених осіб. У травні 2019 року посольством переданий повторний запит Мін'юсту з цього приводу.

Робилися заходи по дострокового звільнення з гуманітарних міркувань і моряків судна "Теметерон". Завдяки цьому в 2017 році було звільнено четверо членів екіпажу, а 30 липня нинішнього року лівійські компетентні органи звільнили ще одного.

ДКС ще раз звертає увагу на вкрай складну обстановку в Лівії і настійно рекомендує утримуватися від працевлаштування, у тому числі на суднах, що здійснюють рейси до цієї країни".

Конфуз після конфузу

У момент захоплення на "Руті" було 3330 тонн нафтопродуктів. Доля вантажу невідома. А з танкером стався несподіваний конфуз. За даними програми MarineTrafic, в травні 2018 року судно було виведено з військово-морської бази Тріполі. За чиєю командою і під чиїм керівництвом, незрозуміло. Але через деякий час "Рута" з'явилася зовсім в іншій точці – на півночі РФ. Точніше, в районі Кольського півострова, де нібито і працює. Природно, вже не під українським, як раніше, а російським прапором.

Перший заступник начальника Головного слідчого управління СБУ Віталій Маяков днями повідомив родичам моряків, що кримінальні провадження у обставинам затримання в 2017 році лівійськими правоохоронними органами українського танкера "Рута" з членами екіпажу "слідчими СБУ не розслідувалися і не розслідуються".

Такі вони, справи лівійського розливу.

Нагадаємо раніше новини "Сьогодні" писали про те, що 15 серпня пірати напали на судно Marmalaita, яке стояло на якорі в камерунському порту Дуала під прапором Антигуа і Барбуди. Вони захопили в полон вісім осіб.

А незадовго до того, що сталося, в цьому ж порту пірати викрали 9 членів екіпажу іншого судна, на борту якого перебували громадяни Китаю.

Ми також писали, що німецька прокуратура підтвердила, що серед захоплених моряків є українець. Крім того, пірати полонили чотирьох громадян Росії, а також трьох філіппінців.

А минулої осені в територіальних водах Нігерії було викрадено 12 членів екіпажу швейцарського торгового судна MV Glarus.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Loading...