Для багатьох українських школярів два уроки фізкультури на тиждень – єдина активність. Але часто і вона перетворюється в "один раз" – коли уроки роблять "спареними" або фізрук напирає на конспектування теорії на заняттях. Ну а якщо школяр добуде довідку-звільнення, схитрує про нездужання або забуде форму – то залишається і зовсім без фізнавантажень.
На жаль, багато учнів скаржаться, що їм не цікаві уроки фізкультури в їх сучасному виконанні, і "набирають жирок" диванно-гаджетовим проведенням часу. Хоча діти, де керівництво шкіл підійшло креативно, заняття відвідують із задоволенням і люблять працювати з тренерами. "Сегодня" дізналася, як повинні проходити уроки за програмами МОНу, чим незадоволені батьки і як зацікавити учнів фізкультурою .
Нормативи орієнтовні, а модулів більше
Навчальна програма в українських школах побудована за модульною системою. Вона містить інваріантну (обов'язкову) та варіативну (на розсуд викладача) складову. До першої частини відносяться: теоретико-методичні знання та загальна фізподготовка (біг, стрибки, підтягування і т. д.). У той же час, нормативи, зазначені в навчальній програмі, є лише орієнтовними. За словами начальника управління з питань інформаційної політики та комунікацій МОН Тетяни Голубової, для оцінювання враховуються особисті досягнення учня протягом навчального року, ступінь активності, участь в спортивних змаганнях. Вчителі можуть застосовувати і різні системи нарахування "бонусних" балів. Наприклад, якщо учень виконає вправу на не дуже високу оцінку, але при цьому його особистий результат виконання цієї вправи покращиться – то вчитель може виставити оцінку на 1-2 бали вище.
ТЕОРІЯ. Велике невдоволення як учнів, так і батьків викликає теорія .
"Дети и так по 8 уроков сидят. Писать еще 45 минут, что было на олимпиаде в каком-то году — недопустимо", — считает мама киевского школьника Ирина Пономаренко.
"Уровень усвоения теоретико-методических знаний является одним из четырех видов деятельности, по которым происходит оценка учебных достижений учеников на уроках физкультуры", — сообщили в ведомстве.
По-дорослому: "качалка" і танці
"У нас в школе физкультура проходит в тренажерном зале с тренером. Он занимается с детьми йогой, аэробикой, дает силовые нагрузки. Задания ученики получают, исходя из состояния здоровья, роста, веса и личных предпочтений. Старшеклассники любят приходить в тренажерку просто на перерыве. У учеников 5—6 классов в программе настольный теннис, причем до 6 класса включительно обязательные предметы — ушу и хореография. Кроме того, в школе есть много секций по увлечениям, где работают профессиональные гимнасты, хореографы и др.", — рассказывает директор по стратегическому развитию частной школы "Афины" Алексей Греков.
"Альтернативная школа поддерживает и направляет естественную активность ребенка, а не подавляет ее. Ученик должен выбирать занятия по своему вкусу: кому-то интересны современные танцы, кому-то — брейк-данс, айкидо или командные игры. Физическая активность у нас в DEC life school сопровождает ребенка на всех этапах обучения. Вместо того, чтобы смирно сидеть на уроке, он может взять пуф и пройтись по классу, а на переменках станцевать с остальными учениками зажигательный танец — лайнап".
Заняття фітнесом на уроці
Тренування і здоров'я
В Японії в школах викладається 6-10 видів спорту, і для кожного є свій викладач з обов'язковою медичною кваліфікацією. З першого класу учнів тестують і виявляють проблеми зі здоров'ям, анатомічні особливості і схильності до певних видів навантажень. Відповідно до висновку фізрук, як сімейний лікар, веде школяра до самого випуску – складаючи програму тренувань, рекомендації по харчуванню тощо .
В Англії майже у всіх школах є басейни, тенісні корти, баскетболу та футболу, улюблені англійцями галявини для гольфу, майданчики для крикету або сквошу. Школяр може вибрати відразу кілька видів спорту, від веслування до верхової їзди. При цьому в деяких школах обов'язкові заняття балетом для дівчаток, турпоходи для школярів і виїзди на природу .
Спорт заради розвитку
2000 навчально – методичних посібників доставили в ключові науково – освітні установи, які брали участь у проекті. У цьому році також провели спортивні турніри – зокрема, футбольні змагання серед дівчат. За словами заступника міністра освіти і науки Романа Греби, турнір для школярок був спрямований на встановлення гендерної рівності .
"Спорт — это действенный инструмент для того, чтобы объединять детей, развивать у них лидерские умения и привычку работать в команде. Через спорт мы должны формировать у школьников полное неприятие любых форм дискриминации. Это, в частности, касается и такого явления, как буллинг. Именно через командную работу на уроках физической культуры дети могут учиться уважать друг друга и быть терпимыми", — отметил Греба. Есть надежда, что эта инициатива будет реализована и для других школ.