Якісні дороги, про які згадав прем'єр-міністр, будують вже. Причому планомірне відновлення їх ведуть не по-старому – спочатку в столиці, а вже потім по всій країні. Основні роботи киплять зараз на сході України. Дорожники продемонстрували, що вдалося вже і буде зроблено в найближчі місяці. Але справжній перелом в ремонті і будівництві автотрас повинен відбутися з нового року.
Полтавська область, кінець червня. Місцеві жителі і автомобілісти перекрили дорогу державного значення. Точніше – те, що від неї залишилося.
Але в цьому році, схоже, ситуація змінилася.
Ламаючи усталену традицію – класти асфальт і в дощ, і сльота – в цьому році роботи по ремонту доріг почалися в розпал літа. При чому особливий акцент Укравтодор робить на Сході України, де асфальтоукладальників не бачили вже багато років. Але чи вистачить грошей, щоб залатати хоча б дірки?
- Читайте також: "Укравтодор" назвав ціну автобану Україна – ЄС
В'їжджаємо в Донецьку область. Слов'янськ. У 2014-му, йдучи з міста, бойовики підірвали міст. Довгий час рух здійснювався в об'їзд по військовому понтону.
В кінці минулого року шляхопровід відновлений. Робота проходила в небезпечних умовах.
Посилено упорядковують і самі дороги. Прискорюють процес не тільки гроші, але і політика.
Добре, якби усі українські траси стали краще. Але на все якраз грошей немає.
Недостатнє фінансування – керівник Укравтодору Славомир Новак пояснює просто: Мінфін неохоче розлучається з грошима платників податків. У той час як самі платники податків лають владу за страшні дороги. Коло замкнулося.
Ситуація повинна змінитися вже з Нового року. З 1 січня 120 тисяч кілометрів доріг перейдуть на баланс місцевих органів, тоді як в управлінні Укравтодору залишиться не більше 50 тисяч кілометрів. І повноваження – скільки і коли витрачати грошей – повністю перейдуть на місця. І це не тільки прискорить ремонт, але і підвищить його якість – упевнений колишній заступник міністра інфраструктури.
І ще одне революційне для України нововведення. Припиниться кошмар шляховиків, коли гроші на нове покриття нараховують в кінці року і доводиться або витрачати їх на неякісний ремонт, або повертати державі.
Але повернемося на схід України. Ділянка Кремінна-Торське. Тут зустрічаються Донецька і Луганська області.
Так зовсім недавно іронізували автомобілісти про тутешні траси. Остаточно розбили їх колони військової техніки.
Їх приведуть до норми за допомогою технології "холодного ресайклінгу".
А якщо простіше – вторинного використання асфальтобетонного покриття. Спеціальна машина – ресайклер – зрізає 15 см старого покриття, дробить його і змішує з щебеневою основою, а також додає бітум і цемент для зміцнення всієї маси.
- Читайте також: Небезпечні українські дороги: як відучити водіїв лихачити
Потім кладуть шар дрібнозернистого асфальтобетону – 8 см, і ще зверху – 5 сантиметрів щебенево-мастикового асфальтобетону.
Без перебільшення – по економічності метод холодного ресайклінгу не має собі рівних. Немає потреби у великій кількості нових матеріалів, а, відповідно, задіяно і менше транспорту. Немає необхідності розігрівати старий матеріал, а значить не страждає навколишнє середовище.
Але таку технологію почали застосовувати не так давно. А ось про класичний український ремонт, а особливо так званого ямкового, водії можуть казата довго. І нецензурно. Мовляв, дороги погані, тому що крадуть. Через недостатній контроль, впевнений колишній заммінстра Володимир Шульмейстер.
Зате у експерта Володимира Левковича є докази. Вся справа – в тендерах на ремонт доріг. Навіть якщо конкурс проводять на перший погляд чисто, і конкурентів-учасників багато, експерт радить звернути увагу на одну важливу деталь, яка з'являється після конкурсу. І може свідчити про корупційну змову.
- Читайте також: Українські дороги повні старих автомобілів
Але чесні тендери дозволяють економити бюджетні гроші.
Луганська область. Томашевський міст, що з'єднує Рубіжне та Лисичанськ. Бойовики підірвали в травні 2014-го. В даний час ремонтом мосту займаються військові.
До слова, на платформі "Прозорро" Укравтодор проводить всі тендери: і по ремонту, і по будівництву нових доріг.
До кінця року Укравтодор планує відремонтувати понад 2000 км доріг – рекорд за останні шість років.
Раніше повідомлялося, що в Україні побудують першу бетонну дорогу.