Чернетка резолюції Радбезу ООН по Боїнгу потрапила у ЗМІ

29 Липня 2015, 16:27

Шість країн висловилися за створення трибуналу, а РФ загрожує накласти вето. Документи передбачають відповідальність не тільки виконавців, а й тих, хто віддавав накази, навіть якщо у них імунітет

<p style="text-align: justify;">Фото: AFP</p>
Фото: AFP

Сьогодні в Раді безпеки ООН о 22:00 за київським часом розпочнеться розгляд питання про створення трибуналу для розслідування аварії малайзійського Боїнга в небі над Донбасом у червні минулого року.

На розгляд винесуть документ, запропонований делегацією Малайзії, який визначає трагедію як "загрозу міжнародному миру і безпеці" і передбачає створення міжнародного трибуналу для притягнення до відповідальності винних у катастрофі пасажирського літака рейсу МН17.

Частина країн – Австралія, Бельгія, Малайзія, Нідерланди, Італія та Україна – вже заявили про готовність проголосувати "за", проте категорично проти виступає Росія, у якої в РБ ООН є право вето. За словами президента РФ, трибунал буде контрпродуктивним, а постпред РФ в Радбезі ООН Віталій Чуркін заявив, що це призведе до нової конфронтації у світі.

Однак постійний представник України в ООН Юрій Сергєєв ще до голосування заявив журналістам, що думка РФ на створення трибуналу може не вплинути. "Ми готові, що РФ може ветувати проект резолюції, але вона не може заветувати право країн, громадяни яких загинули в катастрофі, вимагати покарання для винних. Переконаний, що трибунал буде затверджений, навіть якщо не Радбезом ООН", – заявив Сергєєв. Крім того, в МЗС України заявили, що у країн, які виступили за створення трибуналу, є план "Б", на випадок вето, в подробиці якого поки що не хочуть вдаватися.

Тим часом російська газета "Коммерсантъ" опублікувала проект резолюції по створенню трибуналу для розслідування катастрофи Боїнга. Чернетка резолюції вмістився на двох з половиною сторінках.

Видання повідомляє, що також розпорядженні проект статуту трибуналу – документом під грифом "цілком таємно", який також розгляне Рада безпеки ООН. Документ містить в собі 55 статей, що охоплюють різні аспекти роботи передбачуваного трибуналу.

У документі, зокрема, сказано, що юрисдикція трибуналу поширюється на військові злочини, "злочини проти безпеки цивільної авіації" і "злочини, записані в Кримінальному кодексі України". З документа випливає, що під суд повинні потрапити дієздатні люди, яким на момент вчинення злочину (тобто 17 липня 2014-го) було більше 18 років. Особливо наголошується, що "імунітет або особливі процедурні правила, якими володіє те чи інше офіційне особа відповідно до національних або міжнародним законодавством, не повинні стати перешкодою для трибуналу".

До відповідальності можуть бути притягнуті не тільки люди, які безпосередньо були задіяні у вчиненні злочину, а й ті, хто скоїв його "за допомогою іншої людини", а також "віддавав накази, підбурював або схиляв" до цього. Уточнюється, що мова, зокрема, може йти про командувачів збройними формуваннями або людей, які діють в ролі таких. Таким чином, коло обвинувачених може бути вкрай широкий. При цьому суд, як зазначається в документі, може йти заочно, тобто за відсутності обвинувачених.

Трибунал повинен складатися з трьох головних органів: палат суддів (одна з них займеться досудовим розглядом, друга – власне судовим процесом, третя – можливими апеляціями), прокурора і канцелярії. Вердикти повинні виносити троє суддів. В апеляційній палаті ж буде п'ять чоловік. Призначатися судді повинні на п'ять років генсеком ООН за поданням країн-членів організації.

Максимальний можливий термін за підсумками розгляду – 30 років в'язниці або довічне ув'язнення. Вердикт трибуналу повинен бути пріоритетним в порівнянні з вердиктами національних судів. Витрати на діяльність трибуналу візьмуть на себе добровільні жертводавці серед держав, міжурядових та неурядових організацій.

Повний текст резолюції, оприлюднений виданням "Коммерсантъ":

Рада Безпеки,

підтверджуючи свою резолюцію 2166 (2014) від 21 липня 2014-го по знищенню рейсу MH17 17 липня 2014-го в Донецькій області (Україна), що стосується трагічної втрати 298 життів, в якій СБ зажадав, щоб всі відповідальні за цю подію були покликані до відповіді і щоб всі країни цілком співпрацювали у визначенні відповідальних,

нагадуючи про своїй резолюції 2202 (2015) від 17 лютого 2015 року, яка підтвердила резолюцію 2166,

беручи до уваги попередню доповідь причин катастрофи, проведений Управлінням з безпеки польотів Нідерландів, наділеним таким правом відповідно до додатка 13 міжнародної конвенції з цивільної авіації, випущений 9 вересня 2014-го, який позначив, що літак був зруйнований великою кількістю об'єктів, що летіли з великою силою, що вразили літак зовні, і нагадуючи про брифінгу РБ ООН від 19 вересня 2014 року, також беручи до уваги резолюцію по MH17, прийняту радою з Міжнародної організації цивільної авіації 28 жовтня 2014-го,

підтверджуючи положення міжнародного законодавства, які забороняють акти насильства, які становлять загрозу безпеці міжнародної цивільної авіації і в цьому зв'язку засуджуючи всі акти застосування сили щодо цивільних суден,

беручи до уваги листи, адресовані в РБ ООН урядом Нідерландів від 16 грудня 2014-го (S/2014/903) і 20 липня 2015-го (S/2015/551), в яких оголошувалося про створення об'єднаної комісії з розслідування для координації міжнародного кримінального розслідування з метою притягнення злочинців до правосуддя та надаючи оновлену інформацію про статус цього розслідування, а також місії з відновлення та репатріації (рештків. – "Коммерсантъ") і міжнародного технічного розслідування причин катастрофи,

будучи глибоко стурбованим усіма актами насильства, що становлять загрозу цивільної авіації,

вирішуючи, що цей акт насильства та його наслідки для безпеки цивільної авіації становлять загрозу міжнародному миру і безпеці,

будучи націленим на запобігання майбутніх нападів на цивільні судна і прийняття ефективних заходів з приведення до відповідальності осіб, причетних до цього інциденту,

вважаючи, що створення міжнародного трибуналу і кримінальне переслідування осіб, причетних до цього інциденту внесе свій внесок у забезпечення безпеки цивільної авіації та збереження міжнародного миру і безпеки,

будучи впевненим, що в певних обставинах даного інциденту створення міжнародного трибуналу буде ефективною гарантією незалежного та неупередженого процесу щодо встановлення відповідальності у відповідності з міжнародними стандартами,

відсилаючи до листа урядів Австралії, Бельгії, Малайзії, Нідерландів та України від 10 липня 2015-го (S/2015/528) і визнаючи їх прихильність щодо забезпечення ефективного функціонування міжнародного трибуналу, який буде вести свою діяльність з урахуванням роботи об'єднаної комісії з розслідування,

діючи відповідно до статті VII Статуту Організації Об'єднаних Націй,

1. Підтверджує своє найглибше співчуття і співчуття сім'ям жертв цієї події і народам і урядам країн, родом з яких були жертви;

2. Вимагає від усіх держав та інших діючих суб'єктів утримуватися від насильства, спрямованого проти цивільних повітряних суден;

3. Закликає всі держави і діючі суб'єкти регіону надати повну підтримку в проведенні міжнародного розслідування цієї події, як того вимагає резолюція 2166 (2014);

4. Просить всі держави, що працюють спільно в Об'єднаній комісії з розслідування, продовжувати повно і регулярно доповідати раді про хід розслідування, наскільки це доречно і не порушує конфіденційність кримінального розслідування;

5. Закликає до якнайшвидшого можливого закінченню міжнародного технічного розслідування причин катастрофи і кримінального розслідування без шкоди якості цих розслідувань;

6. Приймає рішення створити міжнародний трибунал з єдиною метою притягнення до відповідальності осіб, відповідальних за злочини, пов'язані зі знищенням в Донецькій області України літака авіакомпанії Malaysia Airlines, що виконував 17 липня 2014-го рейс MH17, і для цього приймає статут Міжнародного кримінального трибуналу по рейсу MH17 авіакомпанію Malaysia Airlines, що додається до документа;

7. Приймає рішення про те, що всі держави повинні повною мірою співпрацювати з Міжнародним трибуналом та його органами відповідно до цієї резолюцією і статутом Міжнародного трибуналу і що, відповідно до вищевикладеного, всі держави повинні прийняти будь-які необхідні заходи відповідно до внутрішнього законодавства для виконання умов цієї резолюції та статуту, включаючи обов'язок держав виконувати запити про допомогу або ордера, видані відповідно до Статуту Міжнародного трибуналу і просить держави інформувати Генерального секретаря про такі заходи;

8. Приймає рішення про те, що Міжнародний трибунал фінансується за допомогою добровільних пожертвувань, і закликає держави, міжурядові та неурядові організації пожертвувати необхідні засоби, обладнання та послуги Міжнародному трибуналу, включаючи і пропозицію фахівців;

9. Приймає рішення про те, що місце розташування Міжнародного трибуналу визначається укладанням відповідних угод між Об'єднаними Націями і Нідерландами, прийнятних для ради, і тим, що Міжнародний трибунал може вибрати як свого розташування будь-яке інше місце, яке визнає за необхідне для ефективного виконання своїх функцій;

10. Приймає рішення про те, що робота Міжнародного трибуналу буде здійснюватися без шкоди для існуючих прав сімей жертв з пошуку належними шляхами компенсації;

11. Просить Генерального секретаря виконати цю резолюцію без зволікання, і, зокрема, прийняти всі практичні заходи, де це необхідно, у співпраці з урядами Австралії, Бельгії, Малайзії, Нідерландів та України для ефективної діяльності Міжнародного трибуналу в найкоротший час і періодично доповідати раді про виконання цієї резолюції;

12. Приймає рішення продовжувати активно займатися цим питанням.

Всі новини по темі Протистояння на сході України.

Ви зараз переглядаєте новину "Чернетка резолюції Радбезу ООН по Боїнгу потрапила у ЗМІ". Інші Світові новини дивіться в блоці "Останні новини"

Автори:

Сергій Рюмочкін, Варвара Ткачова

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Загрузка...
Загрузка...