Отримувати від постачальника електроенергії не тільки електрику, а й квитки на футбол, а при бажанні – змінити його на конкурента, який пропонує більш привабливий тариф. Поки що це – про Нідерланди. Що змусить українських енергетиків так само боротися за свого споживача?
Сім'я Роджера і Ольги Прінс живе в Амерсфорті – невеликому містечку на сході Нідерландів, однієї з найбагатших країн Європи. На даху їхнього будинку – сонячна панель, яка дісталася від проектувальників.
"Це досить стара панель, їй вже років 20, тому її не вистачає, щоб забезпечити весь будинок. Але свою користь вона приносить і економить нам гроші. Згодом куплю нову, потужну", – розповідає СНХ Роджер Прінс.
А ось у кого докуповувати "відсутні" кіловати – сім'я Прінс може вирішити сама. Цю перевагу їм дала реформа енергоринку. Тепер вибрати постачальника електроенергії і тепла можна, як і мобільного оператора.
"Раніше у нас було 4 великі енергетичні компанії, кожна працювала для свого регіону. У людей не було вибору. Тепер у нас близько 85 компаній, які продають електроенергію", – говорить економіст Рональд Хайсман.
Конкуренція зробила свою справу – і комунальні тарифи пішли вниз. Щоб переманити клієнта саме до себе постачальники задобрюють їх подарунками: квитками до зоопарку або на футбол.
"Футбол об'єднує всю Європу. Для нас важливо через різні акції подарувати нашим клієнтам якомога більше квитків", – зізнається директор енергетичної компанії "Енерджіфлекс" Яаап Баккер.
Але є подарунки й практичніші – багатозонні лічильники електрики або пристрої, що стежать – коли включати обігрів в будинку і такі, що контролюють температуру. Державного постачальника електрики в країні немає. Ціни диктує ринок, і конкуренція.
Чим ще може бути корисний досвід Нідерландів в реформуванні українського енергоринку – дивіться по понеділках в спеціальному проекті "Ранку з Україною" на ТРК "Україна".
Раніше повідомлялося, що в Нідерландах побудували дорогу з туалетного паперу.