Чим живуть "найрозумніші міста" нашої планети: Сантадер, Сінгапур і Сонгдо

12 Серпня 2018, 00:02

Життя все в більшій мірі забезпечують IT, але шлях ще довгий

Чим живуть "найрозумніші міста" нашої планети: Сантадер, Сінгапур і Сонгдо

Одне з найпоширеніших в ЗМІ словосполучень — "розумне місто". Разом з електронним урядом і, наприклад, телемедициною, воно уособлює близьке майбутнє - світ, в якому завдяки інформаційним технологіям подолані багато проблем урбанізованих територій. Журналіст "Сегодня" розбирався, наскільки здійсненні подібного роду проекти, що слід розуміти під цим терміном і наскільки виправдані надії, що покладаються на "розумні міста".

Трохи загальної інформації

Для початку наведемо нудне визначення. "Розумне місто" (Smart City) - це "ефективна інтеграція фізичних, цифрових і людських систем в штучному середовищі заради сталого, благополучного і всебічного майбутнього для громадян". Так визначив предмет нашої розмови Британський інститут стандартів (BSI).

Тобто розумне місто – це не завершена система або об'єкт типу побудованого моста або введеної в дію уніфікованої системи продажу квитків. До святкової дати його не створиш. Це процес, який передбачає вдосконалення різних сторін життя міста на базі інформаційних технологій. І не заради самих технологій, а для того, щоб зробити функціонування міста більш ефективним, а побут городян – комфортнішим і безпечнішим. Технології залишаються всього лише інструментом для досягнення згаданих цілей.

Крім того, "розумне місто" – це ще й зворотний зв'язок влади і розробників сервісів з городянами, і робота відповідно до урахування їх думки.

Одним словом, "набуття розуму" якоюсь густонаселеною територією є процесом без термінів і термінів. Неправильно стверджувати, що ось цей мегаполіс N вже "розумний" – можна говорити лише про те, наскільки успішно і які з елементів концепції "розумне місто" застосовуються в тому чи іншому населеному пункті. Чим ширше і успішніше використання самих різних технологій для вирішення завдань управління, підвищення якості життя і економії ресурсів, тим розумніше місто. А процес "розумнішання" може тривати до тих пір, поки існує місто
.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Компоненти "мудрості": інтернет, датчики, люди

Створити розумне місто неможливо без використання цілого переліку технологій.

На початку 2000-х створені моделі і програми, що дозволяють аналізувати колосальні масиви даних, одержуваних з безлічі різних джерел. Виник і англомовний термін, який визначає такі обсяги інформації і прийоми роботи з ними, – Big Data (великі дані). Фахівці навчилися виявляти приховані в цих оцифрованих развалах даних закономірності і робити на їх підставі висновки і прогнози. "Дозріли" для вирішення подібних завдань і апаратна база у вигляді потужності комп'ютерів, ємності пристроїв для зберігання даних і швидкості їх передачі.

У 2009-му термін замигтів в діловій пресі. У 2013 році тема Big Data з'явилася в підручниках.
Необхідність у подібній технології стає очевидна на такому прикладі. Одним з перших міст, яке почало "розумнішати", був курортний Сантандер (Іспанія) з населенням 180 тис. осіб. На початку реалізації проекту Smartsantander в 2011 році там оброблялася інформація з 16 тис. датчиків, встановлених тільки в центрі міста! А тепер уявіть, які потоки даних обробляються в таких мегаполісах, як Сінгапур.

IОT – абревіатура, що застосовується для так званого Інтернету речей
.

"Це безперервний потік даних, який починається від нашого тіла, домашньої і робочої обстановки, міської інфраструктури - і, врешті-решт, розчиняється в глобальній мережі", - так Роб ван Краненбург, автор концепції "Інтернету речей", визначав цей феномен.

Іншими словами, це світ, в якому всі предмети пов'язані один з одним через інтернет електронними мітками, штрих-кодами, датчиками, проводами і радіоканалами. Плюс програми, що об'єднують це "залізо" і технології Big Data.

Третє покоління мобільного зв'язку (3G) дозволяє задовольнити більшу частину потреб користувачів: перегляд сайтів, спілкування в соціальних мережах і месенджерах, online-ігри, навігація, скачування додатків, перегляд відео. Проблеми виникають хіба що при онлайн-перегляді відео у високій роздільній здатності та передачі великих масивів інформації. З цими запитами вже прекрасно справляються мережі 4G. Але для створення "розумних міст" важлива не тільки швидкість.

Тому концепція smart city вимагає впровадження мереж покоління 5G: там швидкість передачі даних – вже не основний параметр. На перший план виходять суцільне покриття територій і доступ до інтернету у важкодоступних місцях. Плюс безперебійна одночасна робота в мережі величезного числа пристроїв.

У цю складову "розумного міста" входять всілякі джерела інформації: фото- і відеокамери, датчики руху, температури, забруднення повітря, рівня шуму і т. д.

Створення "розумного міста" вимагає злагодженої роботи величезного числа фахівців. Чиновників, які розуміють, навіщо це потрібно робити, і що виділяють фінансування. Управлінців в області розподілу ресурсів і інфраструктури. Аналітиків великих даних, соціологів, фахівців з поведінки людей і представників багатьох інших професій. Але потрібні ще й підготовлені городяни. Якщо населення здебільшого далеке від технологій (що характерно для України), то в силу консерватизму вони можуть відкидати сервіси, які легко сприймуть двадцятирічні. Тому м'яка, але безперервна підготовка мешканців розумного міста до життя в ньому – ще те завдання, що вимагає часу, терпіння і сил
.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Сантадер: столиця регіону Кантабрія першою в Європі зважилась на впровадження нових технологій

Цей іспанський курорт часто називають початком епохи розумних міст. У 2011 р в рамках проекту SmartSantander в центральних кварталах встановили 15 тисяч датчиків, облаштували трансляційну мережу і платформу для обробки інформації. Датчики повідомляли про забрудненість повітря, інтенсивність руху, вільні місця на парковках, заповнення сміттєвих контейнерів і т. д. Всього здійснювалося з десяток високотехнологічних проектів з бюджетом в 60 млн євро. Одержану інформацію мерія використала для економії вуличного освітлення, поліпшення збору відходів і розвантаження доріг. Мер Сантандера заявив, що, крім очевидного поліпшення життя обивателів, проявився ще один позитивний ефект: місто стало давати роботу програмістам.

smart-cities-04-media-hd-d

Іспанія. Курортне місто стало центром IT-розробок

Сінгапур: мудрий мегаполіс, що піклується про всі покоління городян

Експерт у сфері урбаністики Білл Хатчінсон запропонував зрозумілу класифікацію розумних міст: версії 1.0, 2.0 і 3.0. В "розумному місті" 1.0 немає загальної стратегії, автоматизація торкнулася окремих, не пов'язаних між собою компонентів. У версії 2.0 ведеться об'єднання і взаємозв'язок раніше незалежних ініціатив та максимально великого числа різних джерел інформації. Версія 3.0 передбачає, що об'єднання всіх компонентів завершено, а вся інфраструктура буквально просякнута інтелектуальними технологіями. Одним з небагатьох мегаполісів, що піднялися на такий рівень, став Сінгапур: навесні цього року він очолив двадцятку кращих "розумних міст", рейтинг яких склали спільними зусиллями дослідницька компанія Juniper Research і Intel. Оцінювалося 4 критерії: мобільність, якість охорони здоров'я, безпека життя і продуктивність. У всіх номінаціях Сінгапур став першим. Ми наведемо кілька прикладів, що пояснюють, за що місто отримало таку високу оцінку.

Тут діє безпілотне метро Mass Rapid Transit (MRT). Через додаток можна дізнатися час прибуття автобуса і кількість вільних місць у ньому. На великій частині переходів є пристрої, що подовжують зелений сигнал для літніх і людей з обмеженою мобільністю по соціальній карті. Приміщення, де є літні люди, обладнані сенсорами: якщо датчики перестають фіксувати рух – застережливий сигнал відправляється родичам або в соціальну службу. Система ще не введена в масову експлуатацію, але її тестування безкоштовне. Лікарні освоюють дистанційні системи діагностики: в них інформація про стан людини передається по бездротових мережах від датчиків на тілі пацієнта. У місті запроваджена інтелектуальна система контролю санітарного стану на основі відеосистеми і комп'ютеризованих контейнерів для збору відходів. На порталі державних слуг Сінгапуру доступні 650 онлайн-сервісів: спілкування з муніципальними службами городянин може синхронізувати в одну поштову скриньку.

150806121501-sg-50---lead-image-super-169

Сінгапур. Вже створена цифрова модель міста, з урахуванням найменших нюансів

Сонгдо: високі технології не рятують від людських прорахунків у плануванні та прогнозуванні

Серед розумних міст є приклади не тільки блискучого успіху. Ще пару років тому ЗМІ захоплено розповідали про зведення в Південній Кореї "міста майбутнього". Перелік того, що тут буде "вперше в світі", зашкалював: жителі отримували особливу смарт-карту, такий собі особистий ключ до всіх сервісів міста: проїзд на метро, оплата парковки, безкоштовний прокат байка тощо.

Автомобіль на вулиці повинен був стати рідкісним гостем. Його замінив би велосипед. Більше третини території міста відводилося під зелені насадження – словом, не життя, а рай для велоактивістів, борців за чистоту природи тощо.

Будівництво почалося в 2003, закінчити намір в 2020-му. Передбачалося, що в Сонгдо буде чверть мільйона жителів, а ще стільки ж стануть приїжджати кожен день на роботу з розташованих неподалік мегаполісів Інчхон і Сеул. На жаль: амбітним планам не судилося збутися.

В наші дні міські квартали пустують. У Сонгдо живе близько 70 тис. осіб, а половина будівель так і не побудована. Майбутнє чудо-міста залишається туманним. Що ж сталося?

Найважливіша причина – помилкова концепція закритого міста для обраних. У Сонгдо дорого і нудно жити. Тут мало музеїв, театрів, кінотеатрів. Так, шкіл і лікарень вистачає, але вони дорогі для середнього корейця. Може, борці за екологію і фанати велосипеда і мріяли б жити в такому місці, але ціни на продукти і комунальні витрати швидко змусять більшість з них поступитися принципами. Тому розташований в парі годин їзди Сеул явно переманює жителів до себе, хоча планувалося якраз навпаки. Висновок: помилки містобудівників і урбаністів не можуть згладити ніякі технології
.

smart-cities-06-media-hd-d

Південна Корея. Місто-мрія може стати примарою

Український досвід

Загальна ситуація в країні така: населені пункти знаходяться на початку шляху до "розумному місту" версії 1.0. По всій Україні можна знайти приклади окремих проектів, які вписуються в концепцію "розумного міста". Ми не будемо цитувати чиновників і ініціаторів всіляких проектів, а поглянемо на ситуацію очима обивателя. У столиці та великих містах контролюють споживання і платять за "комуналку" через особисті кабінети, в великих містах працює система пошуку маршрутів транспорту EasyWay. З сайту ініціативи Kyiv Smart City є дюжина посилань на сервіси з послугами та відомостями про міське господарство столиці України.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Нью-Йоркський досвід

У Нью-Йорку чиновники поставили собі за мету з'ясувати, які заклади громадського харчування зливають в каналізацію використану рослинну олію. Там це дійство карається штрафом: згустки олії забивають каналізаційні труби, а пошуки засмічень влітають у копієчку міській скарбниці. Набіги перевіряючих допомагали мало.

Оскільки міське господарство Нью-Йорка гранично комп'ютеризовано, то муніципальні IT-фахівці застосували технологію великих даних до всього масиву відомостей, що потрапляють до них, починаючи з показань лічильників води і закінчуючи пожежною безпекою і шкідливими викидами в атмосферу.

Виявилося збіг: частина закладів громадського харчування, в порівнянні з іншими, рідко оплачувала послуги вивезення рідких відходів, а поруч з ними підозріло часто опинявся колодязь каналізаційного колектора. За списком були спрямовані допитливі перевіряючі, і в 95 випадках з 100 підозри виправдалися.

Автор:

Андрій Мазур

Джерело:

"Сегодня"

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Загрузка...